بیانیه شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی زنان ج اا

بمناسبت روز زن و میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا(س) از سوی شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی زنان ج ا.ا.  بیانیه ای به این شرح منتشر شد:

0

بسم الله الرحمن الرحیم

انا اعطیناک الکوثر

در مصاف میان تمدن اسلامی و تمدن غرب یکی از موضوعاتی که هم در فضای عمومی و هم در نگاه نخبگان مورد توجه و چالش می باشد نوع نگاه این تمدن هابه جایگاه و مسایل زنان است.مروری به تاریخ  36 سال گذشته کشورمان، مبین کارکرد بارز انقلاب اسلامی ایران و نهضت و تحول گسترده و عمیقی که رهبری تاریخی انقلاب و نظام، حضرت امام خمینی (ره) بوده که به پیروی از شناخت همه جانبه اش از اسلام عزیز و شریعت مقدس در اندیشه و دیدگاههای جامعه اسلامی ایجاد کرد؛ تحولی که زمینه توجه عمیق وگسترده به شخصیت و هویت انسانی اسلامی زنان و بازشناسی مسایل آنان را پدید آورد و راه را بر فریبکاران و دغل پیشگانی بست که جز به انحطاط اخلاقی، فرو افتادن از کرامت ها و ارزش های والای انسانی، بازماندن از حیات طیب و دور ماندن از شخصیت واقعی زنان نمی اندیشند و جز به آن فرا نمی خوانند. و بانوان جامعه ما را بر ساحل هدایت و در کرانه های نور و رحمت نشاند و این فرصتی تاریخی برای همه آنانی بود که باالتزام کامل به اسلام عزیز و چارچوب های قطعی شریعت در صدد بازشناسی چهره زن مسلمان و بررسی مسایل اوهستند . این فرصت را از هیچ کس نمی توان گرفت.این فرصتی که انقلاب اسلامی و متانت و استواری و منطق اسلامی به همه ارزانی داشته است.چیزی نیست که دیدگاه این شخص یا اندیشه ی آن صاحب نظر بتواند آن را سلب یا محدود سازد.

البته اسلام فرصت اندیشیدن و بحث را با حفظ اصول و به شرط برخورداری از ادبیات فهم دین و شریعت به همه داده است. بسیاری از مسایل و پرسش ها در حوزه روابط و مناسبات اجتماعی و خانوادگی زنان قابل تامل و بحث و گفتگوست و صد البته که بسیاری مسایل نیز در ردیف مسایل مسلم و تردید ناپذیر است گرچه شگرد استکبار برای القای ناکارآمدی اسلام،گزینش تک گزاره ای احکام اسلام (نصف بودن سهم الارث زنان،دیه آنان و…)و تحلیل و تفسیر به رای آنها و نهایتا صدور حکم”ناعادلانه وظالمانه بودن اسلام علیه زنان” بوده است.

 این توقع که کسی جز آنچه ما می گوییم و حتی جز آنچه ما می اندیشیم نگوید و نیاندیشید توقعی بجا و قابل عمل نیست و اهرم زور نیز جز چندصباحی نمی تواند به این توقع جامه عمل پوشاند.چنان که لباس قداست پوشاندن به همه برداشت ها و استنباط های خویش نیز برای همیشه کارایی نخواهد داشت آنچه می توان و باید نمود، هدایت اندیشه ها،پیراستن دیدگاهها و نزدیک ساختن ذهن ها و دریافت هاست واین جز با درک متقابل و شرح صدر و دوری از خودمحوری، شدنی نیست. «پرسش» خطا نیست، «ندانستن» عیب است و به همان میزان که فرصت «پرسیدن» را پیش نیاوریم امکان زدودن این «عیب» را از میان برده ایم.

