اینجا خانه ی یک ایرانی مسلمان است؟

آیا در خانه های امروز ما نشانه‌ هایی وجود دارد که بگوید ما ایرانی ‌ایم، ایرانی که گفته اند هنر نزد مردمان آن است و بس و چه بسا جهان و جهانیان بر نشانه ‌های زیبای آن چشم دوخته‌اند.

0

نسیم شهسواری/

خانه ی هرکسی می‌تواند نشانه‌ای از اعتقادات، فرهنگ و یا حتی ملیت او باشد، خانه هرکسی فراتر از اسباب، لوازم و تجهیزاتش می‌تواند در خودش نشانه‌هایی داشته باشد که این نشانه ها از یک فرهنگ، باور و اعتقاد سخن می‌گوید.

خانه هرکسی حتی می‌تواند نوع نگاه هر فرد به زندگی را نشان دهد، درواقع خانه ‌ها با همه تفاوت‌های ظاهری که با یکدیگر دارند همه و همه یک مشخصه مشترک و بارز دارند و آن این است که نشان‌دهنده باورهای صاحب آن خانه‌اند.

آن شب من و آقای همسر مهمان‌خانه ی  تازه ی سیما و سهیل بودیم، وقتی‌که وارد خانه ی جدید آن‌ها شدیم اگر سیما و سهیل به استقبال مان نمی‌آمدند، فکر می‌کردم که واحد را اشتباهی آمدم، راستش را بخواهید کمی تعجب کردم. دکوراسیون خانه ی نوشان  با دکوراسیون خانه ی قبلی‌شان تفاوت‌های بسیار داشت، بلکه به  قول سیما این دکوراسیون خانه ی جدید مدرن بود؛ دکوراسیونی که اگر تا همان نیم ساعت پیش از خیابان‌های پرترافیک تهران رد نشده بودم، احساس می‌کردم در شهر و یا حتی در کشور دیگری هستم. در این خانه ی جدید هیچ نشانه، علامت و نمادی وجود نداشت که نشان بدهد در این خانه یک زن مرد جوان ایرانی مسلمان زندگی می‌کنند.

 البته این چیز تعجب‌ برانگیزی نبود. این روزها اگر مهمانِ‌ خیلی خانه ها شوی، اگر نگاهی عمیق‌تر به تبلیغات تلویزیونی و فیلم‌ها و سریال‌ها داشته باشی، خواهی دید که در این شهر و این کشور خانه‌های بسیاری بدون باور، بدون نشانه و بدون علامت در حال رشد کردن هستند.

همین حالا یک نگاهی به دور برمان بیندازیم! آیا در خانه ی ما چیزهایی وجود دار که نشانی از ایرانی بودن و مسلمان بودن ما باشد.

نگاهی به خانه ‌مان با همه ی تجهیزات و اسباب و لوازم داشته باشیم!

آیا در خانه ‌مان نشانه‌ هایی وجود دارد که بگوید آی آدم‌ها من یک ایرانی‌ام، یک ایرانی، که هنر در نزد مردمان آن است و جهان و جهانیان بر نشانه ‌های زیبای آن چشم دوخته‌اند.

راستی چه شده است که خانه‌ها‌ی مان روز به‌روز دارد از نشانه‌های ملی و دینی‌مان خالی می‌شود؟

راستی چه شده که همه ما وقتی فکر تغییر خانه و  زندگی و بهبود و سروسامان دادن به آن به سرمان می‌زند بیش هر چیز به دنبال حذف نشانه‌هایی هستیم که ملیت، باور و دین ما را به تصویر می‌کشد؟

حواس مان باشد دکوراسیون مدرن، زندگی امروزی و خیلی دیگر از واژگان و عبارت‌های این مدلی  یک هدف پنهان دارند  و آن، این  است که ما را از باورهای ملی و دینی‌مان دور کنند.

حواس مان باشد هرچند هم که می‌خواهیم مدرن و  امروزی زندگی کنیم در گوشه ای  از خانه ‌مان نشانه‌ای باشد  که بگوید من یک ایرانی مسلمانم.

/انتهای متن/

درج نظر