بازتاب درمانی تلفیقی است از طب چینی و آیروودا

برای درمان بعضی بیماری ها جدیدا روشی تأثیرگذارتوسط روان شناسان مطرح شده است: “بازتاب درمانی ” . با خانم دکتر روان شناس رفلکسولوژیست در این مورد گفت وگوی جالبی داشته ایم.

0

اغلب بیماری‌ها ناشی از عدم تعادل در بدن بوده  و از ناهماهنگی ارگان‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند، هرگونه اقدام و حرکتی در جهت به تعادل رساندن اندام های مختلف بدن قادر است به بهبود نواقص و بیماری‌ها کمک کند. اما بازتاب درمانی به چه صورت به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند؟ و بر چه اصولی استوار است؟

سالیان سال است که مردم برای رهایی از درد و رنج ناشی از بیماری‌ها و امراض گوناگون به انواع و اقسام روش‌های درمانی متوسل شده‌اند از درمان های طب رایج گرفته تا درمان‌های سنتی همه وهمه به نوعی راهی برای التیام درد بیماران جلوی پای آنها گذاشته و به نوعی در صنعت درمان مطرح شده‌اند. “بازتاب درمانی” یا “رفلکسولوژی” یکی از این روش‌ها است که توانسته با تأثیراتی که در درمان بیماری‌ها دارد افراد را به مراکز درمانی خود بکشاند. رفلکسولوژی ممکن است در بازگرداندن تعادل و هماهنگی در بدن و آزادسازی تنش مفید باشد. تمرین کنندگان معتقدند که این امر به تسهیل حالت عمیق آرامش، آرام کردن احساسات و ایجاد ذهن بی سر و صدا کمک می کند.

از آنجا که اغلب بیماری‌ها ناشی از عدم تعادل در بدن بوده  و از ناهماهنگی ارگان‌های مختلف سرچشمه می‌گیرند، هرگونه اقدام و حرکتی در جهت به تعادل رساندن اندام های مختلف بدن قادر است به بهبود نواقص و بیماری‌ها کمک کند. اما بازتاب درمانی به چه صورت به درمان بیماری‌ها کمک می‌کند؟ و بر چه اصولی استوار است؟


بازتاب شناسی تلفیقی از مکاتب بزرگ

 دکتر بهاره محمد یوسف، روان شناس و رفلکسولوژیست  در این باره می‌گوید:

بازتاب درمانی روشی تطبیقی است که با کنار هم قرار دادن مکاتب بزرگی مانند طب سنتی، طب چینی و ایروودا شیوه جدیدی از درمان را ایجاد کرده است. همه این مکاتب ریشه‌ای واحد در علوم آریایی دارند و هریک در بستر فرهنگی تغییر شکل گرفته‌اند و از منظری متفاوت به انسان به عنوان محورهستی  نگاه می‌کنند. تلفیق این سه طب قادر است تصویر کامل تری از حقیقت وجودی انسان ارائه کند تصویری که به تنهایی در هیچ کدام نیست اما درتمامی صادق است. آنچه در این طب اهمیت زیادی دارد پرهیز از صدمه به بیمار است. در این طب نه دارو تجویز می‌‍شود ونه بدن بزرگ دستکاری می‌شود بلکه به این نکته توجه می‌شود که تمام ارگان‌های بدن بازتابی در کف دست وپا دارند به طور مثال در ناراحتی‌های قلبی به جای دستکاری قلب به سراغ نقطه انطباق آن در کف دست و پا می‌رویم.


