زنان مؤثرترين کساني که مي‌توانند مروج صلح باشند

دبير شوراي گسترش فرهنگ صلح براي کودکان بر ضرورت ترويح فرهنگ صلح تاکيد کرد و گفت: فرهنگ صلح مجموعه‌اي از يافته‌ها، اعتقادات، رفتارها و نگرش‌ها است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ابسنا، بهجت واعظي، دبير شوراي گسترش فرهنگ صلح براي کودکان و مدير موسسه پژوهشي کودکان دنيا در نشستي که توسط انجمن دوستداران کودک پويش با همکاري شبکه ياري کودکان کار و خيابان برگزار شد، فرهنگ صلح را مجموعه‌اي از يافته‌ها، اعتقادات، رفتارها و نگرش‌ها عنوان کرد و گفت: اين فرهنگ شرايطي را فراهم مي کند که بتوان گفت شرايط صلح‌آميز است.

رضا ببري، مددکار اجتماعي، از منظر ديگري به تعريف و مسئله آموزش صلح پراخت و گفت: اگر آتش بس را به معناي صلح بگيريم، مي توانيم بگوييم بله! بياييم آتش بس برقرار کنيم و به فرزندانمان بگوييم نجنگند.

اين پژوهشگر و مددکار اجتماعي اضافه کرد: اما صلح که اين نيست. در واقع صلح دو چيز است؛ از خودت خشنود باشي و از زندگي‌ات راضي؛ اگر اين دو را داشته باشي در صلحي.
مهناز کارکن، مدرس ارشد کاوش حقوق بشردوستانه، با تاکيد بر اينکه کاوش صلح بايد جايگزين مسئله آموزش صلح شود، توجه به بحث‌هاي کاوشي و درگير کردن کودکان با اين مسئله را راهکاري مناسب براي ترويج صلح پيشنهاد کرد.

مريم آشور، جامعه شناس و مسئول کميته توانمندسازي انجمن پويش با بيان اينکه صلح از ما شروع مي شود گفت: تصميم گيري در اين حوزه با فرد است؛ براي اينکه با کساني که با ما متفاوت هستند يا با ما اختلاف نظر دارند، زندگي، تجربه و کشف کنيم و بياموزيم.
وي همچنين به نقش مادران و جايگاه زنان در جامعه به عنوان موثرترين کساني که مي توانند مروج صلح باشند تاکيد کرد.

محمد لطفي، مسئول کميته حقوقي جمعيت دفاع از کودکان کار و خيابان گفت: شايد ما خيلي فانتزي به مفهوم صلح مي پردازيم و همينطور در باره جنگ. چون اين دو با هم مفهوم پيدا مي کنند. مفهوم آموزش به معناي نياز است تا براي شناخت صلح به ضرورت‌هاي ايجاد جنگ نيز توجه ويژه کنيم.
اين حقوقدان يادآور شد: تمام انسان هايي که امروزه در سراسر دنيا آواره هستند آيا نمي دانند که صلح خوب است؟ اگر اين موضوع را مدنظر قرار ندهيم، ذهن ما فاقد پيچيدگي‌هاي مدرن است. بايد از فانتزي سازي صلح عبور کنيم.

وحيد محمدي پاي اندر، نويسنده و مربي فلسفه براي کودکان شيوه «فلسفه براي کودکان» را راه نجاتي براي سرگرداني نظام آموزشي دانست و به معرفي اجمالي «فلسفه براي کودکان» پرداخت و اين شيوه را تحولي در «شيوه آموزش» قلمداد کرد و گفت: «پرورش درک اخلاقي» به عنوان يکي از ارکان فلسفه براي کودکان، ريشه اصلي شکل‌گيري صلح است.

/انتهای متن/

درج نظر