حیات طیبه برای زنان و مردان یکسان است

حیات طیبه یا زندگی پاکیزه یعنی چه و چگونه به دست می آید؟ معیارش چیست؟ حیات طیبه برای زن و مردان با هم فرق دارد؟  

0

 زینب اسکندری/

 

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً  وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (نحل- 97)

“از مرد و زن هر کس عمل شایسته انجام دهد در حالی که مومن باشد مسلما او را به زندگی پاکیزه ای زنده می داریم و پاداش شان را بر پایه بهترین عملی که همواره انجام می دهند، می دهیم.”

تنها معیار “ایمان” و “اعمال صالح زاییده ی آن” است و دیگر هیچ قید و شرطی نه از نظر سن و سال، نه از نظر نژاد، نه از نظر جنسیت و از نظر پایه و رتبه ی اجتماعی در کار نیست و نتیجه ی این عمل صالح مولود ایمان در این جهان، حیات طیبه است یعنی تحقق جامعه قرین با آرامش، امنیت، رفاه، صلح، محبت، دوستی، تعاون و مفاهیم سازنده ی انسانی خواهد بود و از نابسامانی ها و درد و رنج هایی که بر اثر استکبار و ظلم و طغیان و هواپرستی و انحصار طلبی به وجود می آید و آسمان زندگی را تیره و تار می سازد در امان است. این از یک سو و از سوی دیگر خدا آن ها را “بر طبق بهترین اعمال شان” پاداش خواهد داد.

 

برابری مرد و زن

بی شک زن و مرد تفاوت هایی از نظر جسم و روح دارند و به همین دلیل در احراز پست های اجتماعی متفاوت هستند و هر کاری از کسی ساخته است، ولی هیچ یک از این ها دلیل بر تفاوت شخصیت انسانی آن ها و یا تفاوت مقامشان در پیشگاه خدا نیست و از این نظر هر دو کاملا برابرند و به همین دلیل معیاری که بر شخصیت و مقام معنوی آن ها حکومت می کند، یک معیار بیش نیست و آن ایمان است و عمل صالح و تقوا که امکان دسترسی هر دو به آن ها یکسان است. آیه ی فوق با صراحت این حقیقت را بیان کرده و دهان بیهوده گویانی را که در گذشته یا حال در شخصیت انسانی زن، شک و تردید داشتند و یا برای او مقامی پایین تر از مقام انسانی مرد قائل بودند می بندد و ضمنا منطق اسلام را در این مسئله مهم اجتماعی آشکار می سازد و ثابت می کنند که بر خلاف پندار کوته فکران، اسلام دین مردانه نیست و  به همان مقدار که به مردان تعلق دارد به زنان نیز تعلق دارد. این هر دو جنس در صورتی که در مسیر اعمال صالح گام بردارند، گامی مثبت و سازنده که از انگیزه های ایمانی مدد گیرد، هر دو به یکسان دارای “حیات طیبه” خواهند بود و هر دو از اجر و پاداش مساوی در پیشگاه خدا بهره مند می شوند و موقعیت اجتماعی آن ها نیز همانند خواهد بود مگر اینکه از نظر ایمان و عمل صالح بر دیگری برتری یابد.

 

حیات طیبه چیست؟
مفسران در معنی “حیات طیبه” (زندگی پاکیزه) تفسیرهای متعددی آورده اند: بعضی آن را به معنی روزی حلال تفسیر کرده اند. بعضی به قناعت و رضا دادن به نصیب. بعضی به رزق روزانه. بعضی به عبادت توام با روزی حلال و بعضی به توفیق بر اطاعت فرمان خدا و مانند آن.
ولی شاید نیاز به تذکر نداشته باشد که حیات طیبه مفهومش آن چنان وسیع و گسترده است که همه ی این ها و غیر این ها را نیز در بر می گیرد. زندگی پاکیزه از هر نظر، پاکیزه از آلودگی ها، ظلم و خیانت ها، عداوت ها و دشمنی ها، اسارت ها و ذلت ها و انواع نگرانی ها و هرگونه چیزی که آب زلال زندگی را در کام انسان ناگوار می سازد ولی با توجه به این که در دنبال آن، سخن از جزای الهی به نحو احسن به میان آمده استفاده می شود که حیات طیبه مربوط به دنیا است و جزای احسن مربوط به آخرت.

برگرفته از تفسیر نمونه /انتهای متن/

درج نظر