تشیع در میان زنان روس شایع می شود

زنان روس به سمت اسلام مخصوصا تشیع می آیند. تحصیلات بالای اعضای روس انجمن اهل البیت(ع) و انعطاف پذیری آنها در فعالیت های اجتماعی، سیاسی و مذهبی و همچنین سطح بالای اعتقادات آنها نسبت به سایر مذاهب اسلامی از عوامل جذب روس ها و تازه مسلمانان، مخصوصا زنان روس به مذهب تشیع است.

0

 با یک جستجوی ساده در فضای مجازی حتما خواهید دید که اخبار زیادی درباره گرایش بانوان روسی به اسلام و به ویژه مذهب تشیع در چند سال گذشته یافت می شود. اما چرا و چگونه این گرایش در میان دختران و زنان روسی ایجاد شده است؟

اولین مسلمانان روسیه

تاریخ ورود اسلام به روسیه و گسترش اسلام در این سرزمین مسیحی به قرن 13 میلادی و زمان تسلط مغول ها بر بخش وسیعی از خاک روسیه برمی گردد. یعنی با ورود مغول های تازه مسلمان به خاک روسیه و سپس سکونت آنها در دو بخش تاتارستان و باشقیرستان، زمینه برای گسترش اسلام در این سرزمین فراهم شد.

بعدها و پس از جنگ های ایران و روس و الحاق بخش هایی از سرزمین ایران به روسیه، جمعیت مسلمانان این کشور چند برابر شد. اما روند گرایش به اسلام پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در خود کشور روسیه هم به شکل کُند شروع و در سال های اخیر با سرعت بیشتری ادامه پیدا کرد، به طوری که در حال حاضر شمار مسلمانان روسیه بیش از 20 میلیون نفر ذکر شده است و براساس سرشماری سال 2010 میلادی (1389ش.) مسلمانان 8/13 درصد کل جمعیت روسیه را تشکیل می دهند. اما در این میان گرایش به اسلام و حتی تشیع میان جوانان دانشگاهی و بانوان روسی پدیده ای عجیب است. 

 

چرا شیعه می شوند؟

90 درصد مسلمانان ساکن مسکو شیعه هستند. زیرا این آئین در میان تازه مسلمانان از محبوبیت زیادی برخوردار است. تحصیلات بالای اعضای روس انجمن اهل البیت(ع) و انعطاف پذیری آنها در فعالیت های اجتماعی، سیاسی و مذهبی و همچنین سطح بالای اعتقادات آنها نسبت به سایر مذاهب اسلامی از عوامل جذب روس ها و تازه مسلمانان به مذهب تشیع است.

در این میان بانوان روس به دلیل احترام و حقوقی که اسلام و به ویژه تشیع برای زنان قائل است، گرایش پررنگ تری نسبت به مردان برای مسلمان شدن از خود نشان می دهند.

از آنجا که بی سوادی در کشور بزرگ روسیه تقریبا صفر است و کتاب خوانی عادتی قدیمی میان مردم روسیه هست، مطالعه کتاب درباره اسلام و مسلمانان و به ویژه خواندن «قرآن کریم» تاثیر زیادی در گرایش به اسلام در میان بانوان روسی داشته است. یعنی این بانوان با مطالعه کتاب و به دست آوردن شناخت نسبت به دیدگاه اسلام درباره زنان و توجه به نیازها و حقوق آنها  و البته مقایسه آن با سایر مذاهب و فرق، به حقانیت اسلام پی می برند.

از طرف دیگر عملکرد اسلام رحمانی و مواضع سیاسی که شیعیان بخشی از آن محسوب می شود، در مقابل اسلام وهابی و داعشی، یکی دیگر از عوامل گرایش به تشیع در روسیه محسوب می شود.

 

نقش جمهوری اسلامی ایران در معرفی تشیع در روسیه

انتشار بیش از 50 عنوان کتاب دینی، عرفانی و فلسفه اسلامی به زبان روسی از طرف رایزنی جمهوری اسلامی در مسکو و همچنین برگزاری چندین دوره آموزشی برای امامان جماعت و مفتیان روسیه با همکاری جامعة المصطفی باعث شد که پاسخ بسیاری از سوالات و شبهات مردم مسلمان و غیر مسلمان روسیه درباره اسلام داده شود. این فعالیت ها نیز در گرایش عقلایی بانوان روس به اسلام تاثیر زیادی داشته است.

همچنین سفر علمای بزرگ شیعه به روسیه همچون سفر حضرت آیت الله نوری همدانی که یکی از زنان خبرنگار روسی گزارش مفصلی در راشاتودی[1] از آن تهیه کرد، نیز موجب توجه اهل علم و تفکر به تشیع در سالهای اخیر شده است….

و در نهایت همه اینها یعنی زنان روس پاسخ نیازها و سوالات شان را در مذهب تشیع دریافت می کنند و به همین دلیل هم گرایش به تشیع در میان بانوان روس در سال های اخیر از رشد بالایی برخوردار بوده است.

منابع:

1-کتاب «روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه»-عصر نوین همکاری ها-، نوشته جهانگیر کرمی، دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امورخارجه، چاپ اول 1388.ش
2-کتاب «دایرة المعارف جنبش های اسلامی»، جلد چهارم، به اهتمام محمدرضا حاتمی و مرتضی بحرانی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، مقاله “جنبش های اسلامی روسیه” نوشته سیده مطهره حسینی، چاپ اول 1392.ش
3-مصاحبه دکتر ابوذر ترکمان با عنوان «گفت و گو با دکتر ابوذر ترکمان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه»، فصلنامه روابط فرهنگی، شماره اول، شهریور 1390، ص 103 تا 107

[1]http://www.hawzah.net/fa/News/View/90268/-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D8%B4%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%88

/انتهای متن/

درج نظر