تسلیت شخصیت‌های سیاسی در پی درگذشت مریم میرزاخانی

در پی درگذشت مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضی، تعدادی از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های سیاسی در پیام‌هایی این ضایعه را به جامعه علمی کشور تسلیت گفتند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا، متن پیام محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس به شرح زیر است:

«مطلع شدم سرکار خانم مریم میرزاخانی بعد از تحمل کردن یک دوره بیماری سخت جان به جان آفرین تسلیم کردند.

خبر درگذشت این نخبه ایرانی برای من بسیار سخت و متاثر کننده بود.

سرکار خانم میرزاخانی با دانش و نبوغ بالای خود باعث سرافرازی ملت ایران در مجامع بین‌المللی شدند و مطمئنا جبران ضایعه درگذشت ایشان بسیار سخت خواهد بود.

مطمئنا آثار علمی برجای مانده از این استاد برجسته دانشگاه می‌تواند برای جهان و نسل جوان ما میراثی گرانبها باشد.

اینجانب فقدان این چهره برجسته علمی را که بی‌تردید برای جامعه علمی ایران و جهان ضایعه جبران‌ناپذیری است به دانشگاهیان و پژوهشگران کشور و بستگان آن فقیده سعیده بویژه جامعه علمی کشور و دانشگاه صنعتی شریف تسلیت عرض کرده و برای ایشان رضوان الهی و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسالت می‌کنم.

محمدرضا عارف»

بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس نیز در پیامی درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفتند.

در پیام تسلیت پروانه سلحشوری، سیده فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی آمده است:

«از شمار دو چشم، یک تن کم

وز شمار خرد، هزاران بیش

خبر فوت دختر نابغه ایرانی، مریم میرزاخانی برای تمام مردم دنیا و برای جامعه ایران و ایرانی، دردناک و ناگهانی بود. گرچه این دختر سختکوش در پس سالیان سکوت، نجیبانه با بیماری سرطان مبارزه کرد و در نهایت تنها در موعد واپسین ما را با خبر بیماری خویش شریک ساخت، چرا که سیمای استوار او بری از تمایل به ترحم و دلسوزی بود.

بانوان کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ایران ضایعه از دست دادن چنین گوهری را به مردم ایران و تمام ایرانیان در هر کجای دنیا، تسلیت می گویند. ستاره ای که ظاهرا در آسمان علم دنیا به خاموشی گرایید ولی انوار دستاوردها، تلاش‌ها و نبوغ او همچنان پرتلالو خواهد ماند.»


پیام تسلیت روابط عمومی حزب اعتماد ملی به مناسبت درگذشت مریم میرزاخانی

روابط عمومی حزب اعتماد ملی نیز به مناسبت درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی نخبه جوان علمی ایران پیام تسلیتی صادر کرد که به شرح زیر است:

خبر درگذشت نخبه جوان ریاضی ایران و جهان، بانو مریم میرزاخانی همه ما را در غمی عمیق فرو برد. او یک افتخار ملی بود و غم فقدان او برای تمامی ملت شریف ایران غمی جانکاه است. روابط عمومی حزب اعتماد ملی درگذشت این بانوی افتخار آفرین ایرانی را به ملت شریف ایران بالخصوص جامعه علمی تسلیت عرض می نماید و ضمن آرزوی آرامش و مغفرت برای روح بلند او، از خداوند منّان برای خانواده و بازماندگان ایشان صبر جزیل مسألت دارد.


تسلیت نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس

سید فرید موسوی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

«إنّا لله و إنّا إلیهِ رَاجعُون

پایان غم انگیز نابغه ای از ایران زمین حین حل معادله سرطان.

او که کوتاه ولی موثر و پرافتخار زیست، با رفتنش جهانی را در حیرت و اندوه فرو برد.

یادش مانا و روحش در آرامش ابدی.»


پیام تسلیت گری لوییس نماینده سازمان ملل در تهران

نماینده سازمان ملل در تهران در توییتر خود نوشت: از خبر درگذشت مریم میرزاخانی غمگین شدم؛ دختر، همسر، مادر و پروفسور هوشمند ایرانی؛ روحش جاودانه در آرامش باد.


