دشمني امواج تلفن همراه با جنين

امواج موبايل تا چه حد روي جنين تاثير مي گذارند و مي توانند در بدن وي اختلال ايجاد کنند خانم هاي باردار چه توصيه هايي را در اين زمينه بايد در نظر بگيرند؟چه نوع حاملگي هايي بيشتر در معرض اين خطر هستند.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران، امواج بالاي موبايل، آسيب جدي به سلول‌هاي در حال شکل‌گيري و دي ان اي جنين وارد مي‌نمايد.با رشد تکنولوژي و وسايل ارتباطي عوارض و آسيبهايي که از طريق امواج توليد شده به انسان خصوصا جنين وارد مي شود بسيار افزايش پيدا کرده و انسان را در معرض مرگ خاموش قرار داده به همين دليل آگاهي از عوارض و شيوه هاي ايمن سازي در برابر امواج مي تواند به مقدار زياد از آسيب‌هاي آن بکاهد.
موضوع حذف موبايل و اينترنت به دليل امواج آن‌ها از زندگي مادران باردار براي حفظ سلامت و جلوگيري از سقط جنين بحثي است که امروزه بسيار بر سر زبان‌ها افتاده و به آن دامن زده مي‌شود و بانوان بخصوص در بارداري اول از عوامل ديگري که ممکن است سلامت خود و جنين‌شان را به خطر بيندازد غافل مانده‌اند.
تأثير امواج از تئوري تا اثبات علمي
دکتر فاطمه سروي، متخصص زنان و زايمان مي‌‌گويد: در مسايل پزشکي و موضوعاتي که در سلامتي بشر اثر دارد اکثر اوقات تئوري‌هايي مطرح مي‌شود که آن‌ها را در زمينه کارآزمايي‌هاي بزرگ با افراد زيادي مورد بررسي قرار مي‌دهند تا از نظر باليني و مسائل آماري به نتيجه‌اي برسند که آيا اين موارد روي سلامتي آثار منفي دارند يا خير؟
وي در ادامه افزود: عوارض امواجي مانند امواج اشعه ايکس از قديم به طور علمي ثابت شده که اين امواج در سي‌تي‌اسکن‌ها و عکس‌هاي گرافي ساده استفاده مي‌شوند، اما از اشعه‌هاي ساطع شده از موبايل و انجام سونوگرافي که امواج راديويي هستند تا به حال گزارشي در قالب کارآزمايي‌هاي بزرگ با نتيجه‌ي قطعي نداشته‌ايم که مضراند و اصلاً هيچ ارزشي ندارد که از نظر تئوري بخواهيم مفيد يا مضر بودن آن‌ها را تحليل کنيم اما براي اطمينان و داشتن بارداري سالم بايد براي مدتي کوتاه آن ها را از زندگي خود حذف کنيم.
وقتي حاملگي پرخطر مي شود
دکتر سروي عنوان کرد: بارداري تجربه شيرين و در عين حال دشواري براي هر زني محسوب مي‌شود. تغييرات هورموني ناشي از بارداري، ساختار فيزيولوژيک بدن را دگرگون مي‌کند.
تولد يک فرزند سالم با حفظ سلامت مادر، پايان خوش يک بارداري ايمن است. اما حفظ سلامت مادر و نوزاد کار بسيار دشواري است و به همين دليل بارداري فرآيندي خاص و بسيار حساس است که طي آن پزشک با جان 2 نفر سر و کار دارد.دسته اي از بارداري ها، بارداري هاي پرخطر محسوب مي شود که شرايط را براي مادر و کودک دشوار مي‌کند. سقط جنين و زايمان زودرس بر اثر امواج الکترومغناطيسي، رعايت نکردن نکات بهداشتي، عدم داشتن تغذيه اصولي شايع ترين آسيب‌هاي اين دوران محسوب مي‌شوند.
سونوگرافي‌هاي خودسرانه ممنوع!
