برداشتن رحم یکی از شایع‌ترین عمل جراحی زنان است

متخصص زنان و زایمان هیسترکتومی یا برداشتن رحم را یکی از شایع‌ترین اعمال جراحی زنان عنوان کرد و گفت: آندومتریوز پیشرفته و خونریزی های مربوط به فیبروئید از دلایل عمده عمل هیسترکتومی است.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، ابوالفضل مهدیزاده با اشاره به اینکه هیسترکتومی یکی از شایع ترین اعمال جراحی زنان است، افزود: فقط در آمریکا به صورت سالانه 600 هزار مورد عمل جراحی هیسترکتومی صورت می گیرد.

متخصص زنان در ادامه تصریح کرد: علل عمدۀ انجام این عمل جراحی در زنان، خونریزی‌های رحمی که منجر به کم خونی شده و یا به علت فیبروم یا پولیپ، سرطان دهانه رحم و آندومتریوز پیشرفته است.

وی ضمن بیان اینکه می توان هیسترکتومی را به شیوه هایی همچون باز، شکمی، واژینال و یا با لاپاروسکوپی انجام داد، گفت: گاهی در مواردی خاص هیسترکتومی به صورت ساب توتال یعنی با حفظ گردنه رحم می باشد که این شیوه با لاپاروسکوپی ساده تر است.

مهدیزاده افزود: در سرطان ها نیز هیسترکتومی وسیع و رادیکال انجام می شود که این موارد نیز با لاپاروسکوپی امکان پذیر است.

متخصص زنان و زایمان، لاپاروسکوپی هیسترکتومی را برای بیمار مناسب و با صرفه خواند و گفت: با این روش بیمار زودتر از بیمارستان مرخص می شود و امکان بازگشت به کار در کوتاهترین زمان ممکن میسر می‌شود.

وی همچنین با برشمردن مزایای این روش جراحی تشریح کرد: با این روش بیمار نیاز به مسکن کمی دارد، شکاف جراحی بزرگ ندارد و نقاط جراحی به صورت سوراخ های ریزی دیده می شود که احتمال عفونت محل عمل و یا ایجاد فتق انسزیونال کمی دارد که با عمل باز قابل مقایسه نیست.

مهدیزاده خاطرنشان کرد: سومین کنگره ملی و نخستین کنگره بین المللی اندومتریوز و جراحی های کم تهاجمی که در تاریخ 4 تا 6 آبان ماه سال جاری توسط پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی، ابن سینا برگزار خواهد شد و پنلی با عنوان هیسترکتومی لاپاروسکوپیک به تشریح و بررسی ابعاد مختلف این موضوع می پردازد.

/انتهای متن/

درج نظر