زنان تاجداری که انتخاب خداوند هستند!

حدود هفت، هشت سالی می شود که شبکه های مختلف انگلیسی و آمریکایی شروع به ساخت سریال هایی با محوریت شاه ها و به خصوص ملکه های انگلستان کرده اند و این روند را با قدرت ادامه داده اند این سریال ها که در ژانر های متخلف ساخته می شود، به نوعی برای انگلستان که در حال حاضر جمعیت مهاجرینش دارد بیشتر از ساکنانینش می شود، وظیفه القای مشروعیت برای خاندان سلطنتی را دارد.

0

فاطمه قاسم آبادی/

تنها سلطنت باقی مانده

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم در حال حاضر تنها سلطنت و پادشاهی جدی دنیا که در آن شخص اول سلطنت قدرت اجرایی بالایی دارد و این قدرت به سراسر دنیا ارتباط پیدا می کند سلطنت انگلستان باشد.

در حال حاضر ملکه انگلستان با بیش از نیم قرن حکومت و در اختیار داشتن اختیارات بسیار زیاد بر ایرلند، استرالیا، کانادا و… قدرتمند ترین سلطنت را داشته باشد سلطنتی که طولانی شدنش صدای مردم کشور های مختلف مخصوصا استرالیا و کانادا را که می خواهند مستقل باشند در آورده است.

دامنه این نارضایتی ها و اعتراض ها تا حدی زیاد شده که حتی قسمت زیادی از مردم انگلستان را هم درگیر کرده است. در سالهای گذشته درحالیکه خانواده سلطنتی انگلیس سرگرم مراسم سالگرد تاج گذاری ملکه بودند، معترضین ضد سلطنتی تحت عنوان گروه “جمهوری” به برگزاری تظاهراتی در نزدیکی پل “تاوربریج” نزدیک ساختمان شهرداری لندن مشغول بودند.

گفته می شود که بزرگترین تظاهرات ضد سلطنتی در این پل برگزار شد، جایی که خانواده سلطنتی انگلیس سوار بر قایق ها شده بودند و برای معترضین با لبخند دست تکان می دادند!  

برپا کنندگان این تظاهرات تاکید داشتند که می خواهند از حکومت سلطنتی در انگلیس خلاص شوند و یک اساسنامه دموکراتیک در این کشور ایجادکنند.

اسکاتلندی ها که یکی از مخالفان اصلی این خانواده به شمار می روند و معتقدند هزینه کردن مالیات های آن ها  برای این زندگی اشرافی این خانواده اقدامی زشت و به دور از انصاف است، سال هاست که در پی جدا شدن از این کشور هستند….

سریال هایی در مدح خاندان سلطنتی

چندی است که شبکه های مختلف از جمله بی بی سی در سال های اخیر اقدام به ساخت سریال هایی در مورد زنان و مردان تاج دار انگلستان کرده اند. شبکه « نت قلیکس » طی چند سال اخیر سرمایه گذاری هنگفتی برای ساخت سریال های اختصاصی انجام داده است تا بتواند بازار مناسبی برای خود ایجاد نماید.

سریال « خانواده سلطنتی » نیز یکی از گران ترین سریالهای ساخته شده توسط این شبکه می باشد که با بودجه 110 میلیون دلاری ساخته شده و داستان زندگی الیزات دوم ملکه انگلستان ( با بازی کلیر فوی ) را به تصویر می کشد و قرار است دوران به قدرت رسیدن او و کشمکش هایی که در دربار و زندگی شخصی اش دچار آن شد را روایت کند.

خالق سریال « پیتر مورگان » است که بیشتر به دلیل نوشتن فیلمنامه « ملکه » در سال 2006 شناخته می شود که باعث شد هلن میرن برای ایفای نقش ملکه الیزات دوم برنده جایزه اسکار شود. او حالا در نت فلیکس داستان ه الیزات دوم را مجددا روایت کرده با این تفاوت که اینبار به سالهای آغازین دوران سلطنت او پرداخته است.

