خواستگاری در حیات دانشکده

خواستگاری کردن و خواستگاری شدن لحظه هیجان‌انگیزی برای هر دختر و پسر در آستانه ازدواج است؛ لحظه‌ای که شاید خاطراتش روزها و سال‌ها از خاطره‌ها، پاک نشود.

0

نسیم شهسواری/

در هفته‌های گذشته از آداب خواستگاری و گفتگوهای خواستگاری گفتیم. از اینکه بهتر است در روز خواستگاری چه بگوییم و چه بشنویم و از کجا سخن بگوییم؛ اما این مرحله مهم در زندگی هر فرد، اماواگرهای بسیاری دارد؛ اما اگرهایی که در یک مطلب یا دو مطلب نمی‌گنجد و باید از آن و درباره آن گفت و گفت و گفت، نوشت.

این بار می‌خواهیم درباره یکی از اما و اگرهای همین قضیه مهم صحبت کنیم، این‌که آیا می‌شود در هر جا و هر مکان خواستگاری کرد و پیشنهاد ازدواج داد یا خیر؟

نظر شما چیست؟

به نظر شما، مکان و نحوه درست خواستگاری چگونه است؟

از نظر کارشناسان و مشاوران ازدواج، خواستگاری کردن هم مانند بسیاری از کارهای دیگرمثل  رفتن به مسجد، زیارتگاه، مهمانی، کلاس درس و … آدابی دارد؛ آدابی که رعایت نکردنش شانس یک انتخاب خوب، درست و سنجیده را از افراد می‌گیرد.

 

برای آقا پسرها

 اگر هم‌کلاسی‌تان را برای ازدواج مناسب دیده‌اید و می‌خواهید از او در دانشکده خواستگاری کنید، بهتر است این کار را انجام ندهید. در عوض برای این کار از یک واسطه استفاده کنید و به صورت کاملاً رسمی و اصولی مراسم خواستگاری را انجام دهید. این‌گونه خواستگاری کردن‌ها از یک دختر، پسندیده نیست؛ زیرا نه‌تنها به شأن و جایگاه والای او لطمه می‌زند؛ بلکه آشکار شدن آن در محیط دانشگاه می‌تواند، سبب ایجاد بد بینی و تهمت به شما و به ویژه دختر شود و افرادی گمان کنند که رابطه‌ای قبلی در کار بوده و باعث آبروریزی و از دست رفتن فرصت‌های ازدواج برای هردوی شما و به ویژه دختر شود.

از طرفی بسیاری از دختران پرهیزگار، به‌طور طبیعی در مقابل این‌گونه خواستگاری کردن‌ها، برخورد مناسبی نخواهد داشت و پاسخ منفی محکم او ممکن است نه‌تنها باعث لطمه روحی و احساس حقارت در شما شود، بلکه شانس ازدواج شما با آن دختر را کم کند و امکان مراجعه و خواستگاری مجدد برای شما وجود نداشته باشد.

نکته دیگری که از آسیب‌های این‌گونه خواستگاری کردن است این است که در این شیوه از خواستگاری به علت محدودیت شناخت، امکان پاسخ مثبت یا منفی برای دختر وجود ندارد، چراکه تصمیم‌گیری برای مقوله مهم انتخاب همسر بر اساس ظاهر شما سخت است و دختر با داشتن یک شناخت سطحی از شما نمی‌تواند پاسخ درست و قطعی به شما بدهد.

پس بهتر است که در ذهن تان باشد که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد و برای هر کاری به ویژه ازدواج و خواستگاری بهتر است اصول را به بهترین شکل رعایت کنید و بدانید که کار اصولی و درست همیشه سرانجام نیکویی خواهد داشت.

به امید داشتن بهترین سر انجام‌ها در خواستگاری ها…

قسمت دوم (وقتی خواستگار می آید)

/انتهای متن/

درج نظر