توسعه، بدون زنان ابتر است

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: زنان نیمی از جمعیت کشور هستند و حقیقت و واقعیت ایران به شمار می‌آیند. بدون توجه به حقوق زنان به توسعه نمی‌رسیم در واقع توسعه بدون زنان ابتر است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، علی صالحی‌امیری در نشست خبری دومین همایش ملی اعتدال که امروز در کتابخانه ملی ایران برگزار شد، افزود: یکی از ابعاد اعتدال، اصلاح نگاه گفتمانی به حوزه زنان است. در سال‌های اخیر با همت معاونت امور زنان و با تدبیر رییس جمهور قدم‌های موثری در حوزه زنان برداشته شده است. این دولت با فعالیت نمایشی و استفاده ابزاری از زنان در جهت دستیابی به اهداف سیاسی مخالف است.

1411457598063_77.jpg

وی در ادامه گفت: مطالبات زنان در بستر حقوقی و اجتماعی باید دنبال شود، در سه دهه گذشته در حوزه زنان با افراط و تفریط مواجه بوده‌ایم اما دولت تلاش می‌کند بدون جار و جنجال مطالبات آنان را پیگیری کنند و در این حوزه با تحجر و اباحه‌گری و فمنیست مخالف هستیم. گفتمان اعتدال می‌تواند حقوق جامعه را تامین کند.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: ما تلاش کردیم حرکت ارزشمندی که با همکاری فرهیختگان و با همت معاونت امور زنان در قالب دومین همایش ملی اعتدال آغاز شده است، حضور داشته باشیم.

صالحی‌امیری با بیان اینکه اعتدال یک فضیلت است، اظهار کرد: توسعه اعتدال بر توسعه معرفت، همگرایی و انسجام ملی کمک می‌کند. در واقع نیاز جامعه امروز و ضرورت فرداست.

وی اضافه کرد: ما دوران افراط و تفریط را در کشور طی کرده‌ایم. جامعه امروز ایران به ثبات و آرامش در عرصه سیاسی و اجتماعی و به یک باور در حوزه ملی به عنوان اعتدال نیاز دارد. اعتدال در عرصه‌های مختلف کارکردهای متنوع و متکثری دارد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست دکتر قانعی‌راد دبیر علمی دومین همایش ملی اعتدال اظهار کرد: 140 خلاصه مقاله به دبیرخانه دومین همایش ملی اعتدال رسید که از میان آنها 63 مقاله مورد تایید قرار گرفت و قرار است به چاپ برسد. از سوی دیگر رشته‌های دیگری مانند دین‌پژوهشی، تاریخ، ادبیات، هنر، اقتصاد، علوم سیاسی و معاونت زنان در این همایش همکاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه 30 مقاله در قالب شش پنل در دومین همایش ملی اعتدال ارائه می‌شود، گفت: پنل‌هایی مانند اعتدال، مطالبات زنان، دین و حقوق شهروندی، الگوهای نظری و تطبیقی در منظر عدالت جنسیتی، اعتدال و نقش زنان در عرصه مدیریتی و سیاست‌ورزی در این همایش برگزار می‌شود و امیدواریم در انتهای این رویداد نشستی تخصصی با حضور انجمن‌های علمی، نهادهای دولتی و غیردولتی برگزار کنیم.

دبیر علمی دومین همایش ملی اعتدال در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: باید دانشگاهیان وارد گفت‌وگوی جدی با دولت شوند. این کار هم به نفع دولت و هم بخش دانش و هم جامعه مدنی است. دومین همایش ملی اعتدال الگویی از همکاری سه‌جانبه برای تولید مفهوم و سیاست است.

قانعی‌راد در پایان گفت: تولید مفاهمی در دانشگاه در حوزه زنان باید ملموس باشد و نه انتزاعی. یکی از شیوه‌های دستیابی دانشگاهیان به نظریه‌پردازی این است که بتوانند با گفتمان سیاسی رایج ارتباط برقرار کنند و وارد گفت‌وگوی تعاملی، انتقادی و دوجانبه با دولت شوند و خوشبختانه در حال حاضر امکان چنین گفت‌وگویی وجود دارد.

/انتهای متن/

درج نظر