جهنم زنان شاغل در حوزه فناوری

جمعیت زنان فناوری نسبت به حوزه‌های دیگر بسیار کمتر است. این موضوعی است که طی سال‌های اخیر بیشتر بدان توجه شده و مقالات تحلیلی و مطالعات میدانی زیادی صورت گرفته است.

0

شاید چالش‌های عدم حضور زنان بررسی و مشخص شود. به خصوص، کوچ زیاد زنان از دره سیلیکون امریکا که قلب فناوری این کشور محسوب می‌شود، سروصدای زیادی برانگیخته است. دره سیلیکون نماد کارآفرینی و گردش چرخ کار است و اکنون مشاهده زنانی که دارند محل کارشان را ترک می‌کنند و ترجیح می‌دهند در شهرها و شرکت‌های دیگر مشغول باشند، جای تعجب دارد.
در یکی از تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است، مشخص شده که زنان فناوری که در شهرهای دور از دره سیلیکون و مشخصاً کالیفرنیا کار می‌کنند، به مراتب بهتر و موفق‌تر از زنانی هستند که در شرکت‌های این منطقه فعالیت می‌کنند. در این تحقیق جدید که موسسه SmartAsset انجام داده است، اطلاعاتی از مرکز آمار ایالات متحده درباره وضعیت زنان شاغل فناوری در سراسر کشور جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهند که دره سیلیکون برای زنان فناوری بهشت‌گونه نیست و کمتر زمینه ارتقاء شغلی و شکوفایی توانایی‌شان را مهیا می‌کند. در این نتایج مشخص شده است شهر نیویورک سه براب دره سیلیکون زن شاغل در حوزه فناوری دارد و بهشت زنان فناوری است؛ برخلاف دره سیلیکون که کانون نوآوری در فناوری محسوب می‌شود.

نتیجه دیگر جالب توجه استخراج شده از این تحقیق جدید این است که میانگین درآمد زنان در دره سیلیکون یک سوم مردان است در حالی که در دو مرکز فناوری دیگر این میانگین بسیار بالاتر بوده و تقریباً با مردان برابر است. SmartAsset ده شهر برتری که زنان فناوری در آن فعالیت می‌کنند را فهرست کرده است. مبنای این رتبه‌بندی درصد اشتغال زنان در صنعت فناوری، اختلاف جنسیتی در حقوق، میانگین دستمزد زنان فناوری و رشد اشتغال سه سال اخیر زنان در بخش‌های فناوری است. در هیچ‌یک از این شهرها نیروی کار زن در بخش فناوری بیشتر از ۳۷ درصد نیست، همچنین وضعیت اشتغال زنان در شهرهای شرقی امریکا مانند واشنگتن بهتر از شهرهای سواحل غربی است. SmartAsset روی وضعیت اشتغال مردان در حوزه فناوری هنوز نتایج مطالعاتش را منتشر نکرده است ولی درباره کارگران شاغل در این بخش می‌گوید که شهر اوهاما بهترین است و پس از آن کلرادو قرار دارد.

میانگین ملی کار در آمریکا ۲۵ درصد(زنان) به ۷۵ درصد(مردان) است. در شهری مانند واشنگتن میانگین حضور زنان در مشاغل فناوری بالاتر از میانگین ملی و ۳۷ درصد است. به همین دلیل، واشنگتن بهترین شهر برای زنان فناوری است ولی نکته بسیار حائز اهمیت، وضعیت دره سیلیکون است. شهر سن‌خوزه رتبه یازدهم را در این تحقیق با تنها ۲۳ درصد زن شاغل در حوزه فناوری دارد و در شهر سان‌فرانسیسکو وضعیت به مراتب بدتر است و تنها ۲۱ درصد زنان حضور دارند.

درباره علت عدم حضور زنان در حوزه فناوری و به خصوص شرکت‌های اصلی و جریان‌ساز فناوری دلایل زیادی را می‌توان مطرح کرد. یکی از دلایل حضور موفق زنان در شهرهایی مانند نیویورک و واشنگتن، شرکت‌های بیشتر اپراتور و خدماتی فناوری هستند در حالی که در دره سیلیکون شرکت‌های نوآور و خالق فناوری حضور دارند. آیا می‌توانیم این‌طور نتیجه بگیریم که زنان اپراتورهای بهتری نسبت به مردان و برعکس مدیران ضعیف‌تری هستند؟ هنوز هیچ تحقیقی پاسخ شفافی به این موضوع نداده است. تحقیقات دیگر هم نشان می‌دهند زنان تمایل کمتری برای مشاغل فناوری دارند و البته نباید بسترهای رشد و فعالیت زنان در شرکت‌های فناوری را نیز بررسی کرد. به طور حتم، در جایی مانند دره سیلیکون ده‌ها فاکتور دست در دست هم دادند تا زنان را فراری بدهند.

منبع: موبنا/انتهای متن/

درج نظر