بازسازی چهره نوزاد توسط پرینتر سه‌بعدی

یک جراح موفق شد چهره نوزاد مبتلا به ناهنجاری «شکاف تسیِر» را با بهره‌گیری از فناوری پرینت سه‌بعدی بازسازی و ترمیم کند.

0

به گزارش به دخت به نقل از باشگاه خبرنگاران، نوزاد 2 ساله در آمریکا که از نارسایی مادرزادی شکل‌گیری ناقص صورت و بینی تحت عنوان شکاف تسیر (Tessier Cleft) رنج می‌برد، با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی ظاهر طبیعی خود را بازیافت.

این عارضه بسیار نادر مادرزادی در «ویولت» جوان باعث ایجاد فاصله غیرمعمول چشم‌ها نسبت به یکدیگر، عدم تشکیل غضروف بینی و انحراف بیش از حد بینی به چپ شد. این در حالی است که خواهر دوقلوی ویولت از این نارسایی ارثی مصون مانده است (دوقلوی سمت چپ تصویر).
روزنامه نیویورک تایمز در این خصوص نوشت: استخوان‌هایی در جنین وجود دارند که در دوره بارداری به هم جوش خورده و باعث شکل‌گیری اجزای صورت می‌شوند. این فرآیند رشد در بدن «ویولت» جوان به طور کامل صورت نگرفت.

بسیاری از متخصصان، ریسک عمل جراحی صورت این نوزاد را بالا ارزیابی کردند چرا که مستلزم ایجاد برش در جمجمه، نزدیک به عصب بینایی بود.
جراحان بیمارستان اطفال شهر بوستون پیش از انجام عمل جراحی با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی نسخه‌ای از جمجمه نوزاد را در فضای مجازی شبیه‌سازی کرده و مراحل جراحی را بر روی مدل پیاده کردند.

جراح مسئول این عمل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری سی بی سی نیوز گفت: با استفاده از این فناوری نوین توانستیم پیش از اینکه عمل واقعی را انجام دهیم در فضای مجازی، عمل را مورد آزمون و خطا قرار دهیم.

وی ادامه داد: در واقع هر برشی که بر روی جمجمه نوزاد ایجاد کردیم، پیش‌تر بر روی جمجمه پرینت شده آزمون کرده بودیم و توانستیم ابعاد جدیدی از روند عمل جراحی را شناسایی کنیم.

/انتهای متن/

درج نظر