وي با اشاره به اين‌که برخي بانوان باردار از انجام سونوگرافي پرهيز مي‌کنند، افزود: به دليل آگاهي کم، برخي زنان باردار حاضر به انجام سونوگرافي نمي‌شوند و عقيده دارند که اين امواج براي کودک‌شان مضر است در حالي‌که بايد گفته شود نه تنها سونوگرافي ضرري ندارد بلکه براي بررسي سلامت جنين بسيار مفيد است اما سونوگرافي‌هاي خودسرانه گاهي منجر به وجود آمدن عوارض زيادي براي جنين مي‌شود لذا حتما بايد زير نظر پزشک انجام شود.
ناهنجاري‌هايي که موبايل به بار مي‌آورد
دکتر سروي اظهار داشت: نتايج بررسي‌هاي جديد بر روي موش‌هاي باردار ثابت کرده است که قرار گرفتن مادر در معرض امواج تلفن همراه در دوران بارداري بر تکامل مغز جنين تاثير مي‌گذارد و مي‌تواند موجب بروز بيش فعالي شود. آنان نتيجه گرفتند که استفاده از تلفن همراه در دوران بارداري به جنين آسيب مي‌زند. بنابراين محققان به اين نتيجه رسيدند که تلفن‌هاي همراه مي تواند در دوران بارداري بر مغز جنين اثر بگذارد.
‌زنان باردار در مواقع غيرضروري تلفن همراه خود را خاموش کنند
اين متخصص زنان و زايمان خاطرنشان کرد: نمي‌گوييم که به طور کلي اين امواج روي مادر و يا جنين اثر ندارد اما اين را مي‌گوييم که هيچ آمار علمي و مقاله‌اي مبني بر ضرر اين امواج بر مادران و جنين به ويژه سقط جنين نداريم. البته بهتر است تا جايي که امکان دارد از چيزهايي که ممکن است روي سلامت بشر تأثير داشته باشد دوري کنيم، از گوشي موبايل وقتي که بسيار ضروري است و جايگزيني وجود ندارد استفاده کنيد، تماس‌هاي تلفني خود را تا حد امکان کوتاه کنيد، موبايل را در جيب يا نزديک شکم‌تان قرار ندهيد، به جاي استفاده از اينترنت خط از واي‌فاي موبايل استفاده کنيد تا اين‌گونه در معرض اشعه کمتري قرار بگيرند.
توصيه هايي براي کاهش عوارض امواج موبايل
1. بهتراست چند ماه قبل از بارداري از وسايل توليد کننده امواج آلوده نظير تلفن بيسيم‌، مايکروفر‌، مودم‌هاي اينترنت بيسيم استفاده نگردد.
2. هورمون هاي مردان در ميدانهاي الکترو مغناطيسي آسيب ديده و اغلب مردان بعد از قرار گيري در ميدانهاي الکترومغناطيسي قوي دچار عقيمي موقت مي‌گردند بنابر اين توصيه مي‌شود بيشتر از يک هفته قبل از بارداري پدر در محيط عاري از امواج الکترو مغناطيس بوده تا هورمون‌ها از کيفيت مطلوب برخوردار باشد.
3. بهتر است قبل از بارداري محل زندگي و محلي که مادر باردار در آن قرار مي گيرد را اندازه گيري امواج نموده تا در صورت وجود امواج با شدت بالا تمهيدات لازم جهت کاهش امواج مضر در نظر گرفته شود.
4. به دليل اينکه امواج و ميدانهاي الکترو مغناطيسي بر روي سلولهاي در حال شکل گيري و دي ان اي تاثير مخرب گذاشته و اينکه پس از انعقاد نطفه تکثير سلولي در مراحل اوليه قرار گرفته و بيشتر در معرض آسيب هستند بهتر است لباس ضد امواج بارداري قبل از مشخص شدن نتيجه بارداري تهيه و بلافاصله بعد از مثبت بودن نتيجه بارداري از آن استفاده گردد.
5. بلافاصله پس از مثبت بودن نتيجه بارداري از لباس ضد امواج استفاده گردد، ميزان استفاده از لباس ضد امواج بنا به شدت ميدان الکترو مغناطيس مي‌ تواند متغير باشد در صورتي که مادر شاغل بوده بهتر است در تمام ايامي که خارج از منزل است استفاده گردد.

/انتهای متن/

درج نظر