پیام تسلیت محمدجواد ظریف در پی درگذشت مریم میرزاخانی

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان که در نیویورک به سر میِ‌برد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: خبر درگذشت نابغه جوان ایرانی و استاد ریاضیات دکتر مریم میرزاخانی موجب تاسف شدید این جانب و همه ایرانیانی که به مفاخر برجسته علمی کشورمان می‌بالند، شد.

این جانب در گذشت این بانوی دانشمند را به همه ایرانیان در سراسر جهان،‌ خانواده محترم و داغدار ایشان و جامعه علمی کشور صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.


تسلیت یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

در پیام تسلیت حجت الاسلام احمد مازنی آمده است:

« درگذشت بانوی ایرانی نابغه ریاضیات را تسلیت می گویم.

ضایعه ای تلخ هم برای هموطنانش و هم برای همه انسان‌هایی که برای آگاهی تلاش می‌کنند

روحش شاد»


تسلیت یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

در پیام تسلیت جلیل رحیمی جهان آبادی آمده است:

«هوالباقی

ریاضیات هم حریف مرگ نشد.

مریم میرزاخانی هم رفت بیایید برایش دعا کنیم»


تسلیت نماینده مردم تهران در مجلس

در پیام فاطمه سعیدی آمده است:

«هوالحی
از شمار دو چشم یک تن کم
وز شمار خرد هزاران بیش
فقدان نابغه ریاضیدان مریم میرزاخانی نه فقط ایرانیان که جامعه علمی جهان را در بهت و اندوه فرو برد.

جهان از داشتن دانشمندی کم نظیر محروم شد و چه تلخ که عمر او این اندازه کوتاه و بهره جهانیان از دریای نبوغش کم بود.

مریم میرزاخانی تا همیشه در قلب ملت ایران می ماند و امید که زنان و دختران دیگری از مهد علم و تمدن جهان یعنی ایران پرافتخار ما جای خالی او را پر کنند.

به سهم خویش این غم بزرگ را به خانواده او، دوستانش، جامعه علمی کشور و مردم عزیزمان که خالصانه برای سلامتی او دست به آسمان برده بودند تسلیت عرض می کنم و از خداوند متعال رحمت و مغفرت مسالت دارم.

فاطمه سعیدی

نماینده مردم شریف تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی»


تسلیت نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی

در پیام تسلیت معصومه آقاپور آمده است:

«بدینوسیله درگذشت بانوی فرهیخته ایران زمین، شادروان مریم میرزاخانی، ریاضیدان جوان و دارنده اولین مدال طلای ریاضیات جهان را به عموم ملت ایران بالاخص بانوان فرهیخته سرزمینم تسلیت عرض می نمایم.

معصومه آقاپور علیشاهی

نماینده مردم شهرستان شبستر در مجلس شورای اسلامی.»


پیام تسلیت علی‌اکبر صالحی معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی در پیامی درگذشت نابهنگام دکتر مریم میرزاخانی

« اِنّا لِلّهِ وَ اِنّا إِلَیهِ راجِعون »

با دریغ و افسوس بسیار اطلاع یافتم که چهرۀ درخشان جامعۀ علمی و دانشگاهی کشور و نماد و نمایندۀ شایستۀ فرهنگ و تمدّن ایرانی- اسلامی در مجامع و محافل بین‌المللی، سرکار خانم دکتر مریم میرزاخانی، جامه از این خاکدان برگرفته و به جاودانگی پیوسته است.

آن نادرۀ دوران و فرزند برومندِ ایران، یکی از پرورش یافتگان مکتب علمی دانشگاه صنعتی شریف بود که به واسطۀ بهره‌مندی از توانمندی‌های ذاتی خویش و در پرتو مجاهدتی خستگی‌ناپذیر، بر فلک سروری عروج کرد و به عنوان ریاضیدان و پژوهشگری ژرف‌اندیش، نشان جهانی فیلدز را به خود اختصاص داد.

اینجانب به نمایندگی از خانوادۀ بزرگ و افتخارآفرین صنعت هسته‌ای کشور، درگذشت نابهنگام و تألم‌بار آن عزیز را به پیشگاه ملّت شریف ایران به ویژه خانواد معزّز و مکرّم ایشان و تمام دانش‌پژوهان و فرهیختگان ایرانی در سر تا سر جهان تسلیت عرض کرده و از درگاه یگانۀ هستی بخش برای آن بانوی بزرگوار غفران و رضوان الهی مسئلت دارم.

