خواب بهتر، زندگی بهتر

شگفت زده خواهید شد اگر بدانید دلیل غیر مستقیم بسیاری از گرفتاری ها مانند طلاق ، جنایت و سرطان ها‌، سکته ، آلزایمر و چاقی و بیش از ۸۰ بیماری همین اختلالات خواب هستند. شما بخاطر سلامتی، صلح، خوش بینی، شادابی و نجات جامعه بخوابید. له باید همانطور که از کودک و زندگی مان پرستاری می کنیم، از خوابیدنمان هم محافظت کنیم.

0

زنان به دلیل تغییرات هورمونی ماهانه، بارداری و به تبع آن نگهداری از کودک و نهایتا یائسگی دو برابر مردان دچار اختلالات خواب می-شوند. شايع ترين اختلال خواب در زنان بي خوابي مفرط است، يعني سخت به خواب رفتن و تداوم نيافتن خواب، يا زود بيدار شدن و ناتواني در از سرگرفتن خواب. چنانچه این وضعیت از شش هفته بگذرد مزمن شناخته شده و باعث آسیب های جدی می شود.


خواب عمیق و خواب
REM

در مراحل اولیه خواب رفته رفته دمای بدن کاهش می یابد و ضربان قلب شروع به کند شدن می‌کند. اما به طور میانگین ۹۰ دقیقه پس از به خواب رفتن وارد مرحله پنج یا خواب REM می‌شویم که مغز در دوران خواب عمیق، وقایع روز را بررسی و پردازش می‌کند. خوابی که پیوسته نباشد مانع بوجود آمدن حافظه می‌شود .

مراحل اولیه و یا مشکل شروع خواب در زنان جوان شايع تر است و غالبا با اختلالات اضطرابي و داشتن زندگي پراسترس مرتبط است. اما بيدار شدن هاي مکرر، بيشتر در زنان مسن شايع است. اين علامت ممکن است نشانه اختلال حرکتي دوره اي اندام ها باشد.

 ورم مفاصل، درد و بي قراري در سه ماه آخر بارداري نيز ممکن است باعث بيدار شدن هاي متعدد شود.

در زنان مسن تر و يائسه، اختلال حرکتي دوره اي اندام ها و وقفه تنفسي حين خواب ممکن است به خواب آلودگي بيش از اندازه در طول روز منجر شود.  در کنار همه اینها در جوامع امروز، بسياري از زنان نقش هاي متفاوتي بر عهده دارند. آنان همسر، مادر، پرستار والدين و شاغل اند. در نتيجه، زمان بسيار کمي را به خود اختصاص مي دهند و اغلب از خواب خود مي کاهند. و با این کار هم به زیبایی و تناسب اندام شان آسیب می رسانند و هم با کاهش شادابی و انرژی در دراز مدت نتیجه مطلوب نمی گیرند.

 
اختلالات خواب عامل خیلی گرفتاری هاست

شگفت زده خواهید شد اگر بدانید دلیل غیر مستقیم بسیاری از گرفتاری ها مانند طلاق ، جنایت و سرطان ها‌، سکته ، آلزایمر و چاقی و بیش از ۸۰ بیماری همین اختلالات خواب هستند.

 شما می توانید شروع کننده باشید. بخاطر  سلامتی، صلح، خوش بینی، شادابی و نجات جامعه بخوابید. بله باید همانطور که از کودک و زندگی مان پرستاری می کنیم، از خوابیدنمان هم محافظت کنیم و اولین گام در این راه این است که باورها و کلیشه های نادرست را دور بریزیم، یعنی در دنیایی که همه شعار کار بیشتر و پیشرفت سر داده اند کمی آرام بگیریم  و خودمان را موظف به خوب خوابیدن کنیم. چرا که هر فرد در شبانه روز به ۷تا۹ ساعت خواب مفید  برای دریافت انرژی و شادابی نیاز دارد. باید سبک زندگی مان را تغییر دهیم

مثلا شام را سبک، کم نمک و با فاصله حداقل 2 ساعت از زمان خواب میل کنید و از نوشیدن چای، قهوه، وسایر نوشیدنی های محرک خودداری کنید.

رژیم غذایی مناسب سرشار از امگا3 و ویتامین D داشته باشید. آلبالو، کیوی، عسل، دم کرده سنبل الطیب و چای بابونه و شیر گرم اثری چشمگیر دارند.

می توانید قبل از خواب تمرینات ریلکسیشن و مطالعه کنید و دوش آب گرم بگیرید.  در اتاقی تاریک با فضایی آرام و دمایی مناسب به پشت دراز بکشید و زیر سرتان یک بالش كوچك بگذارید. در این حالت بیشترین میزان خون به مغز می‌رسد و درعین حال تنفس هم بهتر می‌شود. 


از شبکه های اجتماعی فاصله بگیرید

از امشب هنگام خواب کلیه لوازم الکترونیکی را خاموش کنید. شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های پیام رسان، بخصوص زمانی که روی تلفن همراه استفاده می‌شوند و با کاربر به تخت خواب می‌روند، باعث برهم زدن تمرکز می‌شوند به گونه‌ای که تقریباً بعد از دریافت یا ارسال یک پیغام، بدن برای آنکه بتواند مجدداً به تمرکز لازم برای خواب برگردد، به حدود ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. باید این تکنیک ها را بیاموزیم و با وسواس اجرای شان کنیم تا به صورت عادت در آیند‌.  در این راه لازم است از دیگران هم  کمک بگیریم چرا که سلامتی و شادابی هر فرد ضامن سلامتی و شادابی اطرافیانش است.

/انتهای متن/

درج نظر