تلاش‌ سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای جلب مشارکت زنان

دبیر کارگروه مشارکت‌ سیاسی- اجتماعی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تلاش‌های سازمان‌های دولتی و غیردولتی برای جلب مشارکت زنان اگرچه تا مقصد نهایی هنوز فاصله دارد ولی گامی رو به جلو برای نهادینه کردن این رویکرد در هزاره سوم است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، کبری روشنفکر  افزود: با برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان می‌توان ضمن تاکید بر آموزش، نتیجه آن را در حضور موثر زنان در توسعه جست‌وجو کرد.

دبیر کارگروه مشارکت‌ سیاسی- اجتماعی معاونت امور زنان با بیان اینکه دانشگاه به عنوان نهادی آموزشی و تاثیرگذار توان برنامه‌ریزی برای ایجاد ظرفیت را در عرصه‌های مختلف حوزه زنان از جمله توانمندسازی و کارآفرینی دارد، اظهارکرد: اکنون پس از گذشت بیش از یک دهه از حضور جدی زنان در دانشگاه‌ها به عنوان دانشجو زمان آن رسیده که فارغ‌التحصیلان نخبه در عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مشارکت داشته باشند. نبود امکان برای مشارکت جوانان فارغ‌التحصیل در جامعه نشاندهنده توجه ناکافی در برنامه‌ریزی‌ها به جلب مشارکت این قشر است بنابراین با افزودن سرفصل‌های مرتبط با توانمندسازی دانشجویان به طورکلی و زنان به طور خاص می‌توان به این هدف رسید.

وی ادامه داد: ارائه آموزش‌های غیررسمی و پاره وقت به ویژه داوطلبانه در میان دانشگاهیان در کنار آموزش رسمی فرصت خوبی است تا با استفاده از آن بتوان به کاربردی کردن آموزش‌ها و پژوهش‌ها اقدام کرد. ارائه تجارب موفق در این زمینه راهی به سوی افزایش توانمندی فارغ‌التحصیلان و دانشجویان است.

کبری روشنفکر مدیر مشارکت معاونت زنان

دبیر کارگروه مشارکت‌ سیاسی- اجتماعی معاونت امور زنان در پاسخ به این پرسش که آیا رشته مطالعات زنان قابلیت لازم برای توانمندسازی زنان در سطح دانشگاهها را دارد؟ گفت: رشته‌های مطالعات زنان گامی رو به جلو برای رسیدن به هدف شناخت مسائل زنان در حوزه‌های مختلف از جمله توانمندسازی آنان است. تلاش‌های ۱۵ ساله در زمینه این رشته زنانی با انگیزه و توانمند را برای خدمت تربیت کرده است.

روشنفکر تعاملات بینافرهنگی به‌ویژه در میان کشورهایی با مسائل و دغدغه‌های مشابه را  سودمند دانست و اظهارکرد: با توجه به نگاه ایران و ژاپن به فرهنگ و تمدن خود، احساس احترام و دوستی متقابل و با وجود انگیزه‌های انسانی در بین این دو کشور، نقش این گونه ارتباطات برای کاهش موانع و افزایش ظرفیت‌ها به منظور دستیابی به توسعه پایدار غیرقابل انکار است.

دبیر کارگروه مشارکت‌ سیاسی- اجتماعی معاونت امور زنان  تصریح کرد: توسعه از مسیر عدالت می‌گذرد و هرجا که مانعی برسر تحقق عدالت قرار گیرد، به‌طور قطع توسعه متوقف می‌شود پس باید تلاش کنیم تا عدالت – که در فرهنگ‌های اصیل، جایگاهی مقبول دارد- به علت نگاه روبنایی متزلزل نشود.

به گفته وی در ایران و کشورهای همجوار آن با وجود تغییرات در حوزه زنان ، سنت همیشه بر پایه اکرام بوده و لازمه کرامت، احترام گذاشتن و جلب مشارکت خرد جمعی برای رسیدن به جامعه مطلوب‌تر است.

دبیر کارگروه مشارکت‌ سیاسی- اجتماعی معاونت امور زنان با بیان اینکه وجود تجارب مشترک بر اهمیت الگوی بومی  مشترک می‌افزاید، گفت: جاده ابریشم یک نمونه از این همکاری‌ها است. امروزه با وجود ظرفیت‌های گسترده‌تر و با بهره‌گیری از تاریخ فرهنگی ملل، شناسایی دقیق الگوهای مشترک راه را برای طی مسیر توسعه فراهم می‌کند.

دبیر کارگروه مشارکت‌ سیاسی- اجتماعی معاونت امور زنان  در ادامه به مقایسه  زنان ایرانی و زنان ژاپنی در مسیر توسعه پرداخت و اظهارکرد: از ویژگی‌های زنان ژاپنی تلاش برای همراهی با جامعه و دولت است که در عین حفظ سنت، نقش امروزی خود را ایفا می‌کنند. زنان ایرانی نیز با دریافت صحیح از سهیم شدن در اعتلای کشور و دستیابی به توسعه پایدار نیاز به ارتقای توانمندی و مدیریت را در خود احساس می‌کنند و تعاملات فرهنگی نیزدر این زمینه نقش مثبتی ایفا کرده است.

روشنفکر در پایان گفت: گرچه در یک نگاه کلان به حوزه آموزشی و پژوهشی رشته مطالعات زنان، خلاءهایی مشاهده می‌شود اما دانشگاه بستری برای آمادگی و آغاز کار است. بی‌شک در تجارب عملی، آموزش‌ها و پژوهش‌ها نتیجه‌بخش خواهد بود، لذا نیروهای دانش‌آموخته با دور شدن از مسائل انتزاعی صرف و با مشاهده و تحقیق برای به ثمررساندن آموزش‌ها راهی طولانی را در پیش دارند.

/انتهای متن/

درج نظر