بیستم جمادی الثانی مطابق با روز بزرگداشت ولادت بزرگ بانوی اسلام و نیز مقام زن فرصتی است برای آشنایی بیشتر با گوشه هایی از زندگی و شخصیت زهرای مرضیه(س)از یک سو وبازشناسی شخصیت زن و مسایل زنان از سوی دیگرو از این رهگذر شناخت بیشتر خدمات برجسته رهبر کبیر انقلاب اسلامی که ولادت با سعادتش مقارن با روز ولادت خجسته بانوی گرانقدر اسلام و بشریت است.

موج فرهنگ حضور و تعالی زن نه تنها در سال های پس از انقلاب اسلامی افول نکرده بلکه شکل کامل تری به خود گرفت و رشد فزاینده ای یافت. در حقیقت می توان دوران انقلاب اسلامی را دوران شکوفایی نهالی دانست که به دست امام خمینی (ره)پدید آمد وبا خون هزاران شهید آبیاری گردید. با این همه،آفات و بلیات همواره در قالب طرح دیدگاههای متاثر از غرب و تفکرات فمنیستی از یک سو و نظرات متحجرانه از سوی دیگر،این نهال نوپا را تهدید می کند و گاه آنچنان فضا را مسموم ساخته که دیدگاههای اصیل اسلامی،برای عموم جامعه بویژه زنان مومن و انقلابی و حتی فرهیختگان و متولیان فرهنگی و اجرایی کشور نیز مشتبه          شده است.در چنین شرایطی،ارائه سیمای جامع زن در اسلام مبتنی بر ساختار آفرینش اومتناسب با مقتضیات زمان و مکان،ضرورت خویش را بخوبی باز مینمایاند.

تجلیل از مقام فاطمه(س)تکریم ایمان،تقوا،علم،ادب،شجاعت،ایثار،جهاد،شهادت ودر یک کلمه مکارم اخلاقی است که پدر بزرگوارش برای اتمام آن مبعوث شد.و در واقع تقدیر و تکریم از پیامبر(ص)است.آنگاه که رسول اکرم (ص)،فاطمه (س)را پاره تن خویش معرفی می کند به جهانیان می آموزد که جلوه والای کرامت انسانی و اخلاق اسلام را در این چهره مقدس جستجو کنند و مادران جهان شعاعی از این خورشید درخشان را برگرفته و کانون حیات انسان ها را گرم و روشن سازند.

 فاطمه(س)الگویی تمام عیار از اسلام ناب است چه در دوران کودکی،چه بعد از هجرت پیامبر(ص) به مدینه در داخل مدینه،در همه قضایای عمومی آن روز پدرش که مرکز همه حوادث سیاسی اجتماعی بوده حضور داشت خود نشاندهنده نقش زن در نظام اسلامی است. البته فاطمه(س)قله این فضایل است. زنان برجسته دیگری هم در صدر اسلام بودند که با معرفت،خرد،علم، در همه میدان ها حتی بعضا در میدان های جنگ حاضر بودندو با دلاوری  به شمشیر زنی و سربازی هم می پرداختند، اگر چه که اسلام وظیفه حضور در این عرصه را ازدوش زنان برداشته است.

زندگی فاطمه(س)در همه ابعاد پراز کار، تلاش، تکامل و تعالی روحی بوده است. مشکلات محیط و زندگی فاطمه زهرا(س)ایشان را کانونی برای مراجعات مردم بوپژه مسلمان ها قرار می دهد.دختر کار گشای پیغمبر(ص) در این شرایط،زندگی را با کمال سرافرازی پیش می برد.فرزندان چون حسن و حسین و زینب علیهم السلام را تربیت و شوهری مثل علی(ع) را همراهی  می کند. او آیت عظمی و اعلای یک زن نمونه در وظایف زنانه و محبت زنانه و عنصری ذی قیمت و بی نظیر درهمه مجموعه زندگی کوتاه خویش است.

