خطر بیخ گوش زنان جوان ایرانی

0

رئیس اداره سلامت جوانان دفتر جمعیت خانواده و مدارس وزارت کشور گفته بود که ۲۵ درصد از جمعیت جوان کشور چاق هستند. وی همچنین گفته است چاقی در کنار مصرف سیگار، افزایش وزن، کم‌تحرکی و دیابت از خطرهایی است که جوانان را دنبال می‌کند.

به گزارش به دخت به نقل از فرادید، چاقی و اضافه وزن، از معضلات همیشگی بشر بوده است. معضلی که با مرور زمان و تغییر سبک زندگی انسان‌ها رو به افزایش دارد. به نسبت 20 سال پیش، چاقی در برخی کشورها دو و در برخی دیگر سه‌برابر افزایش داشته است. هرچند افزایش چاقی و اضافه وزن در ایران را نمی‌توان در رده کشورهایی مانند آمریکا قرار داد اما به اعتقاد کارشناسان تغذیه و سلامت، آنچه درباره روند چاقی و اضافه وزن در ایران اهمیت دارد، نمود آن در پی بی‌تحرکی، عدم آموزش برای تغذیه درست و داشتن برخی سیاست‌های اشتباه است.

رشید رمضانی –قائم‌مقام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت- آمار کم‌تحرکی جوانان را 70 درصد اعلام کرده است. این آمار نگرانی بسیاری، از جمله وزیر بهداشت را در پی داشت؛ هاشمی کم‌تحرکی و در پی آن چاقی و اضافه‌وزن را یکی از معضلات سلامت دانسته است.

پراکنش چاقی و اضافه‌وزن در میان زنان و مردان، تقریبا با نسبتی برابر وجود دارد، اما چه در ایران و چه در جهان، میزان اضافه وزن در میان زنان بیشتر است. 59.2 درصد از زنان ایرانی اضافه وزن دارند که از دلایل عمده آن کم‌تحرکی است.

صدمات و تبعات منفی اضافه‌وزن، چه در زنان و چه در مردان، هم در خود اضافه وزن و هم در بیماری‌های ناشی از آن نهفته است؛ تبعاتی که بعضا غیرقابل جبران خواهند بود. داشتن کبد چرب، تخریب سیستم هورمونی، دیابت، سکته مغزی، تنگی عروق مغز، آرتروز، دیسک کمر، نارسایی تنفسی، سرطان سینه در زنان و عوارض روحی و روانی برخی از تبعات شایع چاقی و اضافه وزن است. تبعاتی که در جامعه ایران به وفور دیده می‌شود.

تغذیه نامناسب و عدم فعالیت کافی دو عامل مهمی است که اکثر متخصصان و پزشکان تغذیه آن را دلیل چاقی ایرانی‌ها می‎دانند. علاوه بر این دلایل دیگری نیز در پی چاقی و اضافه وزن ایرانیان به‌خصوص در جمعیت جوان وجود دارد. عارفه فلاح –کارشناس تغذیه معتقد است “با تغییر سبک زندگی و رفع کم‌تحرکی، دوری از فشارهای روانی و کاری و تغذیه سالم می‌توان جلوی شیوع اضافه وزن در جامعه را گرفت.”

وی همچنین با اشاره به این‌که متابولیسم بدن با چاقی رابطه مستقیم دارد گفت: در افرادی که بدن آن‌ها از متابولیسم خوبی برخوردار است، چاقی و سایر بیماری‌ها کمتر به سراغ‌شان می‌رود. این بدین معناست که سوخت و ساز بدن، جذب و دفع مواد غذایی به درستی صورت می‌گیرد. در نتیجه افراد به‌ویژه افراد چاق باید از عوامل مخدوش‌کننده و یا کاهنده متابولیسم بدن آگاه بوده و آن‌ها را از برنامه روزانه خود حذف کرده و افزایش‌دهنده‌های متابولیسم را جایگزین کنند.

دکتر مسعود کیمیاگر –متخصص تغذیه- نیز می‌گوید “مردم و دولت هر دو در روند ناسالم‌شدن تغذیه تاثیر داشته‌اند، اما این دولت است که باید شرایطی را برای بهبود تغذیه ایرانی‌ها و افزایش تحرک در میان آنان ایجاد کند.”

در همین رابطه و درباره نقش دولت در وضعیت سلامتی در ایران مزدک دانشور –پزشک، انسان‌شناس و عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران- با رویکری اجتماعی به نقد این وضعیت پرداخته و گفته است “آیا در پی افزایش چاقی در جامعه، باید آدم‌های چاق را تخطئه کرد؟ آیا می‌توان به آن‌ها گفت شما زیاد می‌خورید و کم‌تحرکید؟ کافی است در شهر تهران علل بنیادی چاقی را بررسی کنیم تا ببینیم عوامل چاقی چه چیزهایی است. در سوپرمارکت‌ها مقدار زیادی مواد غذایی با قند بالا، تنقلات، مواد چرب و شور و… وجود دارد. علاوه بر این از خودمان بپرسیم که آیا چه تعداد فست‌فود در اطراف ما هست؟ و در کنار آن چه تعداد میوه و سبزی مفید با قیمت مناسب می‌توان خرید؟”

این پزشک بر نقش دولت و وزارت بهداشت بر روی سلامتی مردم تاکید دارد و معتقد است “باید از نگاه سطحی نسبت به مشکلات مربوط به سلامتی بیرون آمد و به حل ریشه‌ای آن‌ها پرداخت.”

/انتهای متن/

درج نظر