تعمیم و تسهیل ازدواج از مهمترین اولویت‌ها در سال 94

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» گفت: خیرخواهی را می‌توان به آیینه‌­ای تعبیر کرد که ملت و دولت در برابر یکدیگر خواهند داشت و لذا باید نقد مشفقانه نسبت به هم داشته باشند.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، کبری خزعلی با اشاره به نامگذاری سال جاری با عنوان « دولت و ملت، همدلی و همزبانی» گفت: نامگذاری امسال و سال گذشته مقام معظم رهبری را می‌­توان الهام گرفته از کلام امیرالمؤمنین(ع) در نهج­‌البلاغه تحت عنوان حقوق و امت دانست که بر حق مردم نسبت به رشد و ارتقاء علمی و فرهنگی و ایجاد رفاه و ادب و آداب زندگی تأکید کرده و حق حکومت بر عهده مردم را به عنوان خیرخواهی در نهان و آشکار و وفای به عهد و همراهی و همکاری معرفی می­‌نماید.

وی ادامه داد: آنجا که حضرت علی(ع) می‌­فرماید: «مردم مرا بر شما حقی است و شما را بر من حقی. بر من است که خیرخواهی را از شما دریغ ندارم، شما را تعلیم دهم تا نادان نمانید، آداب آموزم تا بدانید اما حق من بر شما این است که به بیعت وفا کنید و در نهان و آشکار حق خیرخواهی ادا کنید و چون شما را بخوانم بیاید و چون فرمان دهم بپذیرید».

خزعلی تصریح کرد: با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری که فرمودند: «من هم به مردم این توصیه را عرض می­‌کنم که با دولت بایستی مهربانانه و با نگاه همراهی و همدلی سخن گفت، هم به مسئولان کشور ـ در سه قوه ـ این را تأکید می­‌کنم که آنها هم باید با منتقدین خود و با کسانی که از آنها انتقاد می‌­کنند رفتار مناسبی داشته باشند، آنها را تحقیر نکنند، به آنها اهانت نکنند؛ تحقیر مخالفان ازسوی مسئولان، خلاف تدبیر و خلاف حکمت است. من مردم عزیزمان را به بی­‌تفاوتی دعوت نمی­‌کنم، به نظارت نکردن دعوت نمی­‌کنم؛ آنها را به اهتمام در مسائل اساسی کشور دعوت می­کنم». همانطور که ملاحظه کردید در بیان حضرت علی (ع) و نیز در رهنمودهای مقام معظم رهبری تأکید بر همدلی و همزبانی با رعایت حقوق متقابل است به بیان دیگر طبق روایات مؤمن آینه مؤمن است.

وی ادامه داد: شاید بتوان خیرخواهی در نهان و آشکار را به سان نقش آیینه‌­ای تعبیر کرد که ملت و دولت در برابر یکدیگر خواهند داشت و لذا باید نقد مشفقانه و نصیحت منتقدانه نسبت به هم داشته باشند نه نقد منتقمانه و نه متلمقانه.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان اظهار داشت: باید ملت در عین اعتماد به دولت و حمایت از دولت براساس حقوق امام و امت، برای پیشگیری از خطاها و جلوگیری از مشکلات به سان آئینه تذکر صادقانه و مشفقانه بدهد و نقد دلسوزانه داشته باشد و همانطور که مقام معظم رهبری تأکید کردند همه با براداری اسلامی به مسئله ارتباط میان دولت و ملت نگاه کنند و با آن شیوه رفتار کنند. آیا هیچ برادری در مواجهه با خطر، برادرش را رها می­‌کند و یا با ظاهر سازی زمینه اشتباه او را فراهم می­‌سازد؟

خزعلی افزود: بنابراین براساس شعار سال «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» با خیر خواهی فی المشهد و المغیب، حضور فعال و هماهنگ مردم می­‌بایست با پیش‌­بینی مشکلات و پیشگیری از عوارضی که ناخواسته بر جامعه تحمیل می­‌شود عمل کنند و دولت نیز با درایت و تدبیر و مدیریتی جهادی به تلاشی خستگی‌­ناپذیر بپردازند تا زمینه­‌ساز تمدن نوین اسلامی با رعایت عزت، مصلحت و حکمت باشند.

خزعلی در مورد برنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان و دستگاه­‌های فعال در امور زنان و خانواده برای سال 94 گفت: همانطور که می‌­دانید مسائل زن و خانواده بلند مدت و براساس سیاست‌­های کلان و ابلاغی تنظیم می­‌شود. لذا شورا براساس سیاست­‌های ابلاغی و نیز سیاست­‌ها و قوانین مصوب از جمله برنامه چهارم و پنجم و پیشنهادات ارائه شده برای برنامه ششم نسبت به اولویت­‌های ذیل پیگیری­‌های لازم را خواهد داشت: حفظ و ارتقاء جایگاه خانواده، جایگاه زن در خانواده، جایگاه زن در کلیه عرصه­‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و توجه به نقش و جایگاه خاص زن است.

وی در مورد اولویت‌های عملی و قابل اجرا در حوزه زنان در سال جاری گفت: مهم­ترین اولویت­‌ها در سال 94 بیشترین اهتمام به پرداختن به خانواده با دو محور 1- توسعه، تعمیم و تسهیل ازدواج 2- استحکام و تعالی خانواده و پیشگیری از تزلزل آن 3- کاهش آسیب­‌های خانواده است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در سال 94 ضرورت پرداختن به آن وجود دارد موضوع بحران جمعیت است که مورد تأکید مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر بوده و متأسفانه هنوز به نحو مطلوب مورد توجه قرار نگرفته است و بعضاً برخی روشنفکرنماها و وابستگان به ایادی استکبار و مقلدان آژانس‌­های سازمان ملل راه گذشته را ادامه می‌­دهند و با انواع ترفندها و تغییر ظواهر باز هم غیرصادقانه به روش‌های کنترل جمعیت می‌­پردازند.

خزعلی افزود: لذا با توجه به مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی درخصوص جمعیت و تأکید بر پیگیری تا رسیدن به نتیجه نهایی هر مصوبه طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری در آذر ماه 93 بدیهی است که از اهم وظایف ما پی­گیری و پایش و نظارت نحوه اجرا تا تحقق عینی کلیه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده می­‌بایست تلاش و اهتمام ویژه­‌ای دراین خصوص در سال پیش­رو داشته باشد.

/انتهای متن/

درج نظر