خرید کالای ایرانی؛ پولی که می تواند در جیب خودمان برود

کالاهای لوکس و در خیلی مواقع غیر ضروری خارجی که تا چشم باز کرده ایم گفته اند از نوع ایرانی آن بهتر است، در گوشه گوشه ی خانه مان جا خشک کرده است. راستی مخصوصا ما خانمها چرا بیشتر ترجیح می دهیم کالای خارجی بخریم؟ جواب این سوال را گزارشگر به دخت در گفت و گو با تعدادی از مصرف کنندگان و هم فروشندگان گرفته است .

0

مدت‌هاست که درگیر خرید جهیزیه‌ است و قیمت بالای لوازم برقی خارجی خانواده‌اش را تحت فشار قرار داده، اما با این حال تأکید دارد که باید تمام جهیزیه‌اش را از مارک‌های خارجی تهیه کند! کالاهای لوکس و در خیلی مواقع غیر ضروری خارجی که تا چشم باز کرده ایم گفته اند از نوع ایرانی آن بهتر است و در گوشه گوشه ی خانه مان جا خشک کرده است.

گرچه بازار ایران در قبضه محصولات و کالاهای داخلی قرار دارد و بسیاری از لوازم برقی و خانگی، نوع ایرانی مرغوبی نیز دارد اما گذر از مراکز خرید اینگونه وسائل نشان می دهد که فرهنگ استفاده از کالای خارجی قصه ایست که سر دراز دارد . باور به استفاده از کالای خارجی و ارجحیت آن نسبت به مشابه داخلی آن همچنان بین قریب به اتفاق مردم کشورمان رایج است بی این که  متوجه تبعات منفی و پیامدهای ناگوار عدم توجه به مصرف کالای تولید داخل باشند.

نهادینه شدن یک فرهنگ غلط

آقای رسولی یکی از فروشندگان لوازم خانگی در خیابان امین حضور تهران است که می توان گفت یکی از مراکز خرید وسائل برقی است. از او در خصوص استقبال مردم از خرید لوازم خانگی ایرانی سؤال می کنم و او می گوید: « از ابتدا که چشم باز کرده ایم به ما قبولانده اند که هر چیزی خارجی اش خوب است البته به جز مواد خوراکی که اکثراً به دنبال ایرانی آن هستیم باقی وسائل زندگی را دوست داریم از نوع خارجی اش را داشته باشیم و من فکر می کنم این فرهنگ غلط در بین ما نهادینه شده است. اکثر خانواده هایی که برای خرید به سراغ ما می آیند اسامی تمام مارک های خارجی را به خوبی می دانند اما از مارک های داخلی تعداد محدودی را می شناسند و تنها تولید خارج بودن برایشان اهمیت دارد و این تأسف بار است.»

      آقای رسولی فروشنده لوازم خانگی: اکثر خانواده هایی که برای خرید به سراغ ما می آیند اسامی تمام مارک های خارجی را به خوبی می دانند اما از مارک های داخلی تعداد محدودی را می شناسند و تنها تولید خارج بودن برایشان اهمیت دارد .

 

نقش زنان در اصلاح الگوی مصرف

به سراغ فروشنده دیگری می روم که فضای زیادی از ویترین مغازه اش را به تبلیغ کالای خارجی اختصاص داده. از او در مورد فروش کالای داخلی سؤال می کنم. « با توجه به تجربه کاری که طی این سال ها داشته ام به جرأت می توانم بگویم که خانم ها نقش تأثیرگذاری را در اصلاح الگوی مصرف و حمایت از تولید داخلی دارند. آن ها می توانند در خرید لوازم خانگی تولید داخلی را جایگزین کالای خارجی کنند و این مسئله را برای اعضای خانه نیز روشن کنند اما متأسفانه بیش تر زنان ما حتی زمانی که جنس ایرانی در برخی موارد کیفیتی مشابه با کالای خارجی آن هم دارد اما چون خرید جنس خارجی در فرهنگ عمومی جا افتاده و نوعی کلاس محسوب می شود، اکثرشان با صرف هزینه بیشتر کالای خارجی را انتخاب می کنند و یا خانواده هایی که دخترانشان در آستانه ازدواج قرار دارند برای تهیه جهیزیه از دوست و فامیل پول قرض می کنند تا جهیزیه ای کاملا خارجی تهیه کنند و به اعتقاد خودشان دخترشان را با آبرو راهی خانه بخت کنند. پس چه کسانی در این بین بیش ترین نقش را دارند خب مسلماً مادر خانواده می تواند خیلی اثرگذار باشد. وقتی در یک خانواده مادر ترجیحش خرید کالای داخلی باشد این را از کودکی به فرزندش آموزش می دهد که کالای ایرانی نیز با کیفیت است و می توان سال ها از آن استفاده کرد. به ویژه طی این سال ها که برخی از برندهای ایرانی واقعاً با مشابه خارجی آن کالا رقابت می کند و از لحاظ کیفیت برابری می کند. به هر حال ما فروشندگان کالایی را برای فروش عرضه می کنیم که خواهان بیش تری دارد و این یک اصل در تجارت است.»

       خانم ها می توانند در خرید لوازم خانگی تولید داخلی را جایگزین کالای خارجی کنند اما متأسفانه بیش تر زنان ما حتی زمانی که جنس ایرانی کیفیتی مشابه با کالای خارجی دارد ،چون خرید جنس خارجی نوعی کلاس محسوب می شود، با صرف هزینه بیشتر کالای خارجی را انتخاب می کنند.

 

هر چقدر پول بدی آش می خوری

مهسا دختر جوانی ست که برای خرید لوازم برقی به همراه مادر به مرکز خریدی در مرکز شهر آمده است. او معتقد است: « با افزایش تحصیلات و همچنین درآمد از تمایل به خرید کالای ایرانی کم می‌شود. از قدیم هم گفته اند که هر چقدر پول بدی آش می خوری. وقتی افراد درآمد بالا و توان خرید کالای خارجی را دارند، مسلماً کالای ایرانی نمی خرند. هم به سطح زندگی آن ها نمی خورد و هم دوست دارند کالای با دوامی بخرند.مهمترین دلیل تمایل مردم به خرید کالای ایرانی، شاید همین قیمت پایین آن باشد اما مهم ترین دلیل آن ها برای خرید کالاهای خارجی بادوام بودن کالاست. بهتر است ما اول کیفیت کالاهای داخلی را درست کنیم بعد از مردم انتظار داشته باشیم که کالای خارجی نخرند. کافی است یک خانواده یک بار طعم تلخ کیفیت پایین محصول ایرانی را بچشد آن وقت آن را به همه محصولات ایرانی نسبت می دهد تازه برای اطرافیان و دوستانش هم تعریف می کند و آن ها را هم متقاعد می کند که جنس خارجی بهتر است.»

بیش تر اجناس ایرانی می خرم

خانم حسینی که تعدادی وسیله برقی تولید داخل خریداری کرده بود و کنار خیابان منتظر ماشین ایستاده بود نظرم را جلب کرد. از او در مورد اجناسی که خریداری کرده بود سؤال کردم و او با خوش رویی تمام گفت: « من پزشک هستم و سه فرزند دختر دارم که هر سه ازدواج کرده اند. تا جایی که امکانش بود تلاش کردم کالای ایرانی بخرم البته برخی از کالاها کیفیت مناسبی نداشتند و خود فروشندگان نوع خارجی آن ها را توصیه می کردند اما برخی از اجناس که نوع ایرانی آن ها با نوع خارجی آن ها برابری می کرد ترجیح من خرید نوع ایرانی آن بود. در مورد خرید جهیزیه فرزندانم هم همین گونه عمل کردم، مثلاً نوعی مارک یخچال ایرانی وجود دارد که از نظر کیفیت و حتی قیمت تقریباً برابر با نوع خارجی آن است و من برای هر سه دخترم این مارک را خریداری کردم. در مورد خیلی از اجناس به ویژه وسائل آشپزخانه، تخت و مبلمان و بسیاری از وسائل برقی ما اجناس ایرانی خریدیم. البته گاهی از سوی برخی از دوستان و آشنایان به دلیل خرید کالای ایرانی حرف هایی شنیدیم اما کیفیت خوب این کالاها طی سال هایی که فرزندانم از ان ها استفاده می کنند پاسخ خوبی برای آن دوستان بود و خانواده ی من الگوی خوبی برای خرید کالای ایرانی در بین اقوام شد.»

 وقتی در یک خانواده مادر ترجیحش خرید کالای داخلی باشد این را از کودکی به فرزندش آموزش می دهد که کالای ایرانی نیز با کیفیت است.

 

برخی خرید کالای خارجی را نوعی تشخص و برتری می دانند

آقای حسنی مدیر فروش یکی از کالاهای تولید داخل است. او که نزدیک به 15 سال است مدیریت فروش این برند ایرانی را به عهده دارد در این خصوص می گوید: «گرچه کیفیت کالای ما آنقدر خوب است که حتی به بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی نیز صادر می شود اما متأسفانه گاهی برخورد خریداران در قبال معرفی این نوع کالا قابل تأمل است. اینطور می توانم بگویم که در فرهنگ عمومی جامعه ما خرید کالای خارجی با دلایل و توجیهات گوناگون، برای بخشی از مردم بر خرید کالای داخلی ارجحیت دارد. برخی خرید کالای خارجی را نوعی تشخص و برتری می‌پندارند و تصور می‌کنند کالای ساخت داخل با مارک ایران، در شأن آنان نبوده و برازنده خانه و خانواده آنها نیست! برخی دیگر نیز با توجیه کیفیت برتر کالای خارجی از یک طرف و کیفیت پایین کالای ایرانی از طرف دیگر، خرید کالای خارجی را موجه می‌دانند. این نوع نگاه متأسفانه بدون جامع‌نگری و توجه به آثار و پیامدهای بی‌اعتنایی به تولیدات داخلی و روی آوردن به خرید کالای خارجی در فرهنگ بخشی از مردم نهادینه و به یک عادت تبدیل شده است. در صورتی که اگر یک بار خرید برخی از کالاهای ایرانی را ترجیح بدهند مطمئناً می توانند الگو و تبلیغ خوبی حداقل برای اطرافیان خود باشند.»

     یک دختر خریدار : بهتر است ما اول کیفیت کالاهای داخلی را درست کنیم بعد از مردم انتظار داشته باشیم که کالای خارجی نخرند.

 

باید از خودمان شروع کنیم

وی اضافه کرد: « در هر حال ما باید از خودمان شروع کنیم، معتقد هستم اگر منِ حسنی با وجود درآمد خوب و توانایی خرید کالای خارجی در منزل از اجناس با کیفیت ایرانی استفاده کنم و باز هم منِ منه حسنی به عنوان نماینده یکی از برندهای تولید داخل محصول با کیفیت تولید کنم و این محصول را به خوبی و درست تبلیغ کنم و این آگاهی را به افراد بدهم که با خیال راحت از جنس ایرانی استفاده کنند خیلی از مسائل تولید داخل حل خواهد شد. اینکه انتظارات ما تنها از مردم باشد نمی تواند در دراز مدت جواب دهد ما باید در قبال اعتمادی که افراد با خرید جنس تولید داخل نسبت به ما می کنند کالای مرغوب در اختیارشان قرار دهیم. آن وقت می توانیم انتظار داشته باشیم اولین انتخاب خریدار کالای ایرانی و تولید داخل باشد نه به هر قیمتی تنها به دنبال خرید مارک خارجی باشد حتی اگر از نوع خارجی نامرغوب باشد.»

/انتهای متن/

درج نظر