اگر چه فائق آمدن بر غم فقدان و هجران چنین گوهری جهان تاب و بی‌مثال، به سادگی امکان‌پذیر نخواهد بود، اما باید به حکم تقدیر ایزدی گردن نهاد و آتش سینه را به آب لطف و عنایت الهی و تسلیم مؤمنانه در برابر حکمت و مشیّت آسمانی فرو نشاند. باشد تا ذاتِ اقدس خداوندی بر بندگان خویش رحمت آورد و به فیض و کَرََمش به داغداران و دلسوختگانِ این ضایعۀ جانکاه، آرامش بخشد.

نشاید پاره کردن جامه و روی          که مردم تحتِ امرِ کردگارند
ولیکن با چنین داغِ جگرسوز            نمی‌شاید که فریادی ندارند


پیام تسلیت رییس‌جمهور به مناسبت درگذشت مریم میرزا خانی

رییس جمهور در پیامی درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان را تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.

به گزارش ایسنا، متن پیام تسلیت حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت اندوه‏بار مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان موجب تألم و تأثر فراوان شد.

درخشش بی ‏نظیر این دانشمند خلاق و انسان متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏ انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله های افتخار و عرصه های گوناگون بین المللی بود. این‏جانب ضمن ارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرزند فرهیخته ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت می‏ گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.

 حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران


دنیا یکی از نوابغش و ایران نمادی از انسانیت، هوش و تواضع را از دست داد

 پرویز اسماعیلی معاون اطلاع رسانی و ارتباطات دفتر رییس جمهور نیز در پیامی توئیری به درگذشت پرفسور مریم میرزاخانی را تسلیت گفت که به این شرح است: ‏با رفتن مریم میرزاخانی، دنیا یکی از نوابغش و ایران نمادی از انسانیت، هوش و تواضع را از دست داد. چند قرن باید بگذرد تا مریمی دوباره متولد شود؟


تسلیت نماینده مردم اردکان و عضو هیات امنای دانشگاه علم و صنعت ایران

متن پیام تسلیت محمدرضا تابش بدین شرح است:

«به نام خدا

دکتر مریم میرزاخانی نمادی از هوشمندی و نبوغ جوانان ایرانی است. حضور او در دانشگاه برجسته آمریکایی نشانه بارزی از شخصیت ممتاز و درخشان علمی وی بود؛ غروب زود هنگامش جانسوز و یاد پرافتخارش جاودانه باد. فقدان غم انگیزش را به جامعه علمی و خانواده عزیز و مردم خوب مان تسلیت می‌گویم.
روانش شاد و یادش گرامی باد.
محمدرضا تابش»


باهنر درگذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت

در پیام تسلیت محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین آمده است: درگذشت خانم دکتر مریم میرزاخانی باعث تاثر و تاسف فراوان است. امیدوارم خانواده ایشان تسلیت مرا پذیرا باشند.  شاید سالها بایدبگذرد تا چنین نوابغی درکشور به عرصه برسند. باید قدر استعدادهای ایران عزیز را بدانیم.


عبدالکریم حسین زاده نماینده نقده و اشنویه نیز در پیامی درگذشت این نخبه ایرانی را تسلیت گفت

دی پیام حسین‌زاده آمده است:  «درگذشت مریم میرزاخانی، نابغه ایرانی ریاضی، را تسلیت می‌گویم.  سرطان بلای جان کشور شده قدمی برنمی‌داریم. مریم‌ها قربانی سو مدیریت ما هستند.»


پیام اینستاگرامی رئیس مجلس در پی درگذشت نخبه ریاضی جهان

علی لاریجانی در پستی در صفحه رسمی اینستاگرام خود درگذشت مریم میرزاخانی، دانشمند و نخبه ریاضی جهان را تسلیت گفت.

