تمدید یک نمایش، فقط برای بانوان

تئاتر تعزیه‌ی «ایوان آخر» بار دیگر ویژه‌ی بانوان در فرهنگسرای خاوران و ایوان شمس اجرا می‌شود.

0

به گزارش به دخت به نقل از بهار، «ایوان آخر» نمایشی تلفیقی با تعزیه است که اخیرا به کارگردانی مریم شعبانی در ایوان شمس به طور ویژه برای بانوان به صحنه رفت. در این نمایش که برخی بازیگران آن به رسم اجراگران تعزیه صورت خود را می‌پوشانند، روایت واقعه‌ی عاشورا و به اسارت گرفتن خانواده‌ی امام حسین (ع) از نگاه و زبان هنده، بانوی قصرنشین کاخ یزید است که در کودکی پس از شفا یافتن توسط حسین بن علی (ع) مسلمان شد.

«ایوان آخر» طبق گفته‌ی نویسنده و کارگردانش، مریم شعبانی، تلاشی تازه در جهت صحنه‌ای کردن تعزیه به واسطه‌ی طراحی جدید است. شعبانی درباره اجرای این نمایش به خبرنگار ایسنا گفت:‌کاری که انجام می‌دهیم نه تعزیه است و نه تئاتر، بلکه تلفیقی از این دو ساختار است. در واقع قوانین تئاتر را شکسته‌ایم تا به یک اثر جدید برسیم.

او درباره‌ی اینکه برخی از بخش‌های «ایوان آخر» از المان‌های تعزیه برخوردار است، ادامه داد: در انتخاب این شیوه به این نتیجه رسیدم که شاید تئاتر قالب مناسبی برای بیان مصیبت‌های عاشورا نباشد و از آن طرف تعزیه هم با توجه به شرایط کنونی هنر و جامعه که خیلی از آن استقبال نمی‌شود و محدودیت‌های خود را هم دارد، با مسائلی روبرو است؛ پس تلفیقی از این دو می‌توانست بهتر باشد. وی که در رشته‌ی هنرهای تجسمی تحصیل کرده و چند سالی است در عرصه‌ی تئاتر نیز فعالیت می‌کند، ادامه داد: در طول سالیان مختلف ارتباط تنگاتنگی با مردم داشته‌ام و طبق سلایق و احساساتی که دیده‌ام تعبیر دیگری را در دیالوگ‌بندی، طراحی صحنه و لباس،‌نور،‌موسیقی و میزانسن نمایش «ایوان آخر» به کار گرفتم.

شعبانی درباره‌ی بازیگران این نمایش که برخی از آن‌ها اجرایی قوی دارند ولی بعضی دیگر آن‌طور که باید مخاطب حرفه‌ای تئاتر را راضی نمی‌کنند، گفت: مسلم است هر کار هنری ضعف‌هایی دارد مخصوصا اگر به نوعی نوآوری هم داشته باشد. ما در این اجرا تئاتر را با تعزیه و تئاتر آوانگارد تلفیق کردیم و بسیاری از بازیگرانی که در اجرای قبلی‌مان حضور داشتند برای اولین بار بر چنین صحنه‌ای حاضر می‌شدند، به همین دلیل پس از گذشت زمان و یک دست شدن اجرا به نتیجه‌ی مطلوبی خواهیم رسید.

به گفته‌ی او؛ نمایش «ایوان آخر» از 25 تا 28 آبان‌ماه در فرهنگسرای خاوران به صحنه می‌رود و بانوان علاقه‌مند به تئاتر و تعزیه می‌توانند از ساعت 15:30 تا 17 شاهد اجرای این نمایش باشند. همچنین قرار است این نمایش از 10 تا 14 آذرماه بار دیگر در ایوان شمس اجرا شود. «ایوان آخر» کاری از گروه فرهنگی و هنری «هنر مقدس» است.

/انتهای متن/

درج نظر