زنان تحصيلکرده فعاليت بهتري در بازار کار دارند

0

به گزارش به دخت به نقل از ايسنا، مشاور وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در امور بانوان با بيان اينکه زنان با افزايش تحصيلات فعاليت بهتري در بازار کار دارند، ‌گفت: فرهنگ مردسالارانه و نگاه جنسيتي مانع از ورود زنان به عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي مي‌شود.

وحيده نگين، با تاکيد بر نقش آفريني تعاوني‌هاي زنان در اشتغال و کارآفريني اظهار کرد: زنان تعاونگر با وجود محدوديتها و مشکلاتي که با آن روبه رو هستند اما از قابليت‌ها و پتانسيل‌هاي بالايي برخوردارند از اين رو لازم است تا کاستي‌هاي موجود در حوزه اشتغال بانوان و موانع و محدوديتهاي پيش روي آنان از ميان برداشته شود.

وي از تعاوني‌ها به عنوان يکي از ابزارهاي افزايش مشارکت اقتصادي زنان در کشورهاي توسعه يافته نام برد و افزود: تعاوني‌ها در کاهش فقر و بالابردن انگيزه و اشتياق زنان به ‌ويژه زنان سرپرست خانوار که دچار مشکلات زيادي هستند، موثرند.

نگين با بيان اينکه اشتغال زنان در تعاوني‌ها منجر به تعادل ميان کار و زندگي مي‌شود،‌ افزود: دستيابي به توسعه همه‌جانبه و پايدار بدون مشارکت همه جانبه زنان در عرصه اقتصاد و اجتماع ممکن نيست.

به گفته مشاور امور زنان وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي، گسترش نگاه جنسيتي و فرهنگ مردسالارانه مانع از ورود زنان به عرصه‌هاي اجتماعي و اقتصادي مي‌شود.

وي تصريح کرد: درحال حاضر مشارکت اقتصادي زنان پايين است و حدود 87 درصد زنان، غيرفعال اقتصادي هستند و نيمي از فعالان اقتصادي زن نيز در بخش خدمات فعاليت دارند.

نگين تصريح کرد: در تمام گروه‌هاي شغلي نسبت زنان به مردان کمتر است اما در گروه متخصصان نسبت زنان به مردان به طور قابل ملاحظه‌اي بالاتر است که نشان مي‌دهد زنان با افزايش تحصيلات، در بازار کار فعاليت بهتري داشته‌اند.

وي در پايان ابراز اميدواري کرد: کارآفريني زنان و دختران تحصيلکرده از طريق تشکل‌هاي تعاوني‌ افزايش يابد و مشارکت زنان در فعاليتهاي اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي گسترش پيدا کند.

/انتهای متن/

درج نظر