در به دخت راه و چاه را در بعد حقوقی نشان می دهیم

بخش حقوقی به دخت از روزهای اول تاسیس این سایت، با مخاطبان همراه بوده است. در آستانه ورود به دخت به پنج سالگی، با دکتر فرزانه اژدری که مسئولیت این بخش را در به دخت به عهده داشته، صحبت کرده ایم.

0

در بخش حقوقی به دخت دقیقا با چه هدف و جهت گیری کاررا شروع کردید؟

در بخش حقوقی از اول ما اصل را بر دادن آگاهی حقوقی به مردم گذاشتیم. چون به نظر می رسد که در خیلی موارد در جریان زندگی روزمره مردم، چه تحصیل کرده ها و چه تحصیل نکرده ها، با مشکلاتی درگیرند که دقیقا حاصل ندانستن قانون است و همین ندانستن است که پای آنها را به دادگاه باز می کند و باعث مراجعه شان به وکلا می شود و … ما یک اصل مهم داریم که “جهل به قانون رافع مسئولیت نیست”،  یعنی در دادگاه و برای قاضی این که کسی بگوید چون قانون را نمی دانستم، خلاف کردم، قابل قبول نیست و در معافیت از مجازات تاثیری ندارد. براین اساس ما دیدیم در سایتی مثل به دخت باید به مردمی که از بابت ندانستن قانون، اذیت می شوند، آگاهی های حقوقی لازم را بدهیم. مسلما اگر افراد قانون بدانند، می توانند به نفع خود ازآن استفاده کنند . در تاریکی راه رفتن باعث لغزش و افتادن در دام مشکلات می شود.

 

مهم ترین کارهایی که در این چهار سا ل کردید؟

در اوایل کار، ما  مطالب حقوقی را در قالب مقاله و یادداشت و گاهی مصاحبه مطرح می کردیم. بعد به دلیل ین که می خواستیم مطلب حقوقی برای مخاطب، جذاب تر و ملموس تر باشد، مواردی را که در مشاوره ها داشتیم، به شکل یک داستان با پرسش های حقوقی و جواب آن عرضه می کردیم؛ البته به نوعی که آبروی افراد هم محفوظ بماند.  

 

بازخورد و نتیجه ای هم داشته است این مطالب ؟

آن مقدار که سوال ها و کامنت های مطرح شده در سایت  و هم بعضی برخوردهایی که در جاهای مختلف در مورد  مطالب از طرف مردم می بینم، نشان می دهد، این مطالب به اندازه قابل توجهی برای مردم آگاهی بخش بوده است .

 

images (3)

 

به عنوان یک مشاور حقوقی به نظر شما در مسائل خانوادگی مهم ترین و بیشترین معضلات چیست؟

در جمع باید بگویم که در مشکلات خانوادگی هم خانم ها نقش دارند و هم آقایان و مقصر هیچ کدام از اینها به تنهایی نیستند. به نظر من به عنوان یک مشاوراصل اختلاف به هرحال در همه زندگی ها هست؛ مهم مدیریت کردن این اختلاف هاست. گاهی می بینیم که در خانواده این مرد است که عاقلانه برخورد می کند و مشکلات را مدیریت می کند و گاهی هم زن با عواطف واحساس مسئولیت وتعقل این مدیریت اختلاف ها را بعهده می گیرد.  اگر هیچ کدام نتوانند این مدیریت را درست انجام دهند، مشکلات و اختلافات به طلاق وجدایی منجر می شود. مشاورها ها هم در واقع قرار است به این مدیریت عاقلانه مشکلات در خانواده ها کمک کنند و با نشان دادن مسیر وراه درست به افراد آنها را در مدیریت مشکلات در خانواده کمک کنند. اگر این مدیریت انجام نگیرد، کسی که  لطمه می بیند خود طرفین هستند. در گذشته این نقش را ریش سفیدها وبزرگترهای فامیل بعهده داشتند که در مشکلات و بن بست ها راه را به زوجین مشکل دار نشان می دادند و راهنمایی شان می کردند اما الان به دلیل این که گاهی ورود افراد خانواده و فامیل طرفین، ممکن است باعث دامن زدن به اختلافات بشود،  این نقش بیشتر به مشاوران داده شده است. به هرحال باید نگذاشت که مشکلات به دادگاه برسد. باید سعی کرد به کمک مشاوران در حد امکان مشکلات  حل شود. این که افراد برای حل مشکل شان مستقیم و یکسره روانه دادگاه می شوند، به نظر من خیلی وقت ها نوعی شمشیر را از رو بستن تلقی می شود. چون وقتی کار به دادگاه می رسد،  فقط دادگاه می تواند با دادن حکم های قطعی با مشکل برخورد کند، در حالی که مشاورین می توانند از راه های بهتر به حل مشکل کمک کنند.

 

شما در به دخت با ارائه آگاهی ها و اطلاعات حقوقی همین کار را می کنید؟

دقیقا، من فکر می کنم این نوع راهنمایی ها ، در واقع همان امربه معروف و نهی ازمنکر است که ما در فرهنگ دینی مان موظفیم هر جا و در هرمقامی که قرار داریم، همیشه انجامش دهیم. روشن کردن راه و نشان دادن چاه در بعد حقوقی کاریست که ما در به دخت انجام می دهیم و امیدواریم که از این راه به مخاطبان مان کمک کنیم که یا اصلا به مشکل دچار نشوند و یا اگر مشکلی پیداکردند، در رفع آن علم و توانایی کافی داشته باشند.

 

آخرین توصیه شما به عنوان مشاور حقوقی به دخت ؟

همان طورکه گفتم در همه موارد اعم از خانوادگی و کیفری و غیر اینها  که افراد می خواهند وارد تعاملاتی شوند، مثلا چک وسفته بدهند ویا دنبال سهم الارث بروند، یا مثلا از خانواده غیبت کنند یا حضانت فرزند را بعهده بگیرند، بهتر است قبلا با اثرات حقوقی وتبعات قانونی این امور آشنا بشوند و در این زمینه ها با مشاورین حقوقی صحبت کنند . گاهی افراد وقتی به سراغ ما می آیند که  کار از کار گذشته است و ما به آنها می گوییم که باید قبلا می آمدید. یعنی مثل امور بهداشتی که همیشه گفته می شود که پیشگیری بهتر از درمان است، ما هم می گوییم افراد قبل از این که در امور مختلف به خاطر ندانستن قانون، به مشکل برخورد کنند، باید به ما مشاورین  مراجعه کنند که قطعا این خیلی کارسازتر از این است که در موقعی که به دردسر افتادند، بیایند.

باتشکر و آرزوی توفیق تان

/انتهای متن/

درج نظر