دیوار شیشه ای، بازسازی برنامه پرمخاطب” ماه عسل”

مجموعه تلویزیونی اپیزودیک “دیوار شیشه ای” که اخیرا از آنت شبکه یک سیما پخش شد، مجموعه ای بود که به موازات داستان اصلی خود در هر فسمت روایتگر زندگی شخصیت هایی است عمدتا با محوریت زنان که در استودیو، به عنوان خاطره داستان زندگی خود را تعریف می کنند؛ همان شیوه‌ای که در برنامه پرمخاطب”ماه عسل” اجر امی شود.

0

نفیسه ترابنده/

نام بیشتر اپیزودهای این مجموعه زنانه است و به مشکلات و دغدغه های قشرهای مختلف زنان می پردازد؛

مجموعه تلویزیونی اپیزودیک “دیوار شیشه ای” به کارگردانی مشترک راما قویدل، نوید میهن دوست و احمد معظمی و تهیه کنندگی اکبر تحویلیان، از شبکه یک سیما به روی آنتن رفت. محمد محمود سلطانی، سارا خسرو آبادی، مسعود کرمی، روح الله صدیقی و ندا نوبخت از جمله نویسندگان اپیزودهای سریال هستند و محمد محدود سلطانی سرپرست نویسندگان  این مجموعه می باشد.

داستان ثابت سریال دیوار شیشه ای به اتفاقات زندگی تهیه کننده  و مجری برنامه تلویزیونی “دیوار شیشه ای” یعنی سارا (حدیثه تهرانی)  و فرهاد رئوف ( مجید واشقانی) می پردازد. این مجموعه به موازات داستان اصلی خود در هر فسمت روایتگر زندگی شخصیت هایی است که در استودیو برنامه دیوار شیشه ای، بعنوان خاطره داستان زندگی خود را برای مخاطبان تلویزیون تعریف می کنند.

شیوه‌ای که در روایت داستان‌های این مجموعه انتخاب شده به صورت کمرنگ و غیر نمایشی برگرفته از برنامه پرمخاطب”ماه عسل” می باشد که چندین سال است در ایام ماه مبارک ماه رمضان ازشبکه سوم سیما پخش می شود.

داستان هایی با محوریت زنان

نام بیشتر اپیزودهای این مجموعه زنانه است و به مشکلات و دغدغه های قشرهای مختلف زنان می پردازد؛ قصه راحله، قصه سحر، قصه نگار، قصه پروانه، قصه مرجان و سینا، قصه طاهره، قصه مهناز،قصه مونا و قصه فریده هر کدام روایتگر گوشه ای از زندگی زنان جامعه هستند. به عنوان نمونه:

“قصه راحله” روایتگر زندگی مادری فداکار است. راحله (افسانه چهره آزاد)علاقه و وابستگی خاصی به پسرش مرتضی(مهدی سلوکی) دارد. مرتضی در سانحه ای دچار مرگ مغزی می شود. فیلمساز با دستاویز قرار دادن پیوند عمیق میان راحله و مرتضی به موضوع اهدای عضو می پردازد. قبول مرگ فرزند برای مادر بسیار سخت است و تصمیم برای اهدای عضو به مراتب سخت تر، اما راحله بزرگوارانه تصمیم می گیرد برای شادی روح فرزندش این تصمیم بزرگ را عملی کند. شرایط زمانی برای راحله حساس تر می شود که در می یابد فردی که می خواهد قلب پسر پاک او را بگیرد یک شرخر و آدم بدنامی به نام قریب است. راحله با یادآوری عقاید و خاطرات پسرش با وجود مخالت دختر و اطرافیانش با اهدای قلب موافقت می کند. قریب بعد از بهبودی متحول شده و با فداکاری این مادر دلسوز با قلب پاک مرتضی زندگی سالمی را در پیش می گیرد.

در ” قصه پروانه” ما با دختری روبه رو هستیم که بعد از یک شکست عشقی توسط دوستش آتی معتاد می شود. پروانه با راهنمایی های آتی و برای فرار از گیردادن های خانواده اش ازدواج می کند. اعتیاد او روز به روز بیشتر می شود. اولین تلنگر برای او زمانی است که در می یابد باردار است. او به عشق فرزندش اعتیاد را ترک می کند اما باز هم دخترش بعد از تولد دچار مشکل می شود و تازه آنجاست که شوهر و پدر و مادرش پی به اعتیاد او می برند. شوهر پروانه که عاشق اوست، به او فرصت جبران می دهد و پروانه تصمیم می گیرد سالم زندگی کند اما با ورود دوباره آتی به زندگی اش به دام اعتیاد گرفتار می شود تا جایی که روزی از روی نئشگی به جای شیر خشک پودر لباسشویی در شیشه شیر می ریزد . شوهرش با دیدن این صحنه پروانه را از خانه بیرون می کند. پروانه بعد از این اتفاق مسیر فنا شدن را به سرعت طی کرده و تا آخرین حد در منجلاب اعتیاد فرو می رود. او که حالا کارتون خواب شده، فقط به عشق دیدن دخترش زندگی می کند. فیلمساز با نمایش چگونگی غرق شدن دختری موجه در دام اعتیاد، عشق مادرانه را راه نجات او از این منجلاب نشان می دهد. در پایان پروانه با کمک پیرمردی نجات یافته از اعتیاد ترک کرده و دوباره در برنامه دیوار شیشه ای دخترش را در آغوش می گیرد.

” قصه مرجان و سهراب” روایتگر معجزه عشق است. مرجان با معجزه عشق به سهراب با سرطان مبارزه کرده و پیروز می شود.

” قصه مونا” داستان زنی به نام مونا(صبا کمالی) است که همسرش بعد از درگیری با مدیر کارخانه محل کارش کشته می شود. مونا به دنبال حق خواهی و خون خواهی از پیمان مردانه وارد میدان می شود. این اپیزود روایتگر داستان زندگی زنان بیوه ای است که بعد از مرگ همسر با مشکلات بسیاری روبه رو می شوند، مونا حتی توسط پدر شوهرش در فشار است و صبورانه برای بزرگ کردن بچه هایش ایستادگی می کند.

“قصه مهناز” داستان دیگر این مجموعه در واقع برشی از زندگی مجری برنامه” دیوار شیشه ای” یعنی فرهاد رئوف(مجید واشقانی) است. سارا( حدیثه تهرانی) تهیه کننده برنامه و همسر فرهاد به تدریج متوجه مکالمات مشکوک فرهاد می شود، از طرفی دختری با او تماس گرفته و خبر از افشای رازی در زندگی فرهاد می دهد. سارا اما صبورانه و عاشقانه در کنار فرهاد می ایستد تا او راز زندگی اش را بازگو و مشکلاتش را حل کند. مهناز که خود را قربانی فرهاد می داند با کمک سارا در برنامه حضور یافته و داستان زندگی اش را تعریف می کند. فرهاد چندین سال پیش در شمال با مهناز تصادف کرده و فرار می کند و مهناز به خاطر دیر رسیدن به بیمارستان دچار مشکلات فراوان جسمی شده و یک دستش از کار می افتد. بعد از این اتفاق نامزد مهناز نیز او را رها می کند. فیلمساز در این داستان به زیبایی نشان می دهد که یک لحظه غفلت چگونه می تواند زندگی یک انسان را نابود کند و این که  همچنین بخشش و گذشت آرامش بخش تر از انتقام است. مهناز از فرهاد می گذرد تا به آرامش برسد.

نقش زنان در این مجموعه بسیار پررنگ است تا جایی که حتی در “قصه سهراب”که داستان مردی است که در اثر تصادف دچار سوختگی می شود، قهرمان داستان نامزد او مژده است؛. دختری که با عشق در کنار سهراب که حالا در اثر سوختگی صورتی نازیبا دارد، می ماند تا او را به زندگی عادی برگرداند.

دیوار شیشه ای در یک نگاه

“دیوار شیشه ای”در صدد بازنمایی  مسائل زندگی از زوایای مختلف اجتماعی و فرهنگی می باشد. داستان های این مجموعه همگی ملموس و قابل درک هستند و مخاطب همچون مهمان های برنامه “ماه عسل” با شخصیت های “دیوار شیشه ای” همذات پنداری می کند.

 فیلمساز در ساخت این مجموعه نگاه ویژه ای به زنان جامعه دارد و در اکثر داستان ها با محوریت قرار دادن یک زن به عنوان همسر یا مادر به بیان مشکلات زنان طبقات مختلف جامعه می پردازد، مشکلاتی که زنان با نیروی عشق و ایثار با آنها دست و پنجه نرم می کنند.

/انتهای متن/

درج نظر