زنان سخت‌تر از مردان سیگار را ترک می‌کنند

دانشمندانی که به تحقیق و رفتار کلی اعتیاد پرداخته‌اند به این باور رسیده‌اند که شرایط ترک در زنان دشوارتر از مردان است. محققان دریافته‌اند که دو هورمون پروژسترون و استروژن، عوامل کلیدی نوسانات چرخه قاعدگی هستند که بر شرایط ترک تاثیر می‌گذارند.

0

به گزارش به دخت به نقل از سپیدآنلاین، سه فاز اصلی در چرخه قاعدگی وجود دارد: قاعدگی که آغاز چرخه است. فاز فولیکولی (follicular phase) که در طول این فاز هورمون استروژن باعث تکثیر و رشد پوشش داخلی رحم می شود. این ضخیم شدن آندومتر زمینه را جهت دریافت تخمک بارور برای بارداری مهیا می‌کند. و فاز لوتئال (Lutea- phase) این مرحله از نظر زمانی، از هنگام تخمک گذاری (حدودا روز ۱۴) آغاز شده و تا اولین روز قاعدگی ادامه دارد و گاهی از اوقات فاز پیش از قاعدگی نامیده می‌شود. و مجدد این چرخه از نو تکرار می‌شود. سطح هورمون‌های کلیدی زنانه یعنی پروژسترون و استروژن در مرحله فولیکولی پایین می‌‌آید و در طول فاز لوتئال به اوج خود می‌رسد.

در یک مطالعه، که به زودی در مجله تحقیقاتی نیکوتین و تنباکو منتشر خواهد شد، محققان دانشگاه کارولینای جنوبی، از میان زنان سیگاری که حداقل در طول روز ۱۰ نخ سیگار می‌کشیدند تعدادی افراد علاقه‌مند به ترک را انتخاب کردند که حاضر بودند برای کمک به پروسه ترک از دارو هم استفاده کنند. همچنین آنها چرخه آزاد قاعدگی داشتند بدین معنی که از قرص‌های هورومونی و یا ضدبارداری به هر شکلی استفاده نمی‌کردند. شرکت‌کنندگان دوره قاعدگی خود را بر اساس کیت تخمک‌گذاری مشخص کردند و محققان دریافتند در زمانی که سطح هورمون پروژسترون بالاست موفقیت بیشتری در ترک سیگار حاصل می‌شود.

مردان سیگاری نیز در تحقیق دیگری شرکت داده شدند که هدف آن بررسی این موضوع بود که زنان چگونه و در چه زمانی به دو عامل مهمی که باعث بازگشت به عادت سیگار کشیدن می‌شوند پاسخ می‌دهند. این دو عامل عبارتند از نخست احساسات منفی عاطفی و دوم محرک‌های محیطی (مثلا تبلیغات سیگار) و محیط‌های اجتماعی که در آن مردم سیگار می‌کشند. دانشمندان دریافتند که زنان در یک فاز بیشتر به عوامل خارجی سیگارکشیدن مثل محیط و تبلیغات پاسخ می‌دهند و در فاز دیگر استرس و احساسات عاطفی منفی می تواند آن‌ها را دوباره به سیگار جذب کند.

/انتهای متن/

درج نظر