در روزهای سرد سال به جنگ افسردگی بروید

اگر در طول ماه های سرد زمستان احساس غم و ناراحتی دارید، این تنها مشکل شما نیست. اما برای مقابله با افسردگی در این روزها راه های عملی هست؛ از خوردن بعضی خوراکی ها مثل لبو نارگیل و چای بابونه تا کارهایی مثل ورزش، ماساژ، یک چرت کوتاه و معاشرت های دوستانه . امتحان شان کنید.

0

دانشمندان می گویند که بیش از شش درصد افراد در آمریکا افسردگی فصلی دارند. حدود 20 درصد افراد  زمانی که روزها کوتاه تر و سرد تر می شوند، روحیه و حالاتی نیمه افسرده دارند. خوشبختانه راه های درمان این حالات امروزه شناخته شده است.

1- نور درمانی
 دانشمندان و پزشکان ونکوور کانادا می گویند:
نور درمانی بر روی کاستن بیماری افسردگی فصلی موثر و تاثیر گذار است. پس، از یک جعبه لامپ روشن  در اداره  و یا منزل خود استفاده کنید. لامپ روشن به تولید نوعی از پرتو های نورانی می پردازد که میزان سروتونین در مغز را تنظیم می کند. سروتونین یک سلول عصبی تبدیل یافته است که منجر به احساس شادی می شود.

2- بیرون بروید
از نظر جغرافیایی، مثلا روزهای زمستانی کانادا  نسبت به آمریکا کوتاه تر هستند. محققان می گویند اگر روزی نیم ساعت حتی در روزهای سرد زمستانی بیرون از خانه بروید، روحیه تان بهتر خواهد شد. حتی در روزهای ابری و پاییزی، قدرت نور خورشید در بیرون می تواند چندین برابر بهتر و نیز روشن تر از نورهای مصنوعی باشد.

3- یک چرت کوتاه بزنید
 انسان نمی تواند مانند حیوانات به خواب زمستانی برود. پس توصیه و راه حل گذراندن روزهای کسالت بار زمستانی ، کمی چرت زدن است. به گفته سارا سی مدنیک، یکی از پزشکان و محققان برتر دنیا، چرت کوتاه باعث آزاد شدن سروتونین در مغز می شود و تمامی خشم و احساس افسردگی را از بین می برد و روحیه تان را بهتر می کند.
چرت کوتاه اگر بین 20 تا 30 دقیقه باشد برای بدن شما کافی است و اگر دقایقی کمتر و یا بیشتر شود، مانعی ندارد. در کل اما بهتر است که چرت از نیم ساعت زیاد تر نشود.

4- ماساژ دادن
 بر اساس یافته های دانشگاه میامی مدرسه پزشکی آمریکا، ماساژ دادن باعث بالا رفتن میزان سروتونین در مغز می شود و در مطالعه ای که در تایوان انجام شد، معلوم گردید که ماساژ احساس غم و دلمردگی را کمتر می کند.

5- لبخند زدن
دانشمندان می گویند که رابطه ای میان میزان سروتونین مغز با خندیدن وجود دارد. به همین دلیل خندیدن با دوستان خود، دیدن یک فیلم کمدی و یا حتی یک لبخند کوچک، باعث افزایش ترشحات شیمیایی مغز در جهت رفع افسردگی می شود.

6- رابطه زناشویی
حد اقل هفته ای یک بار رابطه جنسی لازم است.مطالعه سال 2015 که روی بیش از 25 هزار بزرگسال انجام گرفت نشان داد، برای زوج ها رابطه جنسی هر قدر که بیشتر باشد موجب خوشحالی و شادی می گردد. این خبر خوبی برای شما و افرادیست که از سرما و تاریکی روزهای زمستان دلتنگ و افسرده شده اند.

7- ورزش کردن
 فعالیت های بدنی و جسمی باعث افزایش میزان سروتونین در مغز می شود. هر زمان و درهر موقعیت می توان ورزش کرد. ورزش کردن میزان هورمونی که باعث ایجاد حالات شادی می شود را زیاد تر می کند. و در نتیجه ساعت ها پس از ورزش شما شاد خواهید بود.

8- خوردن لبو
لبو درفصل تابستان و پاییز برداشت می شود اما در زمستان هم می توان آن را تهیه کرد، چرا که لبو خوب و سالم می ماند. لبو ماده ای به نام بتااین دارد که این ماده در مغز سروتونین تولید می کند. لبو فولیک اسید نیز دارد و فولیک اسید بهداشت و سلامت روحی و روانی را متعادل و ثابت نگاه می دارد.

9- چای بابونه بنوشید
 تولید سروتونین تنها چیزی نیست که روزهای سرد و تاریک زمستان آن را مختل کند. ریتم بدن شما می تواند توسط کاهش نور طبیعی کم شود و در نتیجه خوابیدن شب برای شما مشکل می شود ونمی توانید تمام مدت روز احساس خوبی داشته باشید. پس برای بهبود حال خود و عملکرد شناختی در طول روز چای بابونه بخورید.

10- با دوستان خود بیرون بروید
 سپری کردن اوقاتی با دوستان  و افراد خوش بین نه تنها شما را از انزوا بیرون می آورد بلکه احساس افسردگی را دور می کند.

11- مارچوبه بخورید
شاید به دلیل آنکه مارچوبه باعث بد بو شدن ادرار می گردد، شما آن را دوست نداشته باشید. اما مارچوبه از گیاهانی است که سرشار از تریپتوفان است.تریپتوفان به تولید سروتونین کمک می کند. مارچوبه دارای مقادیر فراوانی از فولیت است و فولیت ماده ای مفید برای مغزبوده و با استرس و افسردگی مبارزه می کند. محققان می گویند بیش از 50 درصد کسانی که افسرده هستند، فولیت بدن شان کم است.

12- دکوراسیون منزل خود را تغییر دهید
 فکر کنید که چگونه می توانید با جابجایی و تغییر لوازم و دکور خانه به روحیه خود کمک کنید، زیرا تا پایان فصل سرد زمستان زمان زیادی است.

13- نارگیل بخورید
 بله درست است، این میوه استوایی برای برانگیختن احساسات گرم و تغییر خلق بسیار خوب و سرشار از تری گلیسیرید است.تری گلیسیرید به بهبود حالات روحی کمک کرده و منجر به سلامت مغز می شود. در ضمن نارگیل سرشار از کالری بوده و دسر خوبی به شمار می رود.

14- ویتامین D بخورید
بر اساس تحقیقات سال 2014 در آمریکا، رابطه ای میان میزان ویتامین D و افسردگی فصلی وجود دارد. کسانی که از مکمل های ویتامین D استفاده می کنند شاهد بهبودی ویژه ای در حالات روحی خود هستند.

15- زودتر بخوابید
 بهتر است که شب ها مخصوصا در فصل سرد زمستان نیم ساعت زودتر بخوابید و سبک زندگی خود را تغییر دهید و با موبایل , کامپیوتر تا دیر وقت کار نکنید و از تماشای تلویزیون تا ساعات طولانی و خوردن قهوه خودداری کنید.  باید بدانید که کم خوابی و یا بد خوابی افسردگی را تشدید می کند.

منبع:یاهو/انتهای متن/

درج نظر