ملکه الیزات دوم در سن 25 سالگی و پس از آنکه خاندان سلطنتی هیچ پسر وارثی را از خود بر جای نگذاشته بود، به یکباره به سلطنت رسید و خیلی زود مسئولیت های فراوانی را متوجه خود دید. با اینحال دوران آغازین سلطنت او سرشار از اتفاقات مهمی بود که حتی رابطه با همسرش نیز از جمله آن بود.

سریال خانواده سلطنتی به خوبی روابط داخل دربار و پیچ و خم های زندگی سلطنتی را به مخاطب نشان می دهد که قبلا هرگز تا این حد مخاطبین اجازه ورود به آن را نداشته اند.

دومین سریال تاریخی درباره ی زندگی ملکه ی انگلیس است سریال ویکتوریا بود که برای پخش در سال ۲۰۱۶ تدارک دیده شده بود این سریال داستانزندگی ملکه ویکتوریا را روایت می کند.  itv

 در دوران طولانی سلطنت ملکه ویکتوریا، انگلستان به منتهی درجه ی قدرت خود رسید ( بدون در نظر گرفتن دوران طلایی ملکه الیزابت اول ) و عنوان ” امپراطوری که آفتاب در آن غروب نمی کند” در همین دوره به انگلستان داده شد.

ملکه ویکتوریا ۶۳ سال حکومت کرد و طولانی ترین زمان سلطنت در تاریخ بریتانیا را داشت تا زمانی که ملکه الیزابت دوم در اوایل سال جاری از او پیشی گرفت. دوره ی حکومت او در اوج انقلاب صنعتی بود و با گسترش عظیم امپراتوری بریتانیا همراه شد.این درام بلند پروازانه زندگی ملکه ویکتوریا در قرن ۱۹ م را از دوران کودکی تا هنگامی که در ۱۸ سالگی به تاج و تخت رسید را دنبال می کند.

چهره هایی معصوم و الهی

یکی از نکات مشترک و جذاب، در این سریال ها نشان دادن چهره های معصوم و پاک است که از این ملکه ها به تصویر کشیده می شود. تصویر ملکه ی جوان و معصوم که بار مشکلات بسیاری بر روی دوشش سنگینی می کند و همین مسئولیت ها باعث می شود گاه تصمیم هایی بگیرد که به ضرر و حتی ظلم به عده ای باشد، در تمام این سریال ها مشترک است.

این ملکه ها که سعی در بهبود وضعیت کشور خود به هر قیمتی را دارند، در نهایت حتی جنایاتی هم که مرتکب می شوند به خاطر نوع بیان داستان از زاویه دید سازندگان از جانب مخاطب خود قابل قبول است و گاهی تنها راه حل موجود به نظر می رسد!

در سریال ویکتوریا ملکه کودک نو پایی است که به شدت تحت تاثیر روابط خانوده گی خود است و در حقیقت دیگران به جایش تصمیم می گیرند و بار فقر و فلاکت مردم در آن زمان به دوش مشاوران ملکه می افتد. همسر ملکه، که پسر دایی اش هم هست، طبق قانون مستمری بگیر ملکه است و به خاطر همسر ملکه بودن هر ماه پول دریافت می کند و در حقیقت هیچ نقش و اثری به جز ازدیاد نسل ندارد! با این حال سازندگان سریال ویکتوریا  این  شخصیت را هم مفید جلوه می دهند و سعی می کنند چهره ای موجه به او در داستان بدهند، چهره ای که تاثیری در هیچ یک از مناسبات قصر و تصمیمات مهم ملکه ندارد.

متاسفانه بیشتر این سریال ها قسمت های مهمی از تاریخ را در خود نمی گنجانند و یا اگر هم تاریخ را در نظر بگیرند آن را طوری که سازندگان می خواهند به تصویر می کشند نه آن طور که در حقیقت بود. 

کاتولیک ها مریم را دارند و ما تو را !

یکی از نکاتی که در سریال ویکتوریا و فیلم الیزابت دوران طلایی به آن اشاره می شود، ترور ناجوانمردانه ملکه توسط مخالفین که حتما جزو خائنین هستند، صورت می گیرد.

در فیلم الیزابت ملکه انگلستان که پروتستان است و با کاتولیک ها میانه خوبی ندارد، می خواهد برای قدرت بیشتر از سلطه کلیسای کاتولیک خلاص شود و در این راه انواع سیاست ها را به کار می گیرد که یکی از آن ها اشاعه دادن تصویر خود به عنوان ملکه معصوم و باکره است.

