رابطه میان بیماری آلزایمر و سرعت پیاده روی چیست؟

سرعت کم در راه رفتن افراد در بزرگسال می تواند به طور بالقوه از اولین نشانه های آلزایمر باشد. این حرفی است که متخصصان مغز و اعصاب در مطالعات خود به آن رسیده اند.

0

شیوه راه رفتن ما می تواند چیزهای زیادی را در مورد سلامتی مان نشان دهد. برای نمونه افرادی که سریع تر راه می روند، معمولا انرژی بیشتری دارند و در مقابل کسانی که کند تر و آهسته تر قدم برمی دارند، افرادی د و آرام هستند.

حتی باید خاطر نشان کرد که شیوه راه رفتن ما در مورد سلامت ذهن و مغز ما اطلاعاتی را نشان می دهد.

مطالعات عصب شناسی صورت گرفته رابطه میان سرعت پیاده روی و شروع بیماری فراموشی در بزرگسالان را نشان می دهد.

برای مثال از عده ای افراد بزرگسال خواسته شد تا در مسابقه پیاده روی شرکت کنند و نتیجه چنین شد که در شرکت کنندگانی که تا یک دهم در هر ثانیه  آرامتر راه می رفتند، حدود 47 درصد روند شناختی مغز تنزل پیدا می کرد و نیز افرادی که پیاده روی  کند و مشکلات روحی داشتند، مغزشان در ناحیه هیپو کامپوس کوچکتر بود.

اندریا روسو ،استاد یار دانشگاه پیترسبرگ، تاکید می کند که تفاوت سرعت پیاده روی در افراد مختلف اگر چه در مرحله نخست شاید موضوعی کوچک به نظر آید اما باگذشت زمان می تواند به مسئله ای جدی تر تبدیل شود که بایستی به آن توجه کرد.

دکتر آندریا اظهار داشت که یک روند کاهش یک ثانیه ای در سرعت پیاده روی  در طول 14 سال یا کمترنباید نادیده گرفته شود.

در ضمن نتایج بیماری آلزایمر زمانی مشهود تر است که در فرد نشانه هایی نظیر ضعف عضلانی، درد زانو، دیابت، فشار خون و بیماری قلبی نیز دیده شود.

محققان می گویند: از آنجا که ما قبول می کنیم که پیاده روی آهسته برای تشخیص قدرت حافظه مغز  کافی نیست پس بهتر است آزمایش های بیشتری برای سلامت مغز و روان انجام گیرد.

محققان بر این باورند که آزمایش و بررسی سرعت پیاده روی می تواند به پیش بینی افت حافظه کمک کند که در نهایت برای جلوگیری از آغاز بیماری فراموشی با توجه به نشانه های آن می توان درمان را با  راه های  خاص  انجام داد.

متخصصان و پزشکان با استفاده از وسایلی مانند یک ساعت مچی، نوار و نیز سالنی که طول آن به 18 فوت[1] می رسید، برای اندازه گیری سرعت پیاده روی 175 فرد مسن بین رده سنی 70 تا 79 سال که آنها در انجمن “سلامت، سالخوردگی و جسم” واقع در شهر پیترسبرگ و ممفیس ثبت نام کرده بودند، آزمایش هایی را انجام دادند.

در ابتدای این تحقیق، شرکت کنندگان از سلامت خوب روانی و مغز برخوردار بودند و قدرت حافظه شان خوب بود. در طول دوره 14 ساله، سرعت پیاده روی اندازه گیری شد و در آخر نتیجه این دوره مطالعاتی، آنهامجددا برای پی بردن به دقت حافظه و سلامت روحی آزمایش دادند.

به گفته دکتر روسو هنگامی که می توان شاهد افول و تنزل سرعت پیاده روی با بالا رفتن سن بود، نبایستی افت خاص ذهنی را با گذشت زمان نادیده بنگاریم.

مطالعه نشان می دهد که ارتباطی میان سرعت پیاده روی و احتمال پیشرفت آلزایمر وجود دارد.

مطالعه ای عصب شناسی که در سال 2013 انجام گرفت، نشان می دهد که در میان 93 فرد بزرگسال، که سن آنها به 70 یا بیشتر می رسید، 54 نفر علائم و نشانه های قدرت شناختی حافظه را نداشتند و نیز 31 نفر نشانه های ضعف به یاد آوردن خاطرات گذشته را نداشتند و تنها هشت نفر از ضعف شناختی حافظه برخوردار بودند.

افرادی که به آهستگی راه می رفتند، احتمالا 9 مرتبه بیشتر نشانه های ضعف موقت شناختی حافظه را نسبت به کسانی که سریعتر راه می رفتند نشان می دادند.

در مورد افراد سالخورده ای که اشاره شد، سرعت راه رفتن با استفاده از حسگرهای خاصی در خانه این افراد در طول یک دوره سه ساله بررسی شد و نیز آزمایش های مربوط به قدرت تفکر و حافظه را برای آنها انجام دادند.

همان طور که گفته شد به رابطه میان فراموشی و سرعت پیاده روی اشاره کردیم. این یافته ها و آزمایش ها نشان می دهد که سرعت پیاده روی می تواند نشان دهنده وپیش بینی کننده ضعف شناختی بین بزرگسالان باشد.

آمار نشان می دهد که 47 میلیون نفر در دنیا آلزایمر دارند. 9 میلیون و 900 هزار نفر سالانه تحت مراقبت های ویژه هستند تا مانع روند پیشرفت بیماری شوند.

به گفته پزشکان، متخصصان مغز و اعصاب در مرحله نخست بایستی به دقت به بررسی تغییراتی در سرعت پیاده روی افراد مسن بپردازند زیرا سرعت کم در راه رفتن افراد می تواند بالقوه از اولین نشانه های آلزایمر باشد.

منبع: ام اس ان.

 [1]  هر فوت معادل 38/30 سانتی متر است.

/انتهای متن/

درج نظر