با داشتن بیماری سرطان هم می توان ازدواج کرد؟

بیماری صعب العلاجی مثل سرطان می تواند خیلی از امور عادی زندگی یک بیمار را مختل کند. آیا فردی که به سرطان مبتلاست، می تواند ازدواج کند؟ این سوال یکی از کاربران به دخت است که خانم جمال زاده به آن پاسخ داده است.

0

فشار روانی که در نتیجه ی بیماری های جسمی صعب العلاج حاصل می شود، باعث مختل شدن عملکرد فرد شده و بیمار را از ادامه زندگی و تصمیم گیری درست در امور مهمی  از جمله ازدواج باز می دارد.

سوال:

سلام وقتتون بخیر

بابت وقتی که برای حل مشکلات ما می گذارید ممنونم.

من جوانی هستم 31 ساله که چند سالی هست مبتلا به بیماری سرطان هستم.

دوسالی هست که عاشق دختر خانمی شدم بسیار با حیا، نجیب، بساز و خانواده دار که اگه شرایط معمولی داشتم بی درنگ و فوت وقت باهاش ازدواج می کردم. تو این دو سال بسیار کمکم کرده و اگه عشق اون نبود تا الان از پا در اومده بودم. در ضمن از رابطه ما مادر و خواهر ایشون و از خانواده من مادرم باخبرند.

 من سوالم اینه که با توجه به طولانی شدن درمان و نامعلومی زندگیم آیا درسته که این رابطه ادامه داشته باشه؟ چون هر روز عشقمون بیشتر میشه و اگه رابطه رو بخاطر آینده خودشون تموم کنم بهتر نیست؟ چون می ترسم لطمه جبران ناپذیری بهشون وارد بشه اگه اتفاقی واسم بیفته.

لطفا راهنماییم کنید چون زندگی کسی دیگه هم به تصمیمم بستگی داره و نمیخوام خدایی نکرده باعث آزار و اذیت کسی بشم و نامردی هم نکرده باشم.

 پاسخ:

با سلام

عنوان کردید جوانی هستید که با داشتن بیماری به دختر خانمی علاقمند شدید و نمی دانید برای ازدواج اقدام کنید یا خیر.

بیماری سرطان یکی از بیماری هایی است که معمولا با شنیدن نام آن، شخص مبتلا و اطرافیانش  دچار تنش روانی شده و این فشار روانی به همراه خود بیماری زندگی فرد و اعضای خانواده را تحت الشعاع قرار می دهد. بسیاری از اوقات این فقط خود بیماری جسمی نیست که شخص را از پا می اندازد؛ بلکه استرس، نگرانی و ترسی که در پی بیماری جسمی ایجاد می شود در تشدید وضعیت و کند شدن یا توقف روند بهبود بیماری تاثیرگذار است.

با پیشرفت علم روش های درمانی زیادی برای سرطان به دست آمده که با کمک این روش ها بیماران زیادی درمان شده و به زندگی عادی خود بازگشته‎اند.

صحبت شما نشان می دهد توانسته اید برای مدت زمان طولانی با این بیماری مبارزه کنید. این موفقیت شما قابل تحسین است. بنابر این سعی کنید همچنان آرامش خود را حفظ کنید و برای ادامه زندگی و موفقیت بیشتر راهکارهای زیر را عملی کنید:

  • به خدای متعال توکل کنید و با یاد و ذکر خدا آرامش را برای همیشه با خود همراه کنید.
  • در کنار درمان جسمی خود از جلسات امیددرمانی و مشاوره نیز کمک بگیرید. امید به آینده، مثبت­اندیشی، شادابی و رضایتمندی را در خودتان تقویت کنید. نشاط و سرزندگی شما روند درمان را تسریع می کند.
  • سعی کنید با افکار منفی خود (افکاری مانند: بیماری من درمان نخواهد شد، من روز به روز بدتر می شوم، عمر من کوتاهه، چقدر من بدبختم و…) مبارزه کنید تا بتوانید بر احساساتی نظیر نگرانی، ترس، اضطراب و… غلبه کنید.
  • افکار مثبت (سرطان درمان قطعی دارد، من به زودی به طور کامل خوب می شوم و…) را جایگزین افکار منفی کنید و آن ها را هر روز با خود تکرار کنید. افکار مثبت باعث می شود شما احساسات خوشایندی را تجربه کنید.
  • شما می توانید با مشورت پزشک و رعایت توصیه های متخصص مانند بقیه ی افراد به زندگی عادی خود ادامه دهید. این بیماری دلیلی برای محرومیت شما از نعمت های خالق هستی نیست. هر انسانی حق بهره مندی از همه مواهب زندگی از جمله ازدواج کردن را دارد. پس خودتان را به خاطر داشتن فکر ازدواج سرزنش نکنید.
  • مرگ و زندگی به خواست خداوند متعال بستگی دارد و کسی نمی تواند در مورد آینده پیش بینی کند. برای مثال ممکن است خانمی با آقایی که هیچ بیماری نداشته باشد ازدواج کند، ولی به دلیل تصادف یا هر علت دیگری همسر خود را از دست بدهد. بنابر این با نگرانی خود در مورد نامعلومیِ سرنوشت تان مبارزه کنید و با امید به خدای بزرگ به سوی جلو حرکت کنید.
  • محقق شدن تصمیم شما به دختر خانم مورد نظر بستگی دارد. به طور جدی در مورد ازدواج با ایشان صحبت کنید.
  • با پیشرفت علوم پزشکی نگرانی در مورد بچه دار شدن بیمارانی که با شیمی درمانی مداوا شده اند وجود ندارد. می توانید از پزشک خود بخواهید تا در مورد بچه دار شدن و.. برای دختر خانم توضیح دهد.
  • در مورد تصمیم خود برای ازدواج با خانواده صحبت کنید. دختر خانم نیز خانواده خود را در جریان بگذارد.
  • راهنمایی مشاور و روان شناس می تواند به شما در تصمیم گیری نهایی کمک کند. همراه دختر خانم به مشاور قابل اعتماد و ذی صلاح مراجعه کنید.
  • در صورتی که این رابطه به ازدواج ختم نشد، از ادامه رابطه خودداری کنید.
  • با هر آنچه برای شما پیش بیاید، عاقلانه برخورد کنید تا از آسیب روحی و روانی در امان باشید.

 

/انتهای متن/

 

درج نظر