راه‌اندازی صدای مشاور ورزش برای زنان به زودی

\کارگروه ورزش برای اجرای این طرح به دنبال این بود که به شناساندن زمان اوقات فراغت به ذی‌نفعان خود اعم از دختران و زنان فارغ از گروه‌بندی‌های سنی بپردازد. در واقع، یکی از اهداف این است که به زنان و دختران در همه سنین آموزش دهیم که در درجه اول اوقات فراغت خود را بشناسند؛ زیرا اوقات فراغت برای زنان و دختران و حتی مردان در طول 24 ساعت تکه‌تکه است.

0

به گزارش به دخت به نقل از مهرخانه، مجری طرح «اوقات فراغت؛ با نشاط، با ورزش» گفت: به دنبال این هستیم که صدای مشاور ورزشی بگذاریم تا اگر فرد مثلاً 20 دقیقه وقت خالی پیدا کرد و خواست فعالیت ورزشی انجام دهد، نگران نباشد که چگونه ورزش کند و از کجا اطلاعات بگیرد که به بدن او آسیب وارد نشود. این موضوع به کسانی که بیماری و محدودیت حرکتی دارند هم کمک می‌کند. ما به دنبال راه‌اندازی صدای مشاور ورزش هم هستیم و می‌خواهیم در آینده نزدیک این طرح را عملیاتی کنیم.

فریبا محمدیان؛ مجری طرح «اوقات فراغت؛ با نشاط، با ورزش» و رییس فدراسیون اسکیت در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در رابطه با اهداف برنامه‌ریزی و اجرای این طرح گفت: یکی از دغدغه‌های کارگروه اوقات فراغت و ورزش معاونت امور زنان و خانواده بحث اوقات فراغت زنان و دختران است؛ اوقات فراغتی که برای ساماندهی آن یک رویکرد ورزشی در نظر گرفته شود. در این کارگروه من و خانم فرهادی‌زاد با هدایت خانم طاهریان بررسی‌هایی را انجام دادیم و براساس مطالعه یافته‌های پژوهشی سایر همکارانمان در حوزه اوقات فراغت، به این نتیجه رسیدیم که اوقات فراغت در حوزه زنان و دختران بسیار بی‌سامان و در حد معناداری بی‌هدف است.

او افزود: البته، ممکن است اوقات فراغت مثلاً 5 درصد جامعه آماری که از این پژوهش‌ها به‌دست آوردیم، کاملاً هدفمند باشد و در بخش‌های مختلف جامعه زنان و دختران فعالیت می‌کنند و نمادهای موفقیت آن‌ها را در جامعه ملاحظه می‌کنید، اما در میان درصد قابل توجهی از این جامعه آماری، اوقات فراغت هدفمند نیست. نیمی از جمعیت کشور ما زنان و دختران هستند و باید بازخورد سامان‌یافتگی اوقات فراغت این افراد را در فضای اجتماعی مشاهده کنیم و نمادهای مختلفی از موفقیت آن‌ها را ببینیم.

شیوع بیماری‌های ناشی از کم‌تحرکی در کشور
مجری طرح «اوقات فراغت؛ با نشاط، با ورزش» در ادامه خاطرنشان کرد: در دسته‌بندی پژوهش‌های مختلف دیدیم که این مسأله وجود ندارد و ضرورت وجود این فضا را با رویکرد ورزش بیشتر در جامعه احساس کردیم. یافته‌های پژوهشی مبین این است که اضافه وزن ناشی از کم‌تحرکی و بیماری‌های متعدد ناشی از کم‌تحرکی در جمعیت کشور شیوع دارد و این موضوع در حوزه زنان و دختران بیشتر است. این کم‌تحرکی فقط منجر به آسیب جسمانی نمی‌شود و مشکلات روحی را هم در پی دارد. شیوع مسایل روانی افراد را هم مورد ارزیابی قرار دادیم و دریافتیم که یافته‌های متعدد 10 سال اخیر پژوهشگران در بخش‌های مختلف روانشناسی، روانشناسی ورزشی و جامعه‌شناسی نشان می‌دهد که گستره معناداری از جمعیت کشور در فازهای مختلف فشارهای روحی و روانی قرار دارند که ممکن است برخی از این فشارها منتج به افسردگی شده باشد و صاحب‌نظران در این زمینه راه‌کارهای متعددی دارند.

برنامه‌ای برای تجمیع اوقات فراغت
محمدیان عنوان داشت: کارگروه ورزش برای اجرای این طرح به دنبال این بود که به شناساندن زمان اوقات فراغت به ذی‌نفعان خود اعم از دختران و زنان فارغ از گروه‌بندی‌های سنی بپردازد. در واقع، یکی از اهداف این است که به زنان و دختران در همه سنین آموزش دهیم که در درجه اول اوقات فراغت خود را بشناسند؛ زیرا اوقات فراغت برای زنان و دختران و حتی مردان در طول 24 ساعت تکه‌تکه است. بخشی از زمان 24 ساعته یک فرد به فعالیت‌‌های بیولوژیکی مانند غذا خوردن، رسیدگی به مسایل بهداشتی، استراحت و… برمی‌گردد و بخشی هم مربوط به فعالیت‌های اجباری او می‌شود. مثلاً اگر شغلی در خانه دارد باید به آن شغل بپردازد یا اگر در خانه هست باید به مسئولیت‌ها و نقش‌های خود رسیدگی کند. در این میان، حدود یک‌سوم فعالیت‌های روزانه یک فرد به اوقات فراغت اختصاص می‌یابد، اما این میزان منجسم نیست، بلکه تکه‌تکه است و این ساعت‌ها در یک جا جمع نمی‌شود که فرد بگوید مثلاً من سه ساعت از این زمان تا این زمان اوقات فراغت دارم.

او در ادامه گفت: ما با این طرح به دنبال این هستیم که به زنان و دختران آموزش بدهیم تا بتوانند اوقات فراغت خود را تجمیع کنند و برای این اوقات فراغت تجمیع‌شده یک برنامه حرکت داشته باشند. طرح ما یک فعالیت ورزشی است تا فرد در درجه اول بتواند نیاز فردی خود را تأمین کند که برای تأمین این نیاز فردی، باید برنامه داشته باشد. دومین گام این است که فرد در مدت زمان تجمیع‌شده، با توجه به علاقه‌مندی خود و میزان دسترسی به فضاهای مختلف، بتواند فعالیت بدنی مناسبی انجام دهد. طبقه‌بندی این موضوع هم صورت گرفته است.

مجری طرح «اوقات فراغت؛ با نشاط، با ورزش» با اشاره به این‌که بسته‌های آموزشی این طرح آماده شده است، بیان داشت: این بسته‌ها به این می‌پردازند که اگر فرد قرار است اوقات فراغت را در خانه خود بگذراند، چگونه از زمان خود بهره ببرد تا سطح گردش خون خود را بالا ببرد و سطح هورمون‌های درون‌ریز خود را افزایش دهد؛ به‌گونه‌ای که نشاط و شادابی که حاصل یک فعالیت ورزشی واقعی است، برای او اتفاق بیفتد. بخشی از این بسته آموزشی هم به گذراندن اوقات فراغت در فضاهای ورزشی برمی‌گردد که در این زمینه ترجیح این است که افراد به‌طور رایگان یا با حداقل هزینه بتوانند به فضاهای ورزشی در پارک‌ها و… دسترسی پیدا کنند.

دستگاه‌های مختلفی که با طرح همکاری خواهند داشت
محمدیان اظهار داشت: تمام تلاش ما در این طرح این است که سطح سبک زندگی فردی دختران و زنان را در هر موقعیت و سطح سن و سلامت که هستند بالا ببریم و آن‌ها بتوانند برای نیاز حرکتی خودشان برنامه تعریف و آن را اجرا کنند و به نشاط برسند. هدف ما در این طرح این نیست که قهرمان ورزشکار بپرورانیم؛ هرچند که می‌تواند زیرساخت آن را هم تأمین کند، اما هدف اصلی این است که فرد بتواند تفریح، سلامت، نشاط و وزن متعادل داشته باشد و در این زمینه‌ها به توازن برسد. در بخش اجرا، صاحب‌نظران و متخصصان حوزه ورزش به ما کمک می‌کنند و اجرای طرح محدود به یک دستگاه و یک نهاد نخواهد بود و فدراسیون‌های مختلف، ورزش شهرداری، معاونت ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان و حوزه‌های تابعه آن در استان‌ها، مشاور امور زنان استانداری‌ها و… تسهیل‌کننده هستند و همه می‌توانند کمک کنند. این طرح، یک طرح ملی است و به همین دلیل نیاز به عزم ملی هم دارد، اما این عزم ملی فقط روی کاغذ نیست.

