دولت بعد، هر دولتی باشد…

کم نیستند طرح های علمی و صنعتی جوانان مخترع و نوآور این کشور که می تواند صنعت و تولید ما را دگرکون کند، اما فقط در بایگانی های خاک می خورد. دولت بعد هر دولتی باشد، بد نیست سری به این بایگانی‌های بزند که هزاران هزار طرح مفید و مؤثر علمی و صنعتی در آنجا خاک می‌خورند.

0

در میان مخترعان و پژوهشگران کشور ما این روزها بسیارند کسانی که یا عطای تولید انبوه ثمره کار خود را به لقایش بخشیده‌اند و یا آنچه را که به هدف پیشرفت کشور و وطن به انجام رسانده‌اند باید به بیگانگان بدهند تا آن‌ها را تولید کنند  و در بسیاری از مواقع همان محصول را با بهایی بسیار بالا به خود ما برگردانند.

تلویزیون روشن بود، اخبار علمی و فرهنگی شروع شد، اگر حتی کمی به این اخبار دقت می‌کردی جملاتی مثل، پژوهشگران ایرانی …، دانشجویان دانشگاه فلان …، مخترع ایرانی … را زیاد می‌شنیدی. در فضای مجازی و اخبار خبرگزاری ها  کم نیستند از این دست خبرها در باره پژوهشگران و مخترعان و دانشجویان ایرانی.

از داور یکی از این  جشنواره های  علمی کشوری هم شنیده بودم که از کثرت و فراوانی  اختراعات بکر و دستاوردهای مفید دانشجویان و نخبگان ایرانی چه حکایت های جالبی می‌گفت و اظهار تاسف می کرد که همه این دستاوردها تنها به نام صاحبانشان ثبت  می‌شوند می‌روند در بایگانی‌ها و تنها چیزی که از آن‌ها باقی می‌ماند تقدیرنامه‌ای بر روی دیوار است و یا جوانان سرخورده‌ای که برای تولید دستاوردهای خود باید راه دیگری را در پیش بگیرند.

 این جای تأسف است اگر بگوییم که در میان مخترعان و پژوهشگران کشور ما این روزها بسیارند کسانی که یا عطای تولید انبوه ثمره کار خود را به لقایش بخشیده‌اند و یا مجبورند آنچه را که به هدف پیشرفت کشور و وطن به انجام رسانده‌اند به بیگانگی بدهند تا آن‌ها را تولید کنند، بهره‌مند شوند و در بسیاری از مواقع همان محصول را با بهایی بسیار بالا به خود ما برگردانند.

 این جای تأسف است  که مسئولین ما در وزارت علوم و صنعت، صنعت پیشگان و سرمایه‌داران آستینی برای هزاران اختراع و اکتشاف ثبت‌شده در این کشور بالا نمی‌زنند و اصلاً حواس شان نیست که برخی از این اختراعات و اکتشافات چه قدر می‌تواند در رفع نیازها ی جامعه و به کار انداختن چرخ‌های صنعت ما مؤثر باشد.

این روزها بسیارند در میان دانشجویان و دانشگاه هیان، کسانی که غم اختراع و اکتشاف زمین‌ مانده خود را دارند.

دولت بعد، هر دولتی که باشد، باید به این مهم توجه کند که نخبگان سرخورده و اختراعات و  اکتشافات فراموش‌شده شان می‌توانند دردی از دردهای کشور را بهبود بخشند.

دولت بعد هر دولتی می‌خواهد باشد، اما بد نیست که سری به بایگانی‌هایی بزند که هزاران هزار طرح مفید، مؤثر علمی و صنعتی در آنجا خاک می‌خورند.

دولت بعد هر دولتی می‌خواهد باشد اما باید سری به اکتشافات و اختراعات زمین‌ مانده بزند.

/انتهای متن/

درج نظر