زناني که از راه علم جهان را متحول کردند

با وجود خدمات بسيار و عظيمي که زنان به دنياي علم و فناوري عرضه داشته‌اند، بسياري از دانشمندان زن آنگونه که بايد و شايد شناخته شده نيستند. در زير با زنان دانشمندي که از راه علم توانسته‌اند تاثيرات شگرف بر زندگي امروز ما بگذارند، آشنا مي‌شويد:

0

ويرجينيا آپگار (1909-1974)
اين متخصص بيهوشي پيشتاز، شاخص آپگار را ابداع کرده که سيستمي شناخته‌شده در ارزيابي سلامتي نوزادان تازه متولد شده است.

دکتر جين کوک رايت (1919-2013)
اين پزشک مشهور در سن 33 سالگي به رياست بنياد تحقيقات سرطان در بيمارستان هارلم رسيد. رايت براي مطالعۀ شيمي‌درماني به جاي نمونه بافتهاي موش از نمونه بافتهاي انساني استفاده کرد، و روشهاي اجراي شيمي‌درماني از طريق کاتتر را توسعه داد.

ريتا لوي مونتالسيني (1909-2012)
لوي مونتالسيني در دوران جنگ جهاني دوم در ايتاليا، براي پژوهش در مورد سلولهاي عصبي با استفاده از جنين مرغ، آزمايشگاه مخفي زيرزميني ايجاد کرد. او و همکارش، استنلي کوهن، در سال 1986 موفق به دريافت نوبل پزشکي شدند.

آگوستا آدا، کنتِس لاولِيس (1815-1852)
روشهاي او در بکارگيري ماشين تحليل براي بازگرداندن اعداد، چيزي را که اولين نرم‌افزار کامپيوتري جهان محسوب مي‌شود بنا نهاد. زبان کامپيوتري آدا براي اداي دين به اين رياضيدان قرن نوزدهمي به نام او نامگذاري شده است.

دکتر چين شيونگ وو (1912-1997)
وو اگرچه پزشک بود، اما اولين برندۀ ولف پرايز در فيزيک است. او در پروژۀ منهتن حضور داشت و در جداسازي ايزوتوپهاي U-235 و U-238 با روش انتشار گازي همکاري داشت.

آمالي نوئتر (1882-1935)
اين رياضيدان متولد آلمان، با وجود تبعيض‌هايي که به خاطر جنسيت، وزن و نياکان يهودي‌اش بر او روا مي‌شد، همچنان توانست يکي از بنيانگذاران جبر مجرد باشد. انشتين او را “مهمترين نابغۀ رياضي که از زمان حضور زنان در آموزش عالي پديد آمده” توصيف کرده است.

هدي لامار (1913-2000)
وي با نام هدويگ کيسلر در اتريش متولد شد و زماني که در سال 1941 فناوري مخابرات طيف گسترده و پرش فرکانسي را ابداع مي‌نمود، ستارۀ مشهور سينما هم بود. در آن زمان از تکنولوژي ابداعي او براي هدايت اژدرهاي متحدين در جنگ جهاني دوم استفاده مي‌شد. سه دهۀ بعد اين تکنولوژي کاربرد تجاري يافت و در صندوقهاي فروشگاهي بي‌سيم و دستگاههاي خوانش بارکد کاربرد يافت.

روث بنريتو (1916-2013)
اين شيميدان متولد نيواورلئان موفق به ابداع ابزاري براي ساخت کتان بادوام و ضدچروک شد. صنعت کتان در آن زمان پس از اختراع پلي‌استر و ساير الياف مصنوعي دچار بحران شده بود.

لين مارگوليس (1938-2011)
اين زيست‌شناس آمريکايي بر مبناي اين ايده که سلولها با هم همکاري مي‌کنند و روابط سيمبيوتيک تشکيل مي‌دهند، مقاله‌اي نوشت. پيشتر تصور مي‌شد که سلولها با هم رابطۀ رقابتي دارند. مقالۀ او پيش از انتشار 15 بار رد شده بود.

دکتر باربارا مک‌کلنتاک
مک‌کلنتاک از پيشروان تحقيقات ژنتيک است. او از ذرت استفاده کرد تا به درک ايدۀ سازه‌هاي جابجاشدني نائل شود. برمبناي اين ايده، ژن‌ها مشخصه‌هاي جسماني را روشن يا خاموش مي‌کنند. او که سالها کمتر شناخته شده بود، در سال 1983 و در سن 81 سالگي موفق به دريافت نوبل پزشکي شد.

گريس موراي هاپر (1906-1992)
هاپر کسي است که اصطلاح “باگ کامپيوتري” را ابداع کرده است. او اين اصطلاح را وقتي که يک شب‌پره در کامپيوترش پيدا کرد، ساخت. هاپر با وجود عدم صلاحيت جسماني، به عنوان رياضيدان به عضويت نيروهاي ذخيرۀ نيروي دريايي آمريکا درآمد. او دستورالعملي 561 صفحه‌اي دربارۀ مارک 1 نوشت. مارک 1 کامپيوتري 17 متري به وزن 5 تن بود. او همچنين اولين کمپايلر را به نام A-O طراحي کرد که کدنويسي باينري را تسهيل نمود.

منبع:فرادید/انتهای متن/

درج نظر