دستی هم به سرو روی خودت بکش

زن آراسته، چه شاغل باشد چه خانه دار، باعث شادی اهل خانه مخصوصا همسر می شود بعد از یک روز کاری سخت. این را قدیمی ها هم می دانستند که در خانه همه چی رفت و روب و بشور و بپز نیست، خانم خانه هم مثل خود خانه باید آراسته باشد تا …

0

یادش به خیر بی بی اقدس با آن نصیحت‌های مادرانه اش. حرف هایش ساده بود و صمیمی، پند آموز بود و هم زندگی ساز.

بعد از ظهر روزهای تابستان، روی ایوان داغ از آفتاب می‌نشستم و او با شانه چوبی‌اش موهایم را شانه می‌زد. از لمس انگشت‌های حنا بسته‌اش روی سرم، سرخوشی وصف ناشدنی تنم را مور مور می‌کرد. بی بی زیر لب زمزمه می‌کرد…  

« موهات رو من شانه می‌کنم؛ دستام رو به دستات می دم؛ چشمام محو تماشای تو شده؛ تو چه قد زیبایی، ای عروسک زیبایم…»


انگار یک چیزی یادت رفته

مادر، با جاروی دسته کوتاهی برگ‌های تاک را از روی سنگفرش‌های حیاط جارو می‌زد. بعد روی گل‌های باغچه آب می‌پاشید، بوی نم خاک در فضا می‌پیچید. آن وقت، میان قوری گل قرمز چای دم می‌کرد و روی سماور زغالی کنار ایوان می‌گذاشت. بی بی می‌گفت: «حالا منتظر علی هستی و همه چی حاضره مگه نه؟»

مادر سری تکان می‌داد و بی بی دوباره می‌گفت: «ولی انگار یک چیزی یادت رفته…»

مادر اطراف را از نظر می‌گذراند همه چیز مرتب و سر جای خود بود؛ شانه‌ای بالا می‌انداخت که یعنی چه؟ اما بی بی با اشاره‌ای به سرتا پایش ادامه می‌داد: «یه دستی هم به سرو روی خودت بکش دختر… همه چی که رفت و روب و بشور و بپز نیست! آراستگی، هنر همسری است…»

با حرف‌ آن روزهای بی بی را حالا بعد از سال ها بهتر می‌فهمم که آراستگي زن باعث شادی قلب همسرش می‌شود و تمام خستگی‌های صبح تا عصر را از تنش خارج می‌کند! امروز می‌فهمم اسلامی كه به نزدن عطر براي نامحرمان تاكيد دارد؛ درباره خوشبو بودن زن و شوهرها براي هم، توصیه فراوان داشته است؛ و عطر و بوي خوش زن را در محيط خانه سفراش می کند.


در خانه آرایش کنید

زنان نباید فقط برای مهمانی‌ها به ظاهر خود برسند و زیورآلات شان را استفاده کنند، بلکه باید در برابر همسرشان هم مرتب باشند.

پيراستن و آرايش چهره در خانه يكي از مهارت‌هایی است كه بايد مورد توجه خانمها باشد. شخصي كه با آراستگي جلوي همسرش حاضر می‌شود، نه تنها علاقه مندي خود را به او بيان می‌کند، بلكه برايش ارزش و احترام قائل می‌شود.

در اسلام آرايش خانم‌ها فقط در محيط خانه و خانواده و براي همسر سفارش شده و از اينكه زنان بخواهند آرايش خود را در معرض ديد نامحرمان قرار دهند منع شده‌اند.

چه اشکال دارد زن لباس زیبایی را که چند سال در کمد چشم انتظار پوشیده شدن است و تنها یک ‌بار در مهمانی پوشیده، در خانه برای همسرش بپوشد؟


آراستگی مرد و زن هر دو

البته مرد هم باید به آراستگی خود در محیط خانه و برای همسرش توجه داشته باشد.

این که آراستگي چه از طرف زن و چه از طرف مرد موجب شادابي و تازگي براي استمرار عشق و محبت در فضاي خانواده است.

