تلاش بانوان مسلمان برای ترویج حجاب در ژاپن

گروهی از بانوان مسلمان در ژاپن با هدف مقابله با تصورات نادرست افراط‌گرایان در مورد فرهنگ اسلامی در این کشور با اجرای برنامه‌های مختلف به ترویج فریضه حجاب و عفاف اسلامی اقدام می‌کنند.

0

به گزارش به دخت به نقل از قدس آنلاین،افراط‌گرایان تصورات نادرستی در مورد فرهنگ اسلامی به وجود آورده‌اند و حجاب بانوان مسلمان یکی از مواردی است که تصورات نادرست زیادی درباره آن وجود دارد. از این رو، گروهی از بانوان مسلمان مقیم ژاپن در تلاش هستند که با این تعصب مقابله کنند و برای مردم توضیح دهند که حجاب بانوان مسلمان تنها به این دلیل است که آن‌ها می‌خواهند از محجوبیت خود حفاظت کنند.

 تلاش بانوان مسلمان برای ترویج حجاب در ژاپن
این گروه بانوان مسلمان در ژاپن در حال تلاش برای ترویج حجاب و لباس‌های اسلامی مطابق با مدل‌های روز هستند. آن‌ها امیدوارند تبادلات فرهنگی میان ژاپنی‌ها و پیروان اسلام را افزایش دهند.
برگزاری مراسم یک روز با حجاب
اواخر ماه ژانویه امسال، حدود 100 نفر از زنان ژاپنی در مسجد توکیو، یکی از بزرگترین مساجد ژاپن در مراسم «یک روز با حجاب» شرکت و با علاقه حجاب اسلامی را امتحان کردند.
یکی از بانوان مسلمان اهل مراکش توضیح می‌داد: در دین ما، پوشاندن بدن در برابر نامحرم، فرمان خدا محسوب می‌شود بنابراین حجاب به نوعی برای ما عبادت محسوب می‌شود. هنگامیکه حجاب می‌گذاریم، احساس اعتماد به‌نفس و مورد احترام قرار گرفتن می‌کنیم.
این برنامه از سوی گروهی 4 نفره از زنان جوان مسلمان مقیم ژاپن برگزار شد.
یکی از آنان «آریسا ساکاموتو»، 23 ساله است که برای یک شرکت در توکیو کار می‌کند. وی که در این مراسم روسری مشکی گلدار پوشیده بود، می‌گفت پیش از آنکه مسلمان شود همیشه لباس‌های نامناسب به تن می‌کرده است.
ساکاموتو در دوران تحصیل در دانشگاه و خواندن زبان مالایی مسلمان می‌شود. وی می‌گوید که اصول اسلامی که بردباری و حفظ نگرش مثبت در دوران سختی را تقویت می‌کنند، او را جذب اسلام کرده است.
در ابتدا والدین ساکاموتو با حجاب داشتن وی مخالفت می‌کردند و نگران این بودند که به خاطر حجاب هدف تبعیض و آزار و اذیت قرار بگیرد.
اما پس از اینکه دیدند فرزندشان با وظیفه‌شناسی کامل به دینش عمل می‌کند، در کمک به والدینش بسیار فعال است و به آن‌ها بیش از گذشته احترام می‌گذارد، طرز فکرشان عوض شد و مادرش در انتخاب لباس‌های اسلامی که با هم هماهنگی کافی داشته باشند، به دخترش کمک کرد.
افزایش تمایل ژاپنی‌ها به سبک پوشاک اسلامی
شمار فزاینده‌ای از غیرمسلمانان ژاپنی اخیراً نسبت به پوشاک اسلامی متمایل شده‌اند. در حقیقت، غیرمسلمانان نیمی از شرکت‌کنندگان در مراسم «یک روز با حجاب» بوده‌اند.
آیانو اوکی، دانشجوی 22 ساله در میتاکا می‌گوید که با این برنامه از طریق فیسبوک آشنا شد و با یکی از دوستانش در آن شرکت کرد.
وی می‌گوید: من همیشه فکر می‌کردم که زنان مسلمان مجبور به پوشیدن حجاب هستند و بسیار تعجب کردم وقتی دیدم که این انتخاب شخصی آنان است. این برنامه فرصت خوبی برای من بود که با اسلام آشنا شوم زیرا من هیچ دوست مسلمانی ندارم.
ترویج سبک پوشش اسلامی
در همین حین، گروهی دیگر از ژاپنی‌ها نیز در حال ترویج پوشش اسلامی به عنوان یک سبک پوشش مد روز هستند.
شینیچی اوریتا، 37 ساله، که سابقاً معلم دبیرستان بوده در حال تحصیل در دانشگاه کیئو است و انجمن پوشاک اسلامی ژاپن را سال گذشته راه‌اندازی کرده است.
این انجمن به شرکت‌های ژاپنی کمک می‌کند که با بهره‌گیری از کیمونو و استفاده از ابریشم و دیگر اجناس سنتی ژاپن، لباس‌های اسلامی تولید کنند و این لباس‌ها را به جهان اسلام معرفی کنند.
اوریتا که در دبیرستان بازرگانی تدریس می‌کرده، می‌گوید: از اینکه دیگر معلمان اطلاعاتی در مورد دانش‌آموزان مسلمان نداشته، ناراحت بوده است.
وی برای بخشی از تحقیقات خود از اندونزی دیدن می‌کند، جاییکه 90 درصد جمعیت، مسلمان هستند و به این فکر می‌کند که با توجه به مسئله جهانی شدن، ژاپن باید برنامه‌های آموزشی برای آشنایی با مسلمانان داشته باشد.
اوریتا در حال حاضر در حال توسعه محصولات جدید با تلفیق اجناس سنتی ژاپنی و لباس‌های اسلامی است.
وی افزود: در آینده، می‌خواهم فعالیت‌های اقتصادی را وارد حوزه آموزشی کنم تا شناخت ژاپنی‌ها نسبت به مسلمانان افزایش یابد.

/انتهای متن/

درج نظر