جشن رمضان در ترکیه

در ترکیه هم مثل بقیه کشورهای اسلامی، رمضانی  زمانی برای جشن گرفتن است که هر روز بعد از غروب خورشید با وعده افطاری شروع می شود و با حضور مردم مسلمان در مساجد چراغانی شده و مکان های عمومی شلوغ تا سحر ادامه می یابد.

0

مشکات سخاوتی/

 روزه یعنی اجازه ندهید چیزی از دهان شما رد شود، یعنی نه غذا، نه آب ،نه آدامس، نه دود سیگار و هیچ چیز دیگری که روزه را باطل می‌کند نباید از دهان رد شود یا اگر یک معتقد  سخت‌گیر باشید ، حتی یک پاکت نامه یا تمبر پستی را از صبح تا غروب نباید لیس بزنید. هم‌چنین مسلمانان باید مراقب باشند از آمیزش جنسی در طول روز در این ماه مقدس خود دداری کنند.

30 روز ماه مقدس اسلامی رمضان، زمان روزه، نماز وجشن است. ماه رمضان همچنین می‌تواند بر برنامه‌های مسافرت شما تاثیر بگذارد.  

 

رعایت ادب روزهداری در اماکن عمومی

اغلب مسلمانان، چه آن‌هایی که شدیدا مراقبت می‌کنند، چه آن‌هایی که خیلی معتقد نیستند و در روزه گرفتن خیلی سخت‌گیر نیستند، از ماه مقدس و سختی روزه داری برای کمک به خود جهت آزمون نفس، یادآوری  فضایلی مانند نیکوکاری شفقت و بخشش و دوری کردن از رذیلت‌هایی مانند حرص، خودخواهی و عدم صداقت ، استفاده می‌کنند.   

بسیاری از مردم ترکیه در طول ماه رمضان از طلوع صبح تا غروب آفتاب روزه می‌گیرند. رستوران‌ها کمتر برای پختن ناهار مشغول هستند و حتی سرو شدن و نوشیدن چای ترکیه‌ای کم تر مشاهده می‌شود –  چیزی که در ترکیه تعجب آور است-.  

اگر شما در طول ماه رمضان در ترکیه باشید، آن‌ها از خوردن و آشامیدن در مکان‌های عمومی در طول  ساعات روز،   خودداری می‌کنند و مبادی آداب هستند. در عوض، این کار (خوردن وآشامیدن) در داخل رستوران، قهوه‌خانه، کافه (تعدادی از کافه‌های فعال به جز قونیه) یا مکان‌های خصوصی و نیمه خصوصی انجام می‌شود.

کارکنان مسلمان رستوران‌ها و کافه‌ها، که باید خودشان روزه باشند، اگر بفهمند شما غیرمسلمانید از خدمتگزاری به شما خوشحال خواهند شد. بعضی از غذاخوری‌ها ممکن است پنجره‌هایشان را با پرده‌هایی بپوشانند تا حواس آن‌هایی که روزه هستند را از نگاه کردن به کسانی که غذا می‌خورند، پرت کنند.

 

آذین‌بندی ساختما‌ن‌ها و معابر

رمضان هم‌چنین زمانی برای جشن گرفتن است و بعد از غروب خورشید این جشن با یک وعده‌ی سبک مثل صبحانه که افطار نامیده می‌شود، شروع می‌شود. 

افطار همیشه شامل نان تازه پخته شده و معمولا سوپ، ترشی سبزیجات، زیتون و دیگر خوراک‌های حاضری می‌باشد. شام‌های سنگین هم در شب درست می‌شود.

در این ماه ریسمان‌هایی از چراغ‌های رنگی همراه با گل که درختان و ساختمان‌ها را آراسته می‌کنند، دیده می‌شوند و مساجد چراغانی و با حضور نمازگزاران، شلوغ می‌شود.

یک فضای سورچرانی با غرفه‌های موقت فروش کتاب‌ها و لوازم مذهبی، تنقلات سنتی و کالاهایی برای بچه‌ها بر محیط خیابان‌ها غالب می‌شود.

 

منوی ویژه ماه رمضان

در اواخر شب یعنی نزدیک طلوع آفتاب ، طبال‌ها برای بیدار کردن افراد خواب جهت آماده شدن برای وعده‌ی سحری ( وعده‌ی بزرگ غذایی سحر) دور شهرها و روستاها می‌چرخند. آن‌ها تمایل دارند تا صدایی را بین ساعت دو و نیم تا سه صبح ایجاد کنند و مطمئن شوند که همه‌ صدای آن‌ها را شنیده‌اند. اگر شما نمی‌خواهید بیدار شوید، گوش گیربذارید، پنجره اتاق تان را ببندید، یا هر دو کار را همزمان انجام دهید.

بسیاری از رستوران‌ها ضیافت‌های ویژه‌ای را مثل منوهای ماه رمضان در شب ارائه می‌دهند.  برخی رستوران‌ها  که به طور معمول نوشیدنی‌های الکلی سرو می‌کنند، ممکن است از انجام این کار در طول این ماه مقدس خودداری کنند، در عوض آب میوه و دیگر نوشیدنی‌ها را ارائه می‌دهند. این مسأله نشان دهنده‌ی ادب شما خواهد بود که  این سختی را  تحمل کنید، اگر شما در یک محیط یا شرایطی هستید که دیگران از خوردن الکل خودداری می‌کنند. (در برخی رستوران‌ها سرویس الکل ممکن است بعد از وعده اصلی عصر ادامه یابد. )

غیرمسلمانان معمولا برای شرکت کردن در جشن عصر یا همان افطاری دعوت می‌شوند و به آن‌ها برای ملحق شدن به مراسم افطاری خوش آمد گفته می‌شود؛ مراسمی که سور بزرگی است.

 

عید رمضان
موزه‌ها، سایت‌های باستان شناسی و مناظر توریستی مشابه در اولین روز تعطیلات به طور کامل بسته می‌شوند اما معمولا در روز دوم و سوم باز می‌شوند و ممکن است با حضور بازدیدکننده‌ها شلوغ شوند. مبلغ ورودیه در تعطیلات خاص ممکن است کمتر گرفته شود.
تعطیلات عید رمضان سه روز است  که در انتهای ماه مبارک رمضان می‌آید. در ترکیه این  تعطیلات ، یک تعطیلات ملی رسمی است. در روز آخر رمضان اغلب اداره‌ها و مراکز تجاری بعد از ناهار  برای آماده‌سازی مقدمات عید بسته می‌شوند. سه روزتعطیلات از غروب خورشید در روز آخر رمضان شروع می‌شود و تا زمانی‌که خورشید در روز سوم طلوع کند ادامه می‌یابد. بنابر این مثلا اگر روز آخر رمضان دوشنبه باشد، تعطیلات از غروب خورشید روز دوشنبه شروع می‌شود و تا طلوع خورشید پنجشنبه ادامه دارد.

در ترکیه، عید رمضان، زمانی برای فرستادن کارت‌های تبریک به دوستان و افرادی است که دوستشان داریم و زمانی برای پرداختن به دید و بازدیدها و لذت بردن از خیلی از شیرینی‌هاست. همه از نوشیدن مقدار زیادی چای و قهوه‌ی ترکی استانبولی در روز، بعد از 30 روز روزه داری در طول ماه رمضان، لذت می‌برند.

منبع:

by Tom Brosnahan

http://www.turkeytravelplanner.com/Religion/ramazan.html

/انتهای متن/

درج نظر