البته، امروزه گاهی می‌بینیم بعضی زنان كه بیرون خانه كار می‌کنند، وقتی به خانه می‌روند مشغول انجام كارهای خانه می‌شوند و به خاطر انجام كار بیش از حد و خستگی بیرون به وضع ظاهری خود بی دقت می‌شوند و نمی‌توانند با آراستگی و اخلاقی خوش از همسرشان استقبال كنند. گاهی هم زنی كه بیرون كار نمی‌کند، داخل خانه آن چنان سرگرم بچه داری و شستن و پختن می‌شود كه بر اثر خستگی نمی‌تواند با ظاهری تمیز و لبی خندان از همسرش استقبال كند به قول بی بی: «… همه چی که رفت و روب و بشور و بپز نیس!» البته وقت‌هایی هم هست که بیماری و كسالت مانع از انجام چنین وظایفی می‌شود. در آن صورت البته هر مرد با شعوری می‌تواند این حالات خاص را درك كند و این را نداشتن علاقه نسبت به خود قلمداد نمی كند.


ظاهر و باطن آراسته

وقتی صحبت از آراسته بودن می‌شود، برخی فکر می‌کنند كه باید نسبت به مسائل جاری زندگی بی توجه باشند و تنها به مدل مو، لباس و آرایش خودشان فكر كنند! در حالی که خانم ها مخصوصا باید بدانند تصور شوهر از زن، یك موجود فهمیده، كاردان و با محبت است كه همیشه سعی دارد هر كاری را به موقع و به اقتضای زمان و مكانش انجام دهد.

پس بموازات ظاهر اراسته خوب است همسران از آراستگی باطن هم غافل نشوند. زنان و هم مردان باید  نسبت به وضع ظاهر و باطن خود هر دو  توجه کافی داشته باشند. در این زمینه تلاش باید کرد و این که بعضی زوج ها به هم می گویند “ظاهر و باطن همین!” یعنی هیچ تلاشی برای بهترشدن ظاهر و مخصوصا باطن و خصوصیات اخلاقی و رفتاری خود نمی کنند، مسلما به دوام و تحکیم خانواده لطمه می زند. مخصوصا خانم ها نمی شود که به بهانه‌ی خانه داری و بچه داری یا کارهای زیاد بیرون خانه، از  وظایف همسری که مهم ترینش رسیدن به سرو وضع خود و هم سعی در  اخلاق و رفتار زیبا داشتن غافل شوند.


هم همسر خوب و هم مادر خوب

بسیاری از زنان هم بعد از تولد اولین فرزند، همسر بودن شان را فراموش می‌کنند و فکر می‌کنند منظور از یك مادر خوب بودن، بی‌توجهی به وظایف همسری است.

مردانی هم که به بهانه تامین معاش و مسئولیت های شغلی و اجتماعی برای همسر و فرز ندان وقت نمی گذارند، ضرر زیادی به محیط خانواده و به جایگاهی همسری و پدری خود وارد می کنند.

مشخصا در مورد خانم ها باید گفت برای داشتن فرزندان خوب و زندگی موفق باید سعی كرد علاوه بر مادر خوب، یك همسر وظیفه شناس هم باشند.

اهمیت سرو وضع خوب و آراسته حتی در مورد رابطه والد و فرزندی هم اهمیت دارد. گاهی وقتی فرزندان مادران دوستان شان را می‌بینند، دوست دارند مادرشان هم آن گونه باشد. اگر  نسبت به سر و وضع خود بی‌توجه باشید، طولی نخواهد كشید كه وقتی كودك تان بزرگ‌تر می‌شود،  شما را به خاطر نداشتن ظاهر آراسته ملامت می‌کند و دنبال كسی می‌رود كه بتواند راجع به نحوه‌ی لباس پوشیدن و دیگر مسائل با او مشورت كند.

پس یک زن مدبر سعی می کند هم در امور ظاهری و هم در مسائل اجتماعی تا آنجا كه ممكن است با زمان پیش برود و این مغایرتی هم با وفاداری به اصول اخلاقی و دینی ندارد.  چون هرچه فرزندتان بزرگ‌تر شود، به مشاورت، مصاحبت و همفكری شما بیشتر احتیاج دارد.

به قول بی بی اقدس: «مادر و همسر خوب بودن مكمل هم هستن.»

/انتهای متن/

درج نظر