دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵

دهه ۹۰: افراط در آرایش و عمل زیبایی

در قسمت های قبلی به بررسی مد در تاریخ سده اخیر در ایران و مخصوصا  دهه های معاصر پرداختیم. در این قسمت به بررسی اتفاقاتی که مد را در دهه ی ۹۰ رقم زدند، می پردازیم. دماغ های عملی و صورت های بوتاکسی از ویژگی های این دهه است.

ps

فاطمه قاسم آبادی/

مد در هر زمان به نسبت سلیقه و خواست مردم آن زمان قابل تغییر و انتخابی است، به نوعی می شود گفت که مردم یک جامعه بر اساس روحیات و تفکر وقت همان جامعه پیرو مجموعه ای از رفتارها و پوشش ها می شوند که  مد نامیده می شود. بحث روحیات مردم یک جامعه در بحث مد بسیار مهم است.

 

افراط در مصرف لوازم آرایش

در دهه ی ۸۰ هر چند استفاده از لوازم آرایش بسیار رواج پیدا کرد ولی در دهه ی ۹۰ این روند به حد اعلای خود رسید. طبق آمار موجود ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. این رتبه خیره‌کننده در مصرف مواد شیمیایی آرایشی در حالی است که سهم بالایی از این کالاها قاچاق هستند و بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند!

سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه ۲ میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی ۳۰ درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد! البته موسسه تحقیقات بین‌المللی در لندن این رقم را در ایران ۵ میلیارد دلار اعلام کرده است.

طبق آمارها ۱۷ میلیون زن ایرانی هر ساله ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند.

 

اعتیاد به عمل های زیبایی و بوتاکس

عمل های زیبایی که از اواسط دهه ی ۷۰ به صورت جدی پای خود را در زندگی مردم ما باز کرد، کم کم به جزء جدایی ناپذیر زندگی مردم ما تبدیل شد چنان که در بیشتر مواقع دلیل این عمل ها دیگر حتی برای صرف زیبایی نیست، بلکه به نوعی چشم و هم چشمی محسوب می شود.

همچنین از علل و عوامل رواج این پدیده می‌توان به تنوع‌طلبی و نوگرایی، همانندسازی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّص‌طلبی اشاره کرد.

محمد زاهدی اصل استاد آسیب شناسی دانشگاه علامه طباطبایی میل به تنوع طلبی را در جوانان از علل مهم گرایش جوانان به جراحی‌های زیبایی دانست و افزود: تنوع طلبی یکی از ویژگی‌های جوانان است و هر جوانی در زندگی نیاز به تنوع دارد که اگر راه‌های ارضای این میل بسته شود ممکن است جوانان به کارهای دیگری همچون جراحی‌های زیبایی روی بیاورند.

وی در ادامه به عادت چشم و هم چشمی در میان جوانان اشاره کرد و ادامه داد: جوانان چشم و هم چشمی را از دوران کودکی از خانواده می‌آموزند و به تدریج که فرد پا به دوران جوانی می‌گذارد خودش آن را نسبت به دوستان و آشنایان به کار می‌برد، در حالی که این کار برازنده جوان ایرانی نیست.

زاهدی اصل افزود: در شرایطی که زیبایی ظاهری بر همه چیز اولویت پیدا می‌کند و ایمان، تقوا، پاکدامنی، صداقت و صمیمیت و هرآنچه که به عنوان فضایل اخلاقی شناخته می‌شود، به دلیل رواج رفتارهای ناپسند در جامعه، کمرنگ می‌شود، پدیده دیگری جایگزین این فضایل می‌شود و یک جوان برای جلب توجه دیگران به ظاهر طبیعی خود دست می‌زند.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که روز به روز سن ازدواج بالا می‌رود و تجرد به یک معضل جدی تبدیل می‌شود، دختران تلاش می‌کنند تا با تغییر چهره خود شریک بهتری برای زندگی پیدا کنند.

 

شروع یک مبارزه ی طولانی

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۴ مصوبه‌ای در خصوص گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تصویب و راهکارهای اجرایی آن را تدوین کرد؛‌ شورای فرهنگی عمومی هم در این خصوص مسئولیتی را پذیرفت که با همکاری وزارت ارشاد در سطح کشور این راهکارها را اجرایی و عملیاتی کند.

با توجه به روند کند این طرح در وزارت کشور،‌ رئیس جمهور سابق  محمود احمدی‌نژاد این مسئولیت را از وزارت ارشاد گرفت و وزارت کشور را مسئول نظارت بر اجرایی کردن راهکارهای گسترش عفاف و حجاب در جامعه کرد به طوری که برای ۲۵ دستگاه دولتی و نهادها برنامه‌های عملیاتی بسیار مناسبی برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف تدوین شد.

این به این معناست که مبارزه برای حفظ ارزش حجاب و عفاف هر چند با سرعت کم ولی از حدود یک دهه ی قبل شروع شده است و در این زمینه کارهای زیادی صورت گرفته و هر چند که با توجه به سرعت رسانه های غربی و دشمنان کند پیش می رود ولی این مبارزه به صورت جدی در حال پیگیری است.

/انتهای متن/

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

کلیه حقوق متعلق به مجتمع رسانه ای اطلس می باشد