یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵

دومین مصرف کننده لوازم آرایشی درغرب آسیا را بشناسید

ایران در مصرف لوازم آرایشی در رده هفتم جهان و رده دوم کشورهای غرب آسیا قرار دارد.

به گزارش به دخت به نقل از شبکه خبر، در میان کشورهای غرب آسیا، عربستان در رده نخست مصرف مواد آرایشی قرار دارد و ایران در این رده دوم است.

دومین مصرف کننده لوازم آرایشی درغرب آسیا را بشناسید

* سهم ایران از بازار مصرف فرآورده های آرایشی و بهداشتی
با توجه به اینکه فرآورده های آرایشی و بهداشتی سهم عمده ای از بازار مصرفی دارد، اما تاکنون در خصوص میزان مصرف فرآورده های آرایشی و بهداشتی آمار رسمی از سوی مراجع ذیصلاح داخلی ارائه نشده و آمار ارائه شده مربوط به مراکز تحقیقاتی اروپایی است .
بنابر گزارش یورومونیتور کل مصرف فرآورده های آرایشی در خاورمیانه در سال ۲۰۰۸ حدود ۷.۲ میلیارد دلار بوده بوده است که در میان کشورهای منطقه ، ایران با ۲.۱ میلیارد دلار با فاصله کمی از عربستان (۲/۲ میلیارد دلار) در رده هفتم دنیا قرار دارد.
براساس گزارشی که مرکز تحقیقات بهارات، مستقر در لندن نیز ارائه کرده، رشد سالانه مصرف فرآورده های آرایشی در عربستان ۱۱ و در ایران ۱۲ درصد است.
با این حال، شاید تنها مرجعی که می توان براساس آن میزان مصرف فرآورده های آرایشی در ایران را براورد کرد متوسط هزینه و درآمد خانوار است.
براساس آمار مرکز آمار، متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری روستایی به قیمت جاری در سال ۹۰ به ترتیب بیش از ۱۳۲ میلیون و ۷۱۶ میلیون و ۷۱۶ هزار ریال و ۸۳ میلیون و ۹۷۳ هزار ریال و برای کل کشور ۱۱۹ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۳۱ ریال برآورد شده است.
با توجه به اینکه متوسط هزینه سالانه هر خانوار شهری و روستایی و کل کشور به قیمت جاری در سال ۹۰ برای خرید لوازم آرایشی به ترتیب سه میلیون و ۲۸۸ هزار ریال و دو میلیون و ۵۸۰ هزار ریال و سه میلیون و ۹۵ هزار ریال برآورد شده، به این ترتیب هر خانواده ایرانی به طور متوسط در سال ۹۰ حدود ۲.۵ درصد از هزینه هایش را صرف خرید فرآورده های آرایشی کرده است.
رئیس انجمن وارد کنندگان آرایشی و بهداشتی و عضو هیئت رئیسه مجمع واردات نیز معتقد است حداقل حدود ۱۵ میلیون نفر مصرف کننده روزانه اقلام آرایشی در ایران هستند.

* واردات و مافیای قاچاق در صنعت لوازم آرایشی
در حالی که میزان واردات انواع آرایشی و بهداشتی در سال ۹۳، هفده میلیون و ۸۵۵ هزار و ۲۱۸ کیلوگرم به ارزش ۱۱۸ میلیون و ۸۱ هزار و ۹۹ دلار بوده است این رقم در شش ماهه اول پارسال به حدود ۹ میلیون و ۹۸۵ هزار و ۶۷۷ کیلوگرم به ارزش ۵۹ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۴۹۰ دلار رسیده است.
واردات فرآورده های آرایش مو نیز شامل بیش از ۷۳ هزار و ۶۲۹ کیلوگرم «فیکساتور مو» به ارزش ۱۵۷ هزار و ۵۷۸ دلار، معادل حدود ۴۵۷ میلیون تومان و ۴ هزار و ۵۹ کیلوگرم «فرآورده فر و باز کردن فر مو» به ارزش حدود ۲۲ هزار دلار یا ۶۱ میلیون تومان و سایر فرآورده های بهداشتی و آرایشی مو غیر از شامپو به مقدار ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار و ۱۱۶ کیلوگرم به ارزش بیش از ۳۱ میلیارد تومان یا ۱۰ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۸۹۴ دلار می شود.
همچنین در این مدت ۴ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۹۷۳ کیلوگرم شامپو به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان یا ۱۲ میلیون و ۳۵۴ هزار و ۷۸۱ دلار، وارد کشور شده است.
اگرچه آمار روند کاهشی واردات محصولات آرایشی و بهداشتی را نشان می دهد، به دلیل سوددهی بالا بازار آ‌ن همچنان داغ است که این موضوع معضل قاچاق و واردات این محصولات را از مبادی غیر رسمی جدی تر می کند.
مسئولان این بخش معتقدند بین ۸۰ تا ۹۰ درصد لوازم و کالاهای آرایشی به صورت قاچاق و از طریق مرزهای غربی و شرقی وارد ایران می شود و آن دسته از این لوازم که دارای مارک های معروف اروپایی یا آمریکایی است تقریباً قلابی است و به طرز ماهرانه ای در چین، تایلند و ترکیه جعل و روانه بازار ایران می شود.
بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نیز فرآورده های آرایشی و بهداشتی بعد از انواع تلفن و لوازم جانبی در سال ۹۱ در رتبه دهم اقلام مکشوفه قرار دارد؛ به عبارتی، حدود ۱.۸۵ درصد کل قاچاق کشور را به خود اختصاص داده است و تنها در سال ۹۱ در مقایسه با سال ۹۰، از نظر ارزش ریالی، میزان کشفیات فرآورده های آرایشی ۴۷۱ درصد رشد داشته است که به معنای بیش از چهار برابر شدن کشفیات قاچاق فرآورده های آرایشی در یک سال است.

/انتهای متن/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

کلیه حقوق متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد