خام گیاهخواری متعادل خوب است

خام گیاهخواری به معنای مطلقا سبزی و میوه خام خوردن و پرهیز از خوراکی هایی مثل پروتئین های حیوانی کردن درطب اسلامی قابل قبول نیست، اگر چه این طب بر مصرف خیلی زیاد سبزی و میوه تاکید بسیار دارد و حتی این نوع تغذیه را عامل درمان برای امراض هم می داند.

0

غذا عبارت از موادی است که وارد بدن می شود و توسط سلول ها جذب می گردد تا برای  کار، رشد و ترمیم بدن مصرف شود و انسان را زنده  نگه دارد.

بر این اساس طب اسلامی بر خوردن با قاعده و درست غذا مخصوصا استفاه از خوردنی های طبیعی تاکید دارد.

 رسول اکرم(ص) فرمود:

“بر شما باد مصرف میو ه ها و سبزی ها، زیرا بدن را سالم و غم ها را می زداید. ”                             

و نیز  فرموده است:

“یکی از اقسام اسراف ااین است که هر چه می خواهی بخوری.”


غذای طبیعی

انسان در پیشگاه خداوند متعال، عزیز و گرامی است و در میان تمام موجودات عالم گل سرسبد خلقت و اشرف مخلوقات است و تاج ( و لقد کرمنا بنی آدم) را بر سر او نهاده اند.

یکی از نعمت های خداوند بزرگ، غذای طبیعی برای افراد بشر است تا بوسیله آن با تغذیه صحیح و تندرستی کامل خود را  حفظ نموده و بتوانند با نیروی عقل و تفکر ماموریت هایی را که به  او محول شده است، با موفقیت انجام دهد.

غذاهای طبیعی عبارتند از: میوه های گوناگون و رنگارنگ و سبزی های با طراوت و مغذی، حبوبات، دانه ها، مغزیات، جوانه ها، عسل، خرما، شیره انگور، کشمش، و…ومغزیات مانند پسته، گردو، فندق و….


مصیبت سوء تغذیه، پرخوری و بدخوری

 بشر متمدن امروز ، برای خود غذاهای خوش رنگ و بو، شکم پر کن، غیرطبیعی  و بیماری زا تهیه نموده است و کمتر توجهی به غذاهای طبیعی و بهداشتی  دارد و در نتیجه حتی از تندرستی نسبی هم برخوردار نمی باشد.

بی توجهی به تغذیه طبیعی و سالم در دنیای متمدن امروزه، روز به روز بر تعداد بیماران و افزایش بیماری ها ی نوظهور افزوده است.

به تحقیق می توان اذعان نمود که سوء تغذیه و پرخوری و بدخوری در جهان بیش از اسلحه، انسان ها را به کام مرگ فرو برده است. در کشورهایی مانند چین، ژاپن، هندوستان و … که مردم آن از قدیم با روش تغذیه طبیعی ارتزاق می کنند، از عمری بیش از یکصد سال توام با تندرستی، حسن خلق و صفات عالیه برخوردار می باشند و از مصرف زیاد دارو و مراجعه به پزشک بی نیازند.


ویتامین روح

غذا علاوه بر پرورش جسم، روان و ذهن و احساسات انسان را نیز تقویت می کند. چنانچه نقصان ویتامین B1  در بدن انسان باعث بهت، ترس و اختلال روانی می شود. این ویتامین در اکثر مواد غذایی بویزه سبزیجات و غلات فراوان است. با خوردن مقدار کافی از این  ماده، وحشت، ترس و نگرانی شخص از بین رفته شهامت و استقامت در فرد ایجاد می شود. به همین جهت ویتامین B1 را ویتامین روح نامیده اند.

در کتاب تغذیه، که توسط دپارتمان کشاورزی دانشگاه واشنگتن به چاپ رسیده ، آمده مردمی از یمن که غذای شان سبزیجات، حبوبات و روغن های گیاهی بوده است، تا 2000 سال عمر کرده اند. افراد همین قبیله هنگامی که تقریبا 20 سال در مناطقی چون لبنان زندگی می کنند، به علت مصرف گوشت ها و چربی های حیوانی، کلسترول خون شان افزایش یافته(160 میلی گرم)، عمرشان به 50 یا 60 سال تقلیل می یابد.

اگر توجه کنیم می بینیم که انسان از نظر دندان، جهاز هاضمه، روده، شیره معده بیشتر از گروه خام گیاه خواران و میوه خواران است.

شاید برای شما این سوال مطرح باشد که آیا با تغذیه خام گیاه خواری بدن انسان از نظر مواد معدنی، ویتامین، پروتئین و … اصلاح و تامین می گردد؟

باید گفت خام گیاهخواری منحصر به میوه ها و سبزیجات نیست بلکه شامل تمام حبوبات ، مغر خشکبار، تمام جوانه ها، و شیرینی های طبیعی مانند : عسل ، شیره انگور، خرما، کشمش، انجیر و… دانه های خوراکی مثل کنجد، گندم، ارزن، جو ، یونجه و… می باشد.


گرسنگی نامرئی

بشر امروز از یکنواخت بودن غذا رنج می برد و به شدت به گرسنگی نامرئی مبتلاست، يك نوع گرسنگى كه مربوط به خشكسالى و قهر طبيعت نيست
بلكه ساخته و پرداخته ى تمدن و طب جديد است ؛ تمدنى كه خوراكي ها را تصفيه كرده به خورد ما مي دهد و طبى كه داروها را با طرق شيميايى ساخته و گياهان را جوهركشى كرده بهطور خالص جهت درمان عرضه مى دارد و به عبارت ديگر معنى گرسنگى تنها محروميت از خوردن غذا جهت رفع گرسنگى نيست بلكه محروميت از جذب بيش از چهل نوع عامل حياتى است.
اگر در گذشته عده اى معدود در اثر فقر و فاقه و بى خوراكى مى مردند در حال حاضر اكثريتى درحدود 70 درصد جمعيت جهان دچار كمبود يكى از عوامل لازم براى ادامه ى زندگانى مى باشند؛ عواملى كه فقدان يكى از آنها موجب مرض و بالاخره مرگ زودرس مى شود و مردم را عليل و ناتوان مى سازد. اگر در سال هاى قحطى كمبود غذا يكى از علل مرگ و مير و اشاعه ى امراض عفونى ومسرى بود، امروزه تعداد قربانيان تغذيه ناقص و گرسنگى نامرئى به مراتب زيادتر از سال هاى قحطى
مى باشد.

 و از این حیث دچار انواع بیماری های جسمی و روحی شدید شده است که همچنان که ذکر شد به خاطر تغذیه غلط و روش های استفاده از مواد غذایی است.


غذای شما داروی شماست

شما غذاهاى خود را بشناسيد و بدانيد كه غذاهاى شما دواهاى امراض شما نيز مى باشند و شما دارويى
بهتر از غذا نداريد. اگرچه صرفا خام گیاهخواری توصیه نمی شود و پروتئین های حیوانی از منابع مهم تغذیه است اما گیاهان و میوه ها باید به طور جدی در سبد غذایی جای عمده خود را بیابد و از غذاهای فست فودی و ساندویچی آماده مغازه ها جدا پرهیز شود.

اکنون بشر پی برده است که چه خطایی در مورد تغییر سبک تغذیه خود مرتکب شده است . با رجوع به سبک تغذیه سالم از جمله خام گیاهخواری در حد متعادل می توان علاوه بر سلامت جسم و روان، به جنگ انواع بیماری ها، پاکسازی بدن از سموم پرداخت و از طول عمر بیشتر و بهتری برخوردار بود. فراموش نکنیم غذا هم هم نیرو بخش بدن و هم داروست.

منابع

  • تغذیه و درمان طبیعی، تالیف عبدالمجید شکوه
  • زبان خوراکی ها، تالیف غیاث الدین جزایری

/انتهای متن/

درج نظر