او افزود: فدراسیون‌های ورزش‌های همگانی، روستایی و عشایری و همه فدراسیون‌ها در حوزه خودشان یک فضای همگانی دارند که می‌توانند به این طرح کمک کنند. در این طرح یک رشته خاص مدنظر نیست و می‌گوییم فردی که اوقات فراغت خود را تعریف و تجمیع کرد و به پارک وارد شد، حتماً نباید فعالیت آمادگی جسمانی انجام دهد. اگر علاقه‌مند است با راکت بدمینتون کار کند، ما باید برای بدمینتون او هم برنامه داشته باشیم تا ملزم نباشیم یک برنامه کلیشه‌ای خاص به او بدهیم و بگوییم فقط این برنامه را انجام بده، بلکه به اقتضای علاقه‌مندی و نیاز افراد باید برای آن‌ها برنامه تعریف کنیم.

به دنبال راه‌اندازی صدای مشاور ورزش هستیم
مجری طرح «اوقات فراغت؛ با نشاط، با ورزش» با اشاره به پیش‌بینی مشاوران ورزشی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که صدای مشاور ورزشی بگذاریم تا اگر فرد مثلاً 20 دقیقه وقت خالی پیدا کرد و خواست فعالیت ورزشی انجام دهد، نگران نباشد که چگونه ورزش کند و از کجا اطلاعات بگیرد که به بدن او آسیب وارد نشود. این موضوع به کسانی که بیماری و محدودیت حرکتی دارند هم کمک می‌کند. ما به دنبال راه‌اندازی صدای مشاور ورزش هم هستیم و قصد داریم در آینده نزدیک آن را عملیاتی کنیم.

محمدیان اظهار داشت: کارگروه ورزش و اوقات فراغت به دنبال این است که سواد ورزشی افراد را بالا ببرد و این سواد ورزشی را فقط با لینک‌های ارتباطی به این صورت می‌توانیم بالا ببریم. همه افراد الان به فضاهای مجازی و اینترنت دسترسی دارند، اما همیشه این دغدغه وجود دارد که آیا همه اطلاعاتی که از اینترنت می‌گیرند، درست است یا خیر. صدای مشاور ورزش می‌تواند این فضا را برایشان هماهنگ کند، به آن‌ها آرامش دهد و آن‌ها را به سمتی که باید ورزش کنند، هدایت کند.

قرار است بسته‌های آموزشی به دستگاه‌ها ابلاغ شود
او در رابطه با مراحل عملیاتی‌شدن این طرح بیان داشت: بسته‌های آموزشی ما آماده و بعد از تصویب خانم مولاوردی و همکارانشان به ما ارجاع شد و گفتند مکاتبات موردنظر را برای اجرا انجام داده و به ما بدهید تا ما به دستگاه‌ها اعلام کنیم. ما الان در این مرحله قرار داریم. این‌که وقفه کوتاهی پیش آمده به این دلیل است که می‌‌خواهیم همراه با این ابلاغ‌هایی که خانم‌ مولاوردی قرار است با دستگاه‌های مختلف انجام دهند، صدای مشاور هم شروع به کار کند تا دیگر شکافی در این طرح وجود نداشته باشد. چون سالیان سال است همه ما شاهدیم که طرح‌های متعددی به درستی بررسی، تدوین و ابلاغ می‌شود، اما در اجرا دچار مشکل می‌شود. وقتی نقاط ضعف و قوت را احصا کردیم، دیدیم اگر در این بین صدای مشاور فعالیت خود را انجام دهد، تا حد زیادی شکاف بزرگ انجام‌نشدن یا با شکست مواجه‌شدن طرح را از بین می‌برد. سعی می‌کنیم طی روزهای آتی این کار انجام شود.

/انتهای متن/

درج نظر