 امروز اگر بخواهیم سه عرصه نحوه مسلمانی،زن وجامعه و زن در زندگی خصوصی و خانوادگی را در رابطه با الگوی وجودی حضرت زهرا(س) موشکافی کنیم فقط به قصد  سازندگی زن ایرانی نیست بلکه صدور پیامی عظیم به همه دنیاست برای بازنمایی چهره ای برجسته که در طول زندگی کوتاه اما پرثمرش انقدر درس و حادثه های عبرت آموز و الهام بخش وجود دارد که هر کدام آنها محتاج یک شرح جداگانه است: ادای خطبه ای پر مغز چون جملات نهج البلاغه وکلماتی  هم سنگ کلام گهربار پیامبر (ص) به طوری که تعجب بزرگان،فصحا و بلغای وقت را در پی داشت و بیان خطبه فدکیه خطبه ای یک پارچه حکمت و معرفت ودر واقع یک محاجه سیاسی که در عالیترین سطحی که برای ما قابل درک است،از حلقوم پر صلابت و زبان الهی حضرت زهرا(س)به یادگار مانده است. مجاهدت علمی و معنوی همراه با عفاف، طهارت در همه مراحل زندگی ، کثرت در عبادت و سلوک طولانی و دعاهای شبانه در حق دیگران و بالاخره ساده زیستی شان در مقام دختر پیامبری که ریاست حکومت را هم عهده دار بوده است،  از زهرای مرضیه(س)شخصیت عظیم و غیر قابل توصیفی ساخته که اگر چه ناشناخته است اما تعظیم و ستایش حضرات  ائمه(ع)،نشان دهنده مقام والا و دست نیافتنی  اوست.

 در عظمنت ولادت آن بانوی بزرگ همین بس که بدانیم با میلاد حضرت زهرا(س) اسلام تداوم یافت و نفوذ اسلام به برکت وجود حضرت زهرا در تاریخ و از طریق اولاد ایشان باقی ماند.عمده ترین عامل بقای اسلام فاطمه(س) است . شط خروشان ائمه(ع) از کوثر وجود و چشمه جوشان مکارم فاطمه(س) سر برمی دارد.

پس برای درک گوشه ای از این شخصیت عظیم کوشش فراوان اهل علم و صاحبان عقول برجسته و زبان های فصیح لازم است تا به  اندکی از دریای مناقب فاطمه(س) و حقایق والا و متعالی حیات طیبه آن بانوی بزرگ دست یابند و در حد وسع خویش آن را به صاحبان اندیشه و طالبان حقیقت ارائه دهند.

بدین منظور باید سراغ کسانی رفت که نگاه عمیق به مبانی دینی را با زمان شناسی و تدبیر به هم آمیخته اند  و درسایه آشنایی با مسایل و مشکلات و نیازهای جامعه امروز و بر اساس خطوط اصلی و کلان نظام اسلامی  قادرند شخصیت و جایگاه زن مسلمان را در دنیای معاصر بدرستی ترسیم نمایند. در این مسیر می توان از دیدگاه های روشن و همه جانبه نگر رهبری فرزانه و مجتهد انقلاب بهره جست که به حق کمتر کسی در میان فقها و غیرفقها می توان یافت که بعد از امام(ره) در زمینه ارائه ی سیمای زن از منظر اسلام کوشش سنجیده و ثمربخش داشته باشد و بخصوص در مواجهه با تمدن غرب و نگاهش به موضوع زن این گونه روشن و درعین حال استوار و عمیق به بیان حقایق و ارائه راهبرد در مسائل زنان بپردازد:

“نظام اسلامی در برخورد با مسئله ی زن از دنیا جلو است دنیا باید جواب بدهد به انسان های اهل اندیشه و مغزهای فعال و فهیم که چرا به نیمی از موجود بشری به چشم یک شئی ای که از آن باید تمتع برده شود نگاه میکنند و فضای شهوت آلود به وجود می آورند،همه محیط ها را بدینوسیله از معنویت و سلامت می اندازند آنها باید جواب بدهند غرب باید جواب بدهدکه چرا بر خلاف طبیعت انسانی به سمت برهنگی پیش رفته است جوامع را اینجور متلاشی کرده است خانواده ها را از بین برده است بر خلاف فطرت انسانی عمل کرده است. ” (مقام معظم رهبری )