شناسایی مزاج‌های شش گانه

این طب مکتبی کلی نگر است که در آن نه بیماری بلکه بیمار است که مورد بررسی قرار می‌گیرد. هدف کشف و اصلاح ریشه ناهماهنگی است و نه عوارض سطح آنها. به عبارتی این طب از تئوری‌های مدرنی نظیر جهان “هلوگرافیک”،”جهان کوانتومی” و”قوانین شباهت” و سایر اکتشافات جدید بهره می‌گیرد و این قوانین را با علوم کهنی چون” فلسفه “یین وینگ” ،”ارکان پنجگانه و چهارگانه چینی و ایرانی، “سیستم‌های انرژی آیروودایی” و طب چینی تلفیق می‌دهد و توصیف ویژه‌ای ارائه می‌کند. در این طب افراد طی مراحل مزاج شناسی تطبیقی قرار می‌گیرند که به دو گروه اصلی سبک و سنگین تقسیم می‌شوند و در هر گروه سه دسته فرعی وجود دارد. در واقع به بررسی مزاج‌های شش گانه می‌پردازیم و بیماری زمانی بوجود می‌آید که مزاج از تعادل خارج شود

بنابراین برای رفع بیماری باید تعادل از دست رفته را برگرداند که این امر از طریق تحریک میکروسیستم‌ها( نقاط انطباقی ارگانهای بزرگ)ایجاد می‌شود .


رنگ درمانی، فشار درمانی، سوزن و سنگ و… ابزار درمان

از ابزاری که برای این تحریک استفاده می‌شود می‌توان به فشار، ماساژ، رنگ، نور، سنگ، سوزن، حرارت، گیاهان دارویی و میدان‌های مغناطیسی اشاره کرد. تمامی این ابزارها در نقاط بازتابی استفاده می‌شوند و تأثیرات شگرفی ایجاد می‌کنند. این میکروسیستم‌ها که تصویر کامل ولی کوچکتری از بدن هستند هر کدام با افزایش آگاهی انسان به یک مکتب درمانی کامل تبدیل می‌شوند که برخی از آنها تنها کاربرد تشخیصی دارند مانند میکروسیستم عنبیه‌ها و زبان، اما برخی دیگر در درمان کاربرد دارند مانند میکروسیستم دست،پا و گوش. بخشی که نقش تشخیصی دارند مانند عنبیه و زبان مشکلات موجود را گزارش می‌دهند. به طور مثال یبوست، کیست تخمدان و هر بیماری دیگر چه در سطح فیزیکی و چه در روان مانند خشم زیاد تأثیر خود را در این میکروسیستم‌ها نشان می‌دهد. خشم زیاد کبد را داغ می‌کند و با خنک کردن کبد پرخاشگری و خشونت به حد تعادل می‌رسد.

میکروسیستمهای درمانی در کف دست و پا و گوش به درمان کمک می‌کنند به این صورت که با پیدا کردن نقطه انطباق ناحیه درگیر بیماری با استفاده از روش‌هایی که ذکر شد به بیمار کمک می‌شود به طور نمونه فردی که معده دارد با درمان نقطه انطباق در دست و پا مشکل برطرف می‌شود. بسته به نوع درد، شدت و مدت آن و گزارشی که بیمار می‌دهد از ابزار متفاوتی که عنوان شد استفاده می‌شود.