این تصویر که از جانب طرفداران ملکه به عنوان نوعی تقدس گرایی در برابر مریم مقدس که برای کاتولیک ها بسیار ارزشمند بود، قرار گرفت، روز به روز داستان هایی از این ملکه ی باکره، پاک و مقتدر بر سر زبان ها رانده شد.

در قسمتی از فیلم الیزابت دوران طلایی نیز بعد از ترور نا فرجام که طوری به تصویر کشیده می شود انگار که الیزابت دارای فر پادشاهی است و توسط خداوند و به صورت ویژه از او مراقبت می شود. وزیر همین حرف را به الیزابت می زندن که کاتولیک ها مریم را دارند و ما تو را !

اعتراضاتی که در رسانه ها نشان داده نمی شود

یکی از اعتراضات مردم انگلستان در مورد نادیده گرفتن مخالفین سلطنت است که شامل تمام رسانه های این مملکت می شود.

به دفعات جمعی از مخالفان نظام سلطنتی انگلیس با برگزاری تجمعی در مقابل ساختمان مرکزی بنگاه سخن پراکنی بریتانیا (بی بی سی) در مرکز لندن، به پوشش جانبدارانه اخبار خاندان سلطنتی توسط این بنگاه، اعتراض کرده اند.

شرکت کنندگان در این تجمع ها پلاکاردهای مختلفی در مخالفت با نظام سلطنتی انگلیس و همچنین نحوه تعامل ˈبی بی سیˈ با اعضای خاندان سلطنتی در دست داشتند که بر روی برخی از آنها نوشته شده بود؛ ˈشما ماشین تبلیغاتی ملکه نیستیدˈ، ˈموروثی بودن قدرت شیوه غلطی استˈ، ˈدموکراسی نه سلطنتˈ، ˈشهروند نه رعیت و…

 آنان همچنین شعار می دادند؛ ˈبی بی سی باید بی طرف باشدˈ، ˈخبر بدهید، تعریف و تمجید نکنیدˈˈجمهوری، جمهوریˈ و این تجمع توسط یک گروه سیاسی مخالف نظام سلطنتی به نام ˈجمهوریˈ سازماندهی شده بود.
چند تن از رهبران این گروه ها طی سخنانی در این تجمع تاکید کردند: حمایت از دموکراسی و مخالفت با سلطنت روز به روز بیشتر می شود و ما اعتراضات مشابهی را در مقابل کاخ باکینگهام نیز ترتیب خواهیم داد
آنان هزینه های سالانه ملکه انگلیس به عنوان رییس غیرمنتخب حکومت سلطنتی این کشور را بالغ بر 200 میلیون پوند اعلام کردند و تاکید نمودند که این بودجه دهها برابر هزینه های یک رییس حکومت انتخابی است.
ˈبا چنین بودجه ای می توان هر سال چند صدهزار پرستار، معلم و نیروی پلیس تربیت کرد که کشور ما بشدت به خدمات چنین نیروهایی نیازمند است .

اخبار واقعیت خواست مردم را نشان نمی دهد
عده ای از معترضین به سیاست های رسانه ای در مورد پوشش های خبری اینطور گفتند که :

” اعضای خانواده سلطنتی که فقط به خاطر موروثی بودن حکومت در انگلیس از امتیازات زیادی برخوردار می شوند، از مشکلات مردم عادی خبر ندارند.

چرا باید اخبار تبلیغی نظیر بازدید پرنس چارلز، ولیعهد و پسر ملکه از یک فروشگاه و کارگاه کفش سازی، سوار شدن ولیعهد و همسرش به مترو، احساس پیری ولیعهد، استفاده پرنس اندرو (برادر ولیعهد) از ˈآی پدˈ، اخبار مربوط به حاملگی عروس ملکه و … پوشش گسترده ای در شبکه های مختلف ˈبی بی سیˈ داشته باشد اما اعتراضات ما در خفا باقی بماند رسانه های غیر انگلیسی هم در این مورد سکوت اختیار کرده اند و واقعیت را نشان نمی دهند.”

/انتهای متن/

درج نظر