در ازدواج، تفاهم اعتقادی و فرهنگی را جدی بگیرید

می‌خواهید رمانتیک و عاشقانه ازدواج کنید یا منطقی و درست و حساب‌شده؟ اگربه ازدواج منطقی فکر می کنید، پس حواس تان باشد که تناسب اعتقادی و فرهنگی در ازدواج، اولین و مهم‌ترین پایه تفاهم است.

0

نسیم شهسواری/

اگر بخواهید در ازدواج تان بی‌گدار به آب نزنید و فردا و فرداها بتوانید از طعم هندوانه زندگی‌تان برای دیگران تعریف کنید،

اگر بخواهید که شیرینی طعم هندوانه زندگی‌تان را عمیق و درست‌وحسابیبچشید،

باید بدانید که نباید هیچ‌کدام از اصول و بایدهای یک انتخاب درست را دور بزنید و نادیده بگیرید.

اصل ازدواج به‌شرط‌چاقو، با بی‌منطقی‌های عاشقانه و احساسات رمانتیک منافات دارد.

قبل از هر کاری باید با خودتان کنار بیایید و بدانید که می‌خواهید رمانتیک و عاشقانه ازدواج کنید یا منطقی و درست و حساب‌شده.

فاطمه از دوستان نزدیک من بود. از آن دخترهای مومن و مرتب که برای تک‌تک اصول زندگی‌اش برنامه داشت و همیشه، داشتن یک زندگی درست و آگاهانه را بر یک زندگی بی‌محابا و سرسری ترجیح می‌داد، اما دست از قضا فاطمه ی ما عاشق شد؛ فاطمه و میثم دریکی از کلاس های دانشگاه باهم آشنا شدند و به‌قول‌معروف یک دل نه صد دل عاشق هم بودند.

اینکه فاطمه و میثم همدیگر را دوست داشتند، اینکه با دیدن هم قند توی دل شان آب می‌شد و شادی تمام وجودشان را می‌گرفت، بسیار خوب  و ستودنی بود؛ اما فاطمه با میثمی که او را بسیار دوست می‌داشت، یک تفاوت مهم اساسی داشت؛ تفاوتی که هرروز و هرروز در زیر سایه این دوست داشتن عاشقانه گم می‌شد.

بله میثم و فاطمه ما تفاوت‌های فاحشی در تفکرات اعتقادی و فرهنگی داشتند و این تفاوت زمانی که خانواده‌های آن‌ها در کنار هم قرار می‌گرفتند واضح‌تر و مشهودتر می‌شد.

راستی شما چه فکر می‌کنید؟

اگر شما جای فاطمه و میثم بودید چه تصمیمی می‌گرفتید؟

عقاید دینی و فرهنگی بخش مهمی از شخصیت و ذهنیت یک فرد را تشکیل می‌دهند که از شیوه زندگی و فعالیت‌های روزمره تا تربیت فرزندان و نوع روابط و معاشرت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم که تناسب اعتقادی در ازدواج، اولین و مهم‌ترین عامل تفاهم است. در ابتدای زندگی و یا زمان ازدواج، جاذبه‌های جوانی موجب می‌شود که دختر و پسر به هم گرایش پیداکرده و باهم ازدواج کنند ولی پس از مدتی که سن بالا می‌رود و جاذبه‌های جوانی کمرنگ و اعتقادات دینی پررنگ‌تر می‌شوند، اختلافات آغاز می‌شوند. این اختلافات در مورد انجام فرایض و مراسم دینی، مسافرت، گردش و مواردی مشابه آن دیده می‌شود. دختر و پسری که با اختلاف در نوع اعتقادات ازدواج می‌کنند حتی اگر قبل از ازدواج به این توافق رسیده باشند که به مسائل مربوط به مذهب، کاری نداشته باشند، پس از کاهش احساسات پرشور جوانی، در زمینه‌های مختلف اختلاف‌نظر و احتمالاً‌ ناسازگاری خواهند داشت. تصور کنید در چنین خانواده‌ای پای یک کودک نیز به میان بیاید. تربیت و پرورش کودک یکی از زمینه‌های مهم برای ناسازگاری‌های دائمی این زن و شوهر خواهد بود. پس بهترین کار در چنین شرایطی تصمیم‌گیری عاقلانه، شفاف و خودمانی است.

باید توجه داشت که در هنگام خواستگاری و در زمان صحبت کردن درباره مسائل اعتقادی و در طول روند شناخت اعتقادات و سلایق فرهنگی، دو طرف باید از کلی‌گویی و شناخت‌های سرسری پرهیز کنند ؛ چراکه نه فقط خود اعتقادات، بلکه میزان و درجه‌اعتقادات افراد هم با هم  متفاوت است و خود این تفاوت هم می تواند  باعث مشکلات و اختلافات آتی گردد.

 

مسئله پوشش و حجاب

در ازدواج مسئله لباس پوشیدن و آرایش ظاهر در مورد خانم‌ها بسیار حائز اهمیت است. چنانچه یك زن مؤمن محجّبه با یك مرد بی‌بندوبار ازدواج كند، زندگی برای یک‌عمر برای او زجرآور خواهد بود. برعكس یك زن بی توجه به حجاب و اهل آرایش‌ و … در محیط های عمومی هم چنانچه با مردی متدین ازدواج كند، زندگی هر دو آن‌ها با ناراحتی و مجادله خواهد گذشت. خوشبختانه چون نحوه لباس پوشیدن و آراستن ظاهر یك امر عینی است،  بنابراین بررسی و تصمیم‌گیریدر مورد آن، کار ساده‌ایست و هر كس در نگاه اول می‌تواند وضعیت خود و ا طرف مقابل و تناسب این دو را با هم  ارزیابی كند.

 

ازدواج به امید تغییر!

آنچه در اینجا باید یادآوری کرد، پرهیز جدی از  ازدواج به‌شرط و به امید تغییر است.

مرد یا زنی که به‌شرط یا به امید تغییر ازدواج می‌کنند، باید بدانند که این امید و این شرط می‌تواند بی پایه، واهی باشد و این گونه تغییرات اگر هم پیدا شود ممکن است زودگذر و یا موقتی باشد. پس اصول ازدواج به‌شرط‌چاقو به شما گوشزد می‌کند که تا می‌توانید در مسائل اعتقادی و از جمله در موضوعی مثل حجابو ظاهر مناسب داشتن اصلا به امید و یا شرط تغییر باکسی ازدواج نکنید.

خانواده سالم خانواده ایست که سایبان مهرش بر اساس تناسب، درک متقابل و هم‌فکری و هم‌رأیی  ساخته می شود  نه با گمان و احتمال و …

پس با چشم باز و درست تصمیم بگیرید تا هندوانه زندگی‌تان خوش‌رنگ و خوش‌طعم باشد.

/انتهای متن/

درج نظر