با توجه به این نگاه هدفمند ایشان به مسایل زنان و با وجود رویکرد تمدن گرایی اسلامی که دارند و نیز با استعانت ازبیانات جامع وبی نظیر حضرت امام(ره) در این زمینه، ضروری است که خطوط و معیارهای اسلامی متناسب با شرایط زمان و مکان در زمینه حضور فردی،خانوادگی واجتماعی زن به صورت مجموعه ای راهبردی تبیین و تدوین گردد تا با تمسک به آن بتوانیم به ارائه الگوی دینی  همه جانبه از شخصیت حضرت زهرا(س) بپردازیم و اینچنین دین خود را به  زنان مسلمان و آزاده جهان ادا نماییم.

برای این منظور ایجاد زمینه بحث و تبادل نظر میان اندیشمندان غرب و صاحب نظران اسلامی می تواند راهگشا باشد همان طور که در مسائل مهم دیگری چون انرژی هسته ای ما باب مذاکره با نمایندگان 1+5 را گشوده ایم . بنظر می رسد در زمینه مسائل زنان با توجه به بحران ها و چالش هایی که جهان غرب در اموری چون خانواده، اخلاق و … با آن مواجه است، از رهگذر تبادل و گفت و گو بتوان فضایی فراهم آورد تا زمینه طرح الگو های انسانی و اخلاقی متعالی چون الگوی شخصیتی حضرت زهرا(س) بوجود آید؛ الگویی که بی شک راه رهایی و نجات زنان، خانواده ها و جوامع انسانی است در روزگار ما.

شک نیست که در این وادی برخلاف بعضی امور چون حوزه های صنعت و فن آوری و … ما نه تنها خودکفا و بی نیاز از دیگرانیم، بلکه باید صادر کننده الگوهای متعالی باشیم.  امید که در سالی که به ” همدلی و همزبانی ملت و دولت” نامیده شده، مخصوصا دراین  مسیر روشن هم بتوان گام هایی اساسی برداشت.

در خاتمه باید گفت در این روزها که بمناسبت میلاد خجسته بانوی اول عالم شادی و سرور بر قلب ها حکمفرماست اما نمی توان اندوه فاجعه ای را که در یمن بر خواهران و برادران ما می رود، نادیده گرفت؛ فاجعه ای که  نشانگر ددمنشی تاریخی غرب بر علیه اندیشه های کارآمد و جان و مال مسلمانان بیدار است و این خود شاهد صادقی است براینکه جهان استکبار، پیوسته به تناسب زمان،شرایط و افکار عامه موضوعی را برای استخفاف، تحقیر و تطمیع و بهره جویی از اقشار مختلف انسانی و استعمار ملت ها مستمسک خویش ساخته است و آنگاه که بکارگیری واژه های آزادی،حقوق بشر،زن و دمکراسی و …را برای  فریب افکار عمومی ناکارآمد می بیند، تنها راه برون رفت از بن بست را در میلیتاریسم و نظامی گری دیده که متاسفانه دست او امروز از آستین به اصطلاح پرده داران خانه خدا عربستان سعودی  بدرآمده و ملت مظلوم یمن را آماج وحشیانه ترین حملات  کرده است.

ما ضمن آرزوی رهایی همه مسلمانان و آزادگان جهان از یوغ استکبار فرا رسیدن سالروز ولادت صدیقه طاهره(س)و نیز همزمانی ولادت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران،حضرت امام خمینی با این روز مبارک را به زنان و مردان امت اسلامی بویژه جرعه نوشان کوثر ولایت و هدایت و رهبر معظم انقلاب تبریک می گوییم و برای همه بانوان امت اسلامی بویژه زنان انقلابی و بیدار کشورمان بیش از همیشه در هفته بزرگداشت مقام آنان آرزوی سربلندی و پیشگامی در همه خوبیها را داریم.

شبکه ارتباطی سازمان های غیر دولتی زنان ج اا

/انتهای متن/

درج نظر