وضعیت بازتاب شناسی در کشور

در کشور ما این طب هنوز شناخته شده نیست البته کلاس‌های آموزشی این رشته برگزار می‌شود هرچند تمامی آنها معتبر و کامل نیستند. یادگیری کامل این طب حدود 4 تا 5 سال زمان می‌برد و پس از این زمان هم نمی‌توان به طور کامل ادعا کرد که به تسلط کافی دست یافته‌ایم. در دنیا کار بالینی راجع به بازتاب درمانی انجام شده و اثر بخشی آن ثابت شده است اما در ایران با وجود مشاهده نتایج اثر بخش این طب به جایگاه واقعی آن دست نیافته‌ایم. بازتاب درمانی در تمامی امراض از جمله ام اس، انواع سرطان و آرتروز و بیماری‌های داخلی تأثیر داشته لیکن برای مردم هنوز عجیب به نظر می‌رسد. در این طب از شباهت جهان هلوگرافیک استفاده می‌شود به طور مثال می‌گوییم کلیه شبیه دانه لوبیا است که به رنگهای متفاوت در طبیعت موجود است؛ برای درمان افرادی که کف پای سرد دارند از لوبیای قرمز استفاده می‌کنیم و افرادی که کف پای گرم دارند از لوبیای سفید و برای افرادی که دمای پای متعادلی دارند از لوبیای چشم بلبلی برای درمان کمک می‌گیریم. به این صورت که لولبیا را در نقطه انطباق دست قرار می‌دهیم که این کار برای مردم سوال برانگیز و عجیب است. البته از تمامی دانه‌ها هریک برای مشکلی خاص استفاده می‌شود به طور مثال از عدس که دانه‌ای پهن است برای درمان گرفتگی عضلات در نقطه انطباق استفاده می‌کنیم که این کار به عضلات فرمان می‌دهد که گرفتگی را برطرف کرده و باز شوند.چرا دانه‌ها؟ زیرا باور داریم که دانه‌ها حیات دارند همان گونه که آنها را می‌کاریم و سبز می‌شوند زمانیکه در دست قرار می‌گیرند تا 24 ساعت انرژی حیات دارند و بدن این انرژی را جذب می‌کند به طوری که اگر دانه‌ای را 24 ساعت در دست بگیرید و سپس بکارید متوجه خواهید شد که دانه سبز نمی‌شود زیرا انرژی خود را ازدست داده است.

 

این نقطه مرکز بیماری‌های زنانه است

اختلالات قاعدگی، کیست‌های تخمدان، فیبروم رحمی وعوارض ناشی از آن با ماساژ نقطه “هی گو” که در کف دست قرار دارد قابل درمان است. تحریک دقیق و صحیح نقطه هیگو برای درمان این مشکلات موثر است. نقطه هیگو نقطه چهارم مریدین روده بزرگ در طب چینی است. روده بزرگ هم با مشارکت ریه از ارکان مهم سیستم دفاعی بدن است. بنابراین تحریک این ناحیه با افزایش قوه دفاعی می‌تواند آنچه را از جنس بدن نیست به بیرون براند چه جنین باشد، چه کیست و چه فیبروم. علاوه براین، این نقطه در بازتاب درمانی و در میکروسیستم دست، بر پشت ناحیه ریه منطبق می‌شود و ماساژ آن ریه را هم تحریک می‌کند. تحریک این نقطه می‌تواند موجب به گردش درآمدن خون و انرژی در رحم، رفع اختلالات آن و نیز تحریک رحم و تخمدان برای دفع کیست و فیبروم‌ها باشد. رحم در زنان عضو رئیسه است و به اندازه قلب و کبد در سلامتی آنها نقش دارد. تقریبا هیچ مشکلی در حوزه بیماری‌های رحم و تخمدان نیست که ماساژ نقطه هیگو بر آن بی اثر باشد.


موثر در درمان ناباروری، ام اس و…

افرادی که دنبال این طب می‌روند و اثر آن را در درمان بیماری‌های خود می‌بینند این روش را ادامه می‌دهند زیرا تا زمانی که نتیجه مشاهده نشود با منطق آدمی قابل درک نیست. در تمامی بیماری‌ها تأثیر این طب دیده شده است و یکی از این مشکلات نازایی است. درمان نازایی بر روی زنان و مردان انجام می‌شود زیراعلت نازایی یا ضعف رحم در نگهداری از نطفه است  و یا مشکل از جانب مرد وضعف اسپرم است که  با تقویت نقاط بازتابی در هر دو مشکل برطرف می‌شود ؛ مدت زمان آن بستگی به فرد دارد و خیلی طولانی نیست. برخی از مشکلات اثربخشی زودهنگام و برخی از مشکلات نظیر ام اس تأثیر طولانی مدت دارند فردی که بیماری عمیق و کهنه دارد بعد از مدتی که تنها در استراحت مطلق به سر می‌برد قادر به نیم خیز شدن است موضوعی که طب رایج نتوانسته کاری برای آن انجام دهد.

