خوابیدن در کنار کودک خردسال جایز است؟

بسیاری از کارشناسان و متخصصان سلامت، خوابیدن در کنار کودک را منع می کنند. عده ای هم این کار را با شرایطی بی اشکال می دانند.

0

مترجم : مریم گرجی/

آیا به راستی باید در کنار نوزاد در یک جای مشترک خوابید؟ این موضوع یکی از داغ ترین مباحث والدین و خانواده است.

متخصصان و کارشناسان سلامت بیشماری به شما توصیه می کنند که این کار را انجام ندهید. چرا که خوابیدن در یک تختخواب مشترک با کودک می تواند احتمال و خطر اختلال مرگ ناگهانی کودک را افزایش دهد.

این اختلال سالانه در کشور انگلستان جان حدود 250 تا 300 کودک را می گیرد.

اما همه صاحب نظران  هم خوابیدن در کنار کودک را خطرناک نمی پندارد.

خانم سارا اسمیت، روانشناس بالینی، متخصص و نیز نویسنده کتاب “چرا خواب کودک اهمیت دارد؟”  می خواهد که در عوض آنکه والدین اصلا در کنار فرزند خود نخوابند ، آنان  راه و رسم درست خوابیدن را فرا گیرند.

 به نظر می رسد که نتایج مطالعاتی که وی انجام داده است، نظر و عقیده وی را مورد تایید قرار داده است.

از تعداد 600 والدینی که برای مطالعه انتخاب شدند، 46 درصد پدر و مادرهایی که در کنار نوزاد خود در یک تخت مشترک می خوابیدند، از پذیرفتن و انجام دادن آزمون جی پی یا سلامت روان امتناع می کردند . زیرا این والدین به گفته خانم اسمیت از اینکه مورد قضاوت قرار بگیرند، در هراس بودند.

بنیاد ملی مراقبت های بهداشت و سلامت نمی گوید که والدین اصلا در کنار نوزاد خود نخوابند، بلکه تاکید می کند بایستی روشی درست و آگاهانه به والدین در این مورد ارائه شود.

به گفته خانم اسمیت متاسفانه این موضوع حتی توسط عده کثیری از پزشکان و متخصصان نیز مورد غفلت و سوء برداشت قرار گرفته و غالبا والدین را از انجام آن منع می کند.

این موضوع نه تنها در والدین ایجاد ترس و نگرانی می کند بلکه آنها تصور می کنند که آیا در صورت خوابیدن در کنار نوزاد خود، کارآنها به مراکز اجتماعی گزارش داده خواهد شد یا خیر.

حتی بسیاری از افراد به نزدیکان و دوستان صمیمی خود در این زمینه هیچ توصیه ای نمی کنند.

در صورتی که واقعا تصمیم آن را دارید که در کنار نوزاد خود بخوابید ، مواردی وجود دارند که می توانید جهت اطمینان یافتن از اینکه نوزاد عزیز شما ایمن است  و خطری او را تهدید نمی کند، انجام دهید.

اولین مرحله دور نگه داشتن لحاف و بالش از نوزاد است.

بعد باید نوزاد را در کنار مادر و دور از پدر، خواهر یا برادرش قرار دهید.

معمولا چنین به نظر می رسد که نوزاد را اگر در وسط  تخت بخوابانیم مانع از افتادن او می شویم اما در این صورت در واقع باعث افزایش احتمال چرخیدن نوزاد می شویم.

اگر مادر موهای بلندی دارد بایستی آنها را به سمت پشت گردن بسته و مطمئن شود هیچ شیء و یا چیزی از لباس خواب او و یا از موهایش آویزان نمی باشد.

نهایتا در صورت استعمال دخانیات و یا خوردن داروهای خواب آور با نوزاد در یک تخت خواب مشترک نخوابید.

منبع : یاهو/انتهای متن/

درج نظر