تکالیف و برنامه امتحانی در برنامه تلگرام!؟

هر ابزاری وقتی خوب است و بدردخور که طرز استفاده از آن صحیح و روشن باشد. آیا گوشی مدل بالا ابزار مناسبی است برای بچه کلاس ششم ابتدایی که برنامه درسی و امتحانی اش را در آنجا پیدا کند؟

0

خدیجه فتحی/

چند سالی هست که همسایه ما هست. می گفت که به خاطر شغل همسرش مجبور شدند به تهران بیایند.

خیلی همسایه خوب و بی حاشیه ای هستند. وقتی با او صحبت می کنی براحتی می توان فهمید که چقدر ساده است و مهربان.

چند روزی بود که متوجه شده بودم که سلام کردنش فرق کرده است. احساس می کردم که دوست دارد چیزی به من بگوید، ولی جز سلام و احوال پرسی حرفی نمی زد. این را از نگاه مضطرب و نگرانش متوجه می شدم.

دو روز پیش زنگ در به صدا در آمد و من وقتی از گوشی آیفون صدایش را شنیدم، با خودم فکر کردم یعنی چه اتفاقی افتاده که مجبور شده در خانه ما بیاید.

کمی طول کشید تا به طبقه سوم برسد. از بالای پله ها داشتم نگاه می کرد، خیلی نگران قدم بر می داشت، مثل این که در هر قدم قصد داشت برگردهد ولی بالاخره بالا آمد.

 خیلی کنجکاو شده بودم. وقتی رسید، سلام کرد و ایستاد.  بازویش را گرفتم و دعوتش کردم وارد خانه شود. معلوم بود که از سلام علیک گرم و تعارف من خیلی راضی است. نشست و من برایش چایی آوردم. متوجه شدم که زیر چادرش چیزی را محکم نگه داشته است. می دانستم خیلی خجالتی است. به خاطر همین خودم پرسیدم:  زیر چادرت چیه که محکم نگهش داشتی؟

با نگرانی گفت : بیا خودت ببین.

زیر چادر را نگاه کردم  دیدم یک گوشی موبایل در دستش است. با تعجب همراه با لبخند گفتم: اینکه چیزی نیست.

گفت دخترم کلاش ششم درس می خواند. معلمش گفته تکالیف و برنامه امتحانی را در برنامه تلگرام می فرستم ما هم مجبور شدیم از این تلفن های جدید برایش بگیریم .

گفتم : خب اینکه چیز بدی نیست .

ازمن خواست گوشی را نگاه کنم. جز برنامه تلگرام چیزی نداشت. من  وارد برنامه تلگرام گوشی  شدم. چند تا کانال دیدم با  ظاهر نه چندان جالب. با کمی زیر و رو کردن متوجه شدم که دختر این خانواده با کانال هایی آشنا شده که اصلا مناسب سنش نیست. در این کانال ها با خیلی ها مرتبط شده  و عکس های نامربوط زیادی رد وبدل شده است. تازه متوجه نگرانی خانم همسایه شدم.

با گریه به من گفت: مگه حتما باید تکالیف رواینطوری به بچه ها بگن؟ مگه نمیشه توی کلاس توضیح بدن؟ پس توی مدرسه چیکار می کنن؟

فکری کردم و دیدم درست می گوید. به خاطر تکالیف بچه ها به آنها می گویند که باید گوشی داشته باشند و وارد اینترنت شوند تا او درسخوان شود و پیشرفت کنن اما این طوری عملا بچه ها را در فضای ناامن مجازی قرار داده اند. از حرف هایش فهیمدم که این مشکل همه ی بچه های مدرسه است و معلم ها به هیچ عنوان پاسخگو نیستند و فقط راحتی خودشان برای شان مطرح است و با این کار هم خرج اضافه روی دست خانواده ها گذاشته اند و هم بچه ها را یک دفعه و بی موقع به  دنیای مجازی پرت کرده اند.

شاید فکر کرده اند که اینطوری بچه ها را با تکنولوژی جدید و فضای مجازی دارند آشنا می کنند ولی واقعیت این است که برای این منظور راه های بهتر و مطمئن تری باید پیدا کرد.

/انتهای متن/

درج نظر