دهه 90: افراط در آرایش و عمل زیبایی

در قسمت های قبلی به بررسی مد در تاریخ سده اخیر در ایران و مخصوصا  دهه های معاصر پرداختیم. در این قسمت به بررسی اتفاقاتی که مد را در دهه ی 90 رقم زدند، می پردازیم. دماغ های عملی و صورت های بوتاکسی از ویژگی های این دهه است.

0

فاطمه قاسم آبادی/

مد در هر زمان به نسبت سلیقه و خواست مردم آن زمان قابل تغییر و انتخابی است، به نوعی می شود گفت که مردم یک جامعه بر اساس روحیات و تفکر وقت همان جامعه پیرو مجموعه ای از رفتارها و پوشش ها می شوند که  مد نامیده می شود. بحث روحیات مردم یک جامعه در بحث مد بسیار مهم است.

 

افراط در مصرف لوازم آرایش

در دهه ی 80 هر چند استفاده از لوازم آرایش بسیار رواج پیدا کرد ولی در دهه ی 90 این روند به حد اعلای خود رسید. طبق آمار موجود ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. این رتبه خیره‌کننده در مصرف مواد شیمیایی آرایشی در حالی است که سهم بالایی از این کالاها قاچاق هستند و بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند!

سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه 2 میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی 30 درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد! البته موسسه تحقیقات بین‌المللی در لندن این رقم را در ایران 5 میلیارد دلار اعلام کرده است.

طبق آمارها 17 میلیون زن ایرانی هر ساله 10 تریلیون و 200 میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین 80 تا 90 درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند.

 

اعتیاد به عمل های زیبایی و بوتاکس

عمل های زیبایی که از اواسط دهه ی 70 به صورت جدی پای خود را در زندگی مردم ما باز کرد، کم کم به جزء جدایی ناپذیر زندگی مردم ما تبدیل شد چنان که در بیشتر مواقع دلیل این عمل ها دیگر حتی برای صرف زیبایی نیست، بلکه به نوعی چشم و هم چشمی محسوب می شود.

همچنین از علل و عوامل رواج این پدیده می‌توان به تنوع‌طلبی و نوگرایی، همانندسازی و التزام ناشی از دوستی، جلب توجه دیگران و تشخّص‌طلبی اشاره کرد.

محمد زاهدی اصل استاد آسيب شناسي دانشگاه علامه طباطبايي ميل به تنوع طلبي را در جوانان از علل مهم گرايش جوانان به جراحي‌هاي زيبايي دانست و افزود: تنوع طلبي يكي از ويژگي‌هاي جوانان است و هر جواني در زندگي نياز به تنوع دارد كه اگر راه‌هاي ارضاي اين ميل بسته شود ممكن است جوانان به كارهاي ديگري همچون جراحي‌هاي زيبايي روي بياورند.

وي در ادامه به عادت چشم و هم چشمي در ميان جوانان اشاره كرد و ادامه داد: جوانان چشم و هم چشمي را از دوران كودكي از خانواده مي‌آموزند و به تدريج كه فرد پا به دوران جواني مي‌گذارد خودش آن را نسبت به دوستان و آشنايان به كار مي‌برد، در حالي كه اين كار برازنده جوان ايراني نيست.

زاهدي اصل افزود: در شرايطي كه زيبايي ظاهري بر همه چيز اولويت پيدا مي‌كند و ايمان، تقوا، پاكدامني، صداقت و صميميت و هرآنچه كه به عنوان فضايل اخلاقي شناخته مي‌شود، به دليل رواج رفتارهاي ناپسند در جامعه، كمرنگ مي‌شود، پديده ديگري جايگزين اين فضايل مي‌شود و يك جوان براي جلب توجه ديگران به ظاهر طبيعي خود دست مي‌زند.

وي ادامه داد: در جامعه‌اي كه روز به روز سن ازدواج بالا مي‌رود و تجرد به يك معضل جدي تبديل مي‌شود، دختران تلاش مي‌كنند تا با تغيير چهره خود شريك بهتري براي زندگي پيدا كنند.

 

شروع یک مبارزه ی طولانی

شوراي عالي انقلاب فرهنگي در سال 84 مصوبه‌اي در خصوص گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تصويب و راهكارهاي اجرايي آن را تدوين كرد؛‌ شوراي فرهنگي عمومي هم در اين خصوص مسئوليتي را پذيرفت كه با همكاري وزارت ارشاد در سطح كشور اين راهكارها را اجرايي و عملياتي كند.

با توجه به روند كند اين طرح در وزارت كشور،‌ رئیس جمهور سابق  محمود احمدي‌نژاد اين مسئوليت را از وزارت ارشاد گرفت و وزارت كشور را مسئول نظارت بر اجرايي كردن راهكارهاي گسترش عفاف و حجاب در جامعه كرد به طوري كه براي 25 دستگاه دولتي و نهادها برنامه‌هاي عملياتي بسيار مناسبي براي ترويج فرهنگ حجاب و عفاف تدوين شد.

این به این معناست که مبارزه برای حفظ ارزش حجاب و عفاف هر چند با سرعت کم ولی از حدود یک دهه ی قبل شروع شده است و در این زمینه کارهای زیادی صورت گرفته و هر چند که با توجه به سرعت رسانه های غربی و دشمنان کند پیش می رود ولی این مبارزه به صورت جدی در حال پیگیری است.

/انتهای متن/

درج نظر