 یکی از سودمندی‌های این طب این است که هیچ آسیبی به بدن بزرگ نمی‌رساند. این طب طب مکمل است و به هیچ عنوان درمانگر به بیمار نباید بگوید که داروهای طب رایج را قطع کند بازتاب درمانی در کنار طب رایج به بیماران کمک می‌کند و روشی سطحی در درمان بیماری نیست بلکه در درمان به سمت ریشه می‌رود.

اما مراجعه کنندگان به مراکز بازتاب درمانی چه تجربیاتی دارند و چه تأثیری از این طب گرفته‌اند؟ به سراغ چند نفر از آنها رفته و در اینباره سوال کردیم.


درمان مشکلات معده با روشی آسان

یکی از مراجعان که خانم جوانی است می‌گوید: هفته پیش معده درد شدیدی داشتم و هرکاری کردم خوب نشدم طوری که انگار سردلم یه لقمه بزرگ گیر کرده بود. با معرفی یکی از دوستان برای درمان با این روش مراجعه کردم و تنها با یک روش ساده که عبارت بود از مشخص کردن نقاط انطباق معده در دست با کشیدن فلش قرمز بر روی آن و مصرف 5 عدد دانه فلفل سیاه نکوبیده بعد از هر وعده غذایی با مقداری آب بهبود پیدا کردم.


خروپف همسرم درمان شد

 زهرا یکی دیگر از افرادی است که از بازتاب درمانی نتیجه گرفته است او می‌گوید: همسرم مشکل خروپف و گرفتگی گلو داشت با استفاده از تکنیکهای بازتاب درمانی در چند هفته درمان شد. خودم هم برای کاهش وزن مراجعه کردم و توانستم وزن کم کنم به من گفتند راهکار کاهش وزن خوردن برنج ناشتا است سه ماه ونیم است که برنج ناشتا می‌خورم و 5 کیلووزن کم کردم در صورتی که تغییر دیگری در نحوه غذا خوردن نداده‌ام. این طب برای مت و خانواده‌ام جواب داده و سعی می‌کنم اغلب مشکلاتم را با همین شیوه درمان کنم چون نه تنها ضرری ندارد بلکه فوائد آن را به چشم دیده‌ام.


تشخیص بیماری کبد چرب

هستی 34 ساله از تشخیص زودهنگام بیماری‌اش به روش بازتاب درمانی شگفت زده شده و می‌گوید: اولین بار که برای مشکلم مراجعه کردم اعتقاد چندانی به این روش نداشتم . به من گفتند که کبدم درگیر شده و مشکلات کبدی دارم با اینکه آزمایش آنزیم‌های کبدی داده بودم متوجه مشکلم نشدند درمانگر بازتاب درمانی توصیه کردند که سونوگرافی انجام  بدهم وبعد از سونو گرافی در کمال تعجب متوجه شدم تشخیص درمانگر این طب درست بوده و دچار کبد چرب از نوع گرید 1 هستم و قصد دارم درمان را با همین روش دنبال کنم زیرا در تشخیص بسیار موفق عمل کردند.

پس از صحبت‌ با این افراد و افراد دیگری که برای درمان انواع مشکلات خود به این مرکز مراجعه کردند به این نکته رسیدیم که بازتاب درمانی به عنوان روشی نوظهور در درمان بیماری‌ها توانسته تا حدودی پاسخگوی مشکلات افراد باشد هرچند برای عده‌ای هنوز ناشناخته بوده و با دیده شک و تردید به آن می‌نگرند؛ عده‌ای می‌گویند چطور ممکن است چند دانه و فلش رنگی در نقاطی از دست و پا بتواند به درمان بیماری‌ها کمک کند درحالیکه طب رایج در درمان برخی از این بیماری‌ها ناتوان است؟! و عده‌ای دیگر با نتایج مثبتی که گرفته‌اند نظر مثبتی به آن دارند . اما فارغ ازاین برداشت‌ها آنچه حائز اهمیت است این است که تلاش‌های این طب و هر روش دیگری که به درمان مشکلات بیماران کمک کند قابل تقدیر است وقضاوت در مورد درستی یا نادرستی این شیوه از درمان نیازمند صرف زمان بیشتری است.

/انتهای متن/

درج نظر