رییس مجلس در این پیام نوشت:  فقدان بانوی دانشمند ، فرهیخته و نخبه ریاضی جهان ، خانم مریم_میرزاخانی باعث تاسف فراوان گردید. درگذشت این بانوی پرافتخار ایران را به جامعه علمی و خانواده محترم ایشان تسلیت می گویم.


پیام تسلیت الهام امین زاده در پی درگذشت مریم میرزاخانی

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش نوشت:

درگذشت بانوی نابغه ایرانی موجب اندوه و تاثر بسیار گشت. این مصیبت را به هموطنان عزیزم و به خانواده محترم ایشان تسلیت گفته و برای ایشان آرزوی آرامش در پناه رحمت واسعه الهی را دارم.


پیام تسلیت رییس خانه احزاب ایران در پی درگذشت مریم میرزا خانی

قدرتعلی حشمتیان رییس خانه احزاب ایران و دبیرکل حزب مستقل ‌و اعتدال در پی درگذشت مریم میرزاخانی پیامی به شرح ذیل منتشر کرد:
مریم میرزاخانی، نابغه نامدار ریاضی ایران و جهان موجب تاسف ایرانیان قدرشناس بویژه اساتید ودانشگاهیان ایران وجهان شد.
این دانشمند عزیز با اخلاص وبااخلاق و متواضع که نام ایران را در مجامع علمی جهانی طنین‏ انداز کرد، نقطه عطفی در معرفی همت والای زنان ایران و جوانان ایرانی در مسیر کسب قله های افتخار و عرصه های گوناگون جهان بود.
باارج نهادن به خدمات علمی و آثار ماندگار این فرهیخته بزرگ ایران، مصیبت وارده را به جامعه علمی کشور و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگانش درداخل وخارج از کشور صبر و اجر مسألت دارم.


حزب اتحاد ملت با صدور اطلاعیه ای در گذشت مریم میرزاخانی را تسلیت گفت

متن این پیام به شرح زیر است:

دست اجل بار دیگر ریحان چید.
خبر ناگهانی بیماری و سپس فوت بانوی نابغه ایرانی، دکتر مریم میرزاخانی، شوکی بزرگ برای جامعه علمی و ایرانیان بود.
میرزاخانی نه‌تنها از مفاخر بزرگ ایران بود بلکه نام پر آوازه او که نشان از استعداد و لیاقت کم نظیرش داشت، درجهان و تاریخ علم ماندگار خواهد شد.
صد افسوس که دانشگاه‌های ایران در سال‌های اخیر از نعمت حضور او و بهره‌مندی از توانایی‌هایش در علم ریاضیات محروم بودند.
مریم میرزاخانی سرمایه‌ای انسانی و نمادین برای جامعه ایران بود و هست و شایسته است به‌خوبی به جوانان پر استعداد و بلند پرواز در عرصه علم و دانش شناسانده شود تا بدانند افق پرواز آن‌ها حدی ندارد و ملت ایران در مسیر رسیدن به قله‌های علم سد نمی‌شناسد.
از دولت محترم تقاضا می‌کنیم در صورت تمایل و رضایت خانواده آن مرحوم ترتیبی داده شود تا پیکر او به ایران منتقل و به نحو شایسته‌ای تشییع و در محل مناسبی به خاک وطن سپرده شود.
حزب اتحاد ملت ایران اسلامی فقدان این دانشمند فرهیخته و بزرگ را به ملت شریف ایران و خانواده داغدار او تسلیت گفته و از خداوند منان برای او رحمت واسعه مسالت می‌کند.


پیام اینستاگرامی ولایتی برای درگذشت مرحومه مریم میرزاخانی

« بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
درگذشت نابغه ایرانی سرکار خانم مریم میرزا خانی که در رشته ریاضی در کشور و جهان درخشید موجب تاثر و تالم گردید.
اینجانب درگذشت این بانوی نخبه ایرانی که خدمات شایسته و بی نظیری  را ارائه و توانست نام #ایران را در عرصه های مهم علمی جهان به بزرگی ثبت و ضبط نماید به جامعه علمی ،دانشگاهی و نخبگان کشور،خانواده معزز و بازماندگان تسلیت عرض می کنم و برای این دانشمند ،غفران و رحمت الهی مسئلت می نمایم.
علی اکبر ولایتی
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام»

/انتهای متن/

درج نظر