دری تکذیب کرد، قصد تقلید از «فاطماگل» را ندارم

سیدضیاء‌الدین دری، کارگردان سینما، گفت: فیلم جدیدم ویژگی‌های سریال ماهواره‌ای «فاطماگل» را ندارد.

0

سید ضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلوزیون با بیان اینکه اشاره او به مجموعه تلوزیونی فاطما گل دلالت بر این نمی کند که قصد تقلید یا کپی برداری از این گونه مجموعه ها را داشته باشد گفت:‌ باید دید که سریالهایی از این دست چه مختصات و ویژگیهایی دارند که تماشاگر ایرانی علاقه به دیدن آن پیدا می کند.

کارگردان سریالهایی چون “کلاه پهلوی” و “کیف انگلیسی” خاطرنشان کرد: ما در ایران داستانهای زیادی داریم که می تواند به شکل مطلوب یک زن ایرانی را محور قرار دهد و ضرورتا ویژگیهای ضد ارزشی آثاری مثل فاطما گل را هم نداشته باشد و نیز مغایرتی با شئون اخلاقی ایرانیان هم نداشته باشد.
به عقیده او زن ایرانی به لحاظ معدل در میان زنان جوامع دیگر از موقعیت مطلوبی برخوردار است و حضور موثر اجتماعی زنان در ایران قابل لمس است و برخلاف برخی کشورها جنبه نمایشی ندارد.
دری برای بیان بهتر منظورش از مجموعه تلوزیونی ستایش و تلاشهایی که برای محور قرار گرفته یک زن در این اثر صورت گرفته یاد می کند و می افزاید: در داخل کشور آثاری بوده اند که توان جذب مخاطب انبوه را داشته اند و باید دید چه ویژگیهایی باعث اقبال مردم شده است.
دری نام مجموعه تلوزیونی فاطما گل را بسیار هوشمندانه خواند که برای تماشاگر مسلمان در تمام دنیا ایجاد جاذبه می کند.
او در ادامه به این مسئله اشاره کرد که فرهنگ ترکها با فرهنگ ما ایرانیها قرابتهای زیادی دارد و این برای تماشاگر ایرانی قابل لمس است.
این کارگردان با بیان اینکه آنها بهتر از ما به صنعتی سازی سریالها و فیلمهایشان توجه دارند افزود: آنها به آثار نمایشی فقط از جنبه هنری نگاه نمی کنند.
این کارگردان سینما و تلوزیون تاکید کرد: مردم ما وقتی به تماشای سریال فاطما گل علاقه نشان می دهند حتما درون آن چیزی می بینند و شما مطمئن باشید که مردم جذب احیانا مسائل ضد ارزشی این سریالها نمی شوند و مسائل ضد ارزشی نیز جذابیت این سریالهای را برای بیننده ایرانی افزایش نمی دهد و اگر ما غیر از این فکر کنیم دچار اشتباه شده ایم.
به گفته ضیاء الدین دری پیچیدگیهای روابط انسانی در برخی از مجموعه های تلویزیونی آنها به خوبی رعایت می شود و تلاقی شخصیت ها و کشمکشهای میان شخصیتها باعث بالارفتن بار دراماتیک و جذابیت آنها می شود.
او می افزاید: البته ما نیازی نداریم که به برخی کاراکترهایی که در آثار آنها پررنگ هستند مانند شخصیتهایی با عقده های روانی و اختلالهای جنسی بپردازیم.
دری رعایت نکات کارگردانی و بازیگری از جمله ری اکشنهای مناسب در مواقعی که بازیگر دیالوگ ندارد و استفاده مناسب کارگردان از این فبیل مسائل را در جذابیت این آثار موثر دانست.
این کارگردان سینما و تلوزیون تاکید کرد: مردم ما وقتی به تماشای سریال فاطما گل علاقه نشان می دهند حتما درون آن چیزی می بینند و شما مطمئن باشید که مردم جذب احیانا مسائل ضد ارزشی این سریالها نمی شوند و مسائل ضد ارزشی نیز جذابیت این سریالهای را برای بیننده ایرانی افزایش نمی دهد و اگر ما غیر از این فکر کنیم دچار اشتباه شده ایم.
وی با بیان اینکه مباحث داستانی این گونه مجموعه ها سبب شده تا برای تماشاگر ایرانی جذابیت داشته باشد می افزاید: ما نباید خودمان را به تغافل بزنیم و جذابیت دراماتیک این مجموعه ها و نوع روایتگری آنها را نادیده بگیریم.
ضیاء الدین دری در پایان با بیان اینکه‌ سریالهایی نظیر فاطما گل نقاط ضعف زیادی نیز دارند و به لحاظ داستانی نیز کامل نیستند و اصطلاحا سمبل کاریهای زیادی نیز در آنها دیده می شود خاطرنشان کرد: اینگونه مجموعه ها اصطلاحا در ذهن تماشاگر لنگر می اندازند و آنها را ترغیب و درگیر می کنند.
سیدضیاءالدین دری حدود ١٠ سال است که از سینما دور بوده و فقط در تلویزیون فعالیت کرده و حالا پس از گذشت١٠ سال و فراغت از ساخت دو سریال انرژی‌بر و وقت‌گیر، تصمیم گرفته بار دیگر به سینما بازگردد.
برخی رسانه‌ها از علاقه این کارگردان برای ساخت ورسیونی ایرانی از سریال «فاطماگل» در قالب سینمایی خبر داده و به این اشاره کرده‌اند که وی فیلم‌نامه اولیه این کار را هم نوشته و مترصد جلب حمایت مقامات سینمایی برای تولید آن است. در این نسخه سینمایی، دری کوشیده داستان را منطبق با مختصات جامعه ایران آداپته کند.

منبع: جام جم سینما/انتهای متن/

درج نظر