رفع تبعیض و نابرابری، اشتغال و امنیت اجتماعی؛ مهم‌ترین مطالبات زنان

ما روز گذشته گزارش مسایل زنان ایران را در هیأت دولت مطرح کردیم. بررسی‌های ما در 9 استان و با 2 هزار و نود نفر جامعه آماری نشان می‌دهد که اولین مطالبات زنان به ترتیب رفع تبعیض و نابرابری، اشتغال و امنیت اجتماعی است.

0

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: سند سیاستی بازارکار را آماده کرده‌ایم و سیاست‌هایی برای مشاغل خانگی، مؤسسات غیردولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و… تدوین کرده‌ایم که این سند در رابطه با دو گروه دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار ارایه شده است. بسته جامع حمایتی از زنان شاغل نیز با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال آماده‌سازی است

به گزارش به دخت به نقل از خبرنگار مهرخانه، مراسم تقدیر از زنان کارگر با حضور تنی چند از مسئولان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در این مراسم شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده به ایراد سخنانی پرداخت. او در ابتدای سخنان خود با اشاره به این‌که زنان کارگر الگویی از تلاش، انگیزه و عشق هستند، بیان داشت: این زنان هیچ‌گاه به تمکن اقتصادی دست نیافتند، اما بزرگ‌منشی و عزت‌مندی آن‌ها، ایشان را در جایگاهی فراتر از دیگران قرار می‌دهد. این زنان به‌عنوان یک قشر زحمت‌کش بی‌ادعا در تمام روزهای سخت این کشور اعم از روزهای جنگ، سازندگی و تحریم‌ها دوشادوش مردان این سرزمین حاضر بودند و با سخت‌کوشی و کار در توسعه مملکت نقش اساسی داشتند.

دغدغه‌های زنانه زنان کارگر
معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: زنان کارگر علاوه بر مشکلاتی مانند دل‌نگرانی از حقوق کم و قراردادهای موقت، دغدغه‌های زنانه‌ای مانند دستمزد کمتر از مردان در شرایط کار مساوی، مرخصی زایمان بدون امنیت شغلی، ساعات طولانی کار بدون شرایط دیدار با فرزند و… نیز دارند. قانون کار تمهیداتی برای کارگران در نظر گرفته است، اما در نتیجه اجرای نادرست و ناقص، این قانون کارکرد خود را از دست داده؛ به‌گونه‌ای که برخی از امتیازاتی که برای زنان کارگر در نظر گرفته شده است، موجب شده کارفرماها رغبتی به استخدام زنان نداشته باشند. ما در این زمینه دچار خلأهای حقوقی، فرهنگی و اجتماعی جدی هستیم و چنان‌چه تمهیداتی برای تضمین اجرای قوانین وجود نداشته باشد، زنان همچنان دچار مشکل خواهند بود.

مولاوردی خاطرنشان کرد: با توجه به وضع اقتصادی جامعه، در بسیاری از خانواده‌ها اشتغال زنان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است؛ زیرا بسیاری از زنان یا سرپرست خانوار یا خودسرپرست یا معین و همیار اصلی مرد برای تأمین معاش خانواده هستند. یکی از راه‌کارهای بهبود وضعیت خانواده‌ها، رفع مشکلات زنان کارگر است. بخشی از زنان در بخش غیررسمی بازارکار مشغول هستند و در آمارهای رسمی محاسبه نمی‌شوند. این زنان مشکلات بیشتری دارند و از حداقل حقوق و مزایا بی‌بهره هستند. از سوی دیگر، رشد بی‌رویه اقتصاد دولتی و مشکلات اقتصادی موجود، باعث می‌شود به‌رغم ارزشی که برای زنان کارگر قائل‌ایم، نتوانیم از وضعیت این طبقه ابراز رضایت کنیم.

زنان کارگر یکی از منتفعین اصلی دوران پساتحریم خواهند بود
او با اشاره به این‌که اکنون در سال پایانی دولت یازدهم و شرایط پس از توافق هسته‌ای قرار داریم، عنوان داشت: در دوران پساتحریم فضای کسب‌وکار بهبود پیدا می‌کند و یکی از منتفعین اصلی این شرایط، کارگران و زنان کارگر هستند. البته، باید توجه داشته باشیم که مشکلات زنان کارگر و شرایط آن‌ها یک شرایط جهانی است. سازمان بین‌المللی کار اخیراً یک اطلس آماری ارایه کرده است که نشان می‌دهد هنوز شکاف عمیقی در زمینه اشتغال زنان وجود دارد.

رفع تبعیض و نابرابری، اشتغال و امنیت اجتماعی؛ مهم‌ترین مطالبات زنان
مولاوردی بیان داشت: در دولت تدبیر و امید با رویکرد اعتدال، دستگاه‌های اجرایی اقداماتی انجام دادند که خروجی ملموس این اقدامات بستگی به وضعیت کلی اقتصادی جامعه دارد و امیدوار هستیم سال 95 سال به ثمر نشستن این فعالیت‌ها باشد. ما روز گذشته گزارش مسایل زنان ایران را در هیأت دولت مطرح کردیم. بررسی‌های ما در 9 استان و با 2 هزار و نود نفر جامعه آماری نشان می‌دهد که اولین مطالبات زنان به ترتیب رفع تبعیض و نابرابری، اشتغال و امنیت اجتماعی است.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده افزود: ما راه‌کارهای پیشنهادی و گزارش اقدامات خود را ارایه کردیم و قرار شد این گزارش در کمیسیون اجتماعی دولت بررسی شود و با مشارکت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بسته جامع حمایت اجتماعی از زنان را داشته باشیم. تصمیم داریم در این سند زنان معلول، سالمند، روستایی، خانه‌دار، شاغل، دختران مجرد و… را تحت پوشش قرار دهیم. در ماه‌های آینده با اجرای این سند، گامی جدی برای بهبود وضعیت زنان برداشته خواهد شد.

او عنوان داشت: با تصویب آیین‌نامه ماده 27 برنامه پنجم توسعه و اجرای نظام بیمه‌ای چندلایه نیز سعی می‌کنیم گروه‌های مختلف زنان را تحت پوشش قرار دهیم. سند سیاستی بازار کار را نیز آماده کرده‌ایم و سیاست‌هایی برای مشاغل خانگی، مؤسسات غیردولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و… تدوین کرده‌ایم که این سند در رابطه با دو گروه دختران فارغ‌التحصیل دانشگاهی و زنان سرپرست خانوار ارایه شده است. بسته جامع حمایتی از زنان شاغل نیز با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حال آماده‌سازی است تا با در نظر گرفتن امتیازاتی برای آن‌ها توازنی بین کار و زندگی زنان به‌وجود آید و بتوانند با چالش‌های کمتری به مسئولیت‌های اجتماعی و خانوادگی خود بپردازند.

مولاوردی در پایان گفت: امیدواریم در سالی که «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفته است، از ظرفیتی که در این بخش از جامعه وجود دارد برای تحقق آرمان‌های سند چشم‌انداز بیست ساله نظام و سیاست‌های اقتصادی مقاومت استفاده کنیم.

/انتهای متن/

درج نظر