جشنواره تخصصی سلامت مادر و کودک در شیراز برگزار می‌شود

رئیس جمعیت مامایی استان فارس از برگزاری جشنواره تخصصی سلامت مادر و کودک به مناسبت هفته تغذیه با شیر مادر خبرداد و گفت: این جشنواره پنج‌شنبه ۱۲ مردادماه ۹۶ در مرکز فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برگزار می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از تسنیم، وحیده اطمینان با بیان اینکه مهم‌ترین دستاورد این جشنواره ارتقاء دوره‌های آموزشی حقوق کودک به یک سمینار تخصصی است.اظهار داشت: پیش از این دوره های آموزشی حقوق کودک در قالب یک کلاس آموزشی برگزار می شد و این در حالی است که امسال برای نخستین بار در قالب جشنواره تخصصی سلامت مادر و کودک برگزار می‌شود.

 وی افزود: در جشنواره تخصصی سلامت مادر و کودک به موضوع مهم حقوق نوزاد و بهره بردن از شیرمادر می‌پردازیم و به همین دلیل نیز، جشنواره را نسبت به سایر جشنواره‌ها متمایز کرده است.

رئیس جمعیت مامایی استان فارس افزود: معتقدیم امروز باید توجه به حقوق نوزاد و تغذیه او از شیرمادر، به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفته و برای فرهنگ‌سازی بیشتر بر روی این موضوع باید در جامعه برنامه‌ریزی شود.

اطمینان با بیان اینکه جشنواره تخصصی سلامت مادر و کودک به مدت یک روز و در دو بخش صبحگاهی و عصرگاهی برنامه‌ریزی شد، افزود: بخش   صبحگاهی جشنواره به موضوع قوانین و حقوق حرفه‌ای جامعه پزشکی اختصاص یافت تا در آن شرکت کنندگان که گروه‌های مختلفی از  پزشکان و فعالان عرصه سلامت مادر و کودک هستند با آخرین قوانین مربوط به حقوق کودکان آشنا شوند.

دبیر جشنواره تخصصی سلامت مادر و کودک با اشاره به اینکه مهم‌ترین حق قانونی کودک بهره‌بردن از شیر مادر است گفت: در دوره آموزشی قوانین حرفه‌ای جامعه پزشکی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و پزشکی قانونی به تبین جایگاه و اهمیت کودک در جامعه و اهمیت تغذیه با شیرمادر می‌پردازند.

فرهنگ‌سازی تغذیـه با شیـر مـادر، اولویت نهادهای فرهنگی باشد

دبیر علمی جشنواره تخصصی سلامت مادر و کودک نیز با تاکید بر اهمیت تغذیه با شیر مادر به منظورارتقا سطح سلامت جسمی و روانی مادر و کودک حمایت همه جانبه اجتماعی، فرهنگی، معنوی و خانوادگی به ویژه همسر را در تحقق آن ضروری دانست.

پروین یدالهی اظهار داشت: در برخی کلان شهرها از جمله تهران در موضوع توجه به سلامت مادران به ویژه تغذیه با شیرمادر برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای شده که از آن جمله راه‌اندازی اتاق‌های شیرمادر و ارایه امکانات برای مادران شیرده  است. همچنین در شهر تبریز با تاسیس بانک شیر مادر گامی مفید در جهت ترویج اهمیت تغذیه با شیر مادر برداشته شده، که باید در استان فارس و به ویژه شهر شیراز به این موضوع بیشتر پرداخته شود.

این متخصص سلامت باروری خاطر نشان کرد: بدون شک ایجاد اتاق‌های شیرمادر در مراکز مختلف شهر از جمله ایستگاه‌های مترو، پایانه‌های اتوبوسرانی برون شهری، مراکز مذهبی و حتی گردشگری تاثیر بسزایی در آرامش روحی، روانی مادر در تغذیه نوزاد با شیر مادر دارد.

یدالهی تصریح کرد: فرهنگ‌سازی استفاده از شیر مادر در تغذیه شیرخوار نباید تنها در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی دنبال شود بلکه باید با بسترسازی عمومی و فرهنگی و آموزشی مناسب در سطح  جامعه در این زمینه از طریق رسانه‌های ملی وعمومی همچون صدا و سیما و سازمان‌ها و نهادهای اجتماعی همچون شهرداری‌ها با توسعه وارتقا کیفی فرهنگسراهای سلامت و بکارگیری شیوه‌های موثر آموزشی به  اهمیت این مساله پرداخته شود.

دبیر علمی جشنواره تخصصی سلامت مادر و کودک با اشاره به اهمیت برگزاری این جشنواره و توجه به قوانین و حقوق حرفه‌ای جامعه پزشکی و لزوم بررسی چالش‌های ارتباطی، آموزشی و حقوقی میان مادر و کودک با کادر پزشکی وپیراپزشکی خاطر نشان کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته به دنبال آن هستیم در سال‌های آتی برای برگزاری این جشنواره فراخوان ارایه مقاله علمی داشته باشیم زیرا، هدف از برگزاری این جشنواره‌ها، تعاملات مناسب علمی و حرفه‌ای میان جامعه پزشکی و پیراپزشکی و بررسی یافته ها و دستاوردهای علمی به روز دنیا است.

یدالهی با قدردانی ازهمکاری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و جمعیت مامایی استان فارس در برگزاری این جشنواره افزود: معتقدیم سلامت مادر وکودک، رکن اصلی در سلامت هر جامعه است که با پرداختن به اهمیت تغذیه با شیرمادر و تاکید بر فواید درازمدت آن ازجمله افزایش سطح ایمنی بدن و قدرت مقابله با عوامل بیماری‌زا، ایجاد پیوند عاطفی میان مادر و کودک و تحکیم دلبستگی، افزایش اعتماد به نفس و سلامت روانی در مادر و در نتیجه ارتقا سطح ایمنی مادر، قدم های اولیه در راستای دستیابی به آن هدف مهم برداشته می‌شود.

به گزارش به دخت، مخاطبان جشنواره تخصصی سلامت مادر و کودک که دبیرخانه برگزاری آن را کانون تبلیغات توسعه برعهده دارد و دارای گواهینامه رسمی از سوی سازمان پزشکی است را، متخصصان پزشک قانونی، متخصصان بیماری‌های کودکان و نوزادان، جراحان و متخصصان زنان، زایمان و نازایی، جراحان و متخصصان مرتبط با بیماری های کودکان و زنان تشکیل می‌دهند.

براساس این گزارش، 10 تا 16 مردادماه هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است.

/انتهای متن/

درج نظر