اینجا آرایشگاه است یا مطب؟

عوارض جبران ناپذیر اقدامات پزشکی در حیطه تخصص پزشکان زیبایی در آرایشگاه‌های زنانه باعث شده که در این اواخر شمار قابل توجهی از آرایشگاه های زنانه تعطیل شود. آیا مراجعین این آرایشگاه ها از عوارض این نوع اقدامات خطرناک خبر دارند؟

0

آرایشگاه همانطور که از نامش پیداست مکانی برای پیرایش وآرایش است لیکن در برخی  موارد این واحدان  صنفی از کارکرد اصلی خود غافل شده و با انجام فعالیت‌هایی که تنها در حیطه تخصص پزشکان زیبایی است، اقدام به جذب مشتریان  خود می‌کنند؛ متأسفانه کارهایی نظیر بوتاکس، میکروپیگمیشن، ساکشن چربی وفعالیت‌هایی از این دست با نرخی به مراتب ارزان تر از مطب‌های پوست  و زیبایی به افراد ارائه می‌شوند وبرخی از خانم‌ها بی توجه به عواقب خطرناک وبعضا جبران ناپذیر این قبیل اقدامات در محیط‌های آرایشگاهی خود را در اختیار افراد بی تجربه قرار می‌دهند.

 

خلافکاری با آ گاهی از قوانین

از آنجا که در زمان اخذ مجوز، آگاهی لازم در خصوص مواردی که منجر به لغو جواز وپلمپ هر واحد صنفی می‌شود به  اطلاع مالک می‌رسد؛ تخطی از قوانین مربوطه معمولا با آگاهی افراد صورت می‌پذیرد که در صورت اطلاع وآگاهی بازرسین اصناف بلافاصله  نسبت به لغو مجوز وپلمپ واحد خاطی اقدام می‌‍شود. نکته مهمی که در این میان حائز اهمیت است آشنایی مراجعین با موارد تخلف واحدهای آرایشگاهی وعوارض انجام فعالیت‌های خارج از حیطه تخصص آرایشگران است .

سیمین ایرانی«رئیس صنف آرایشگران زنانه منطقه شمیرانات »در این خصوص می‌گوید: یک سری از فعالیت‌ها از دایره اختیارات آرایشگران خارج است واین اقدامات عموما فعالیت‌هایی است که در حیطه پزشکی باید صورت گیرد واگر آرایشگاهی اقدام به انجام آن‌ها کند، قطعا نسبت به لغو مجوز آن اقدام خواهد شد. فعالیت‌هایی نظیر سولاریوم، لیزر پوست وکلیه‌ کارهای زیبایی پوست در این گونه اماکن منع فعالیت داشته ودر صورت مشاهده نسبت به پلمپ مکان خاطی اقدام خواهد شد وپرونده به مراجع قانونی ارجاع داده می‌شود تا نسبت به  آن تصمیم گیری‌های خاص اتخاذ شود.

وی در ادامه می‌افزاید: هر واحد آرایشگاهی موظف به نصب مجوز فعالیت، تعرفه ومنشور اخلاقی در محل کسب خود است ودر صورتی که این موارد را رعایت نکند به نوعی مرتکب تخلف شده است. توصیه می‌شود مراجعین به آرایشگاه‌ها در وهله نخست ورود به این اماکن، به مجوز وپروانه کسب دقت نمایند واگر مکانی فاقد مجوز بود از گرفتن خدمات از آن اجتناب کنند.

Dr-Ebrahimzade01

در شمیرانات نداشته ایم

ایرانی ضمن اشاره به این نکته که نحوه نظارت در محدوده شمیرانات به بهترین صورت انجام می‌پذیرد وتا کنون موردی از انجام تخلفات در خصوص فعالیت‌های غیر مجاز ارائه نشده است اظهارمی‌کند: به دلیل اینکه محدوده شمیرانات محدوده کوچکی است وهمه همکاران در آرایشگاه‌ها نسبت به هم جو رقابتی دارند،در صورتی‌ که کوچکترین تخلفی از سوی هر واحد صورت پذیرد، توسط سایر واحدهای آرایشی گزارش می‌شود وبازرسین جهت بررسی به این اماکن فرستاده خواهند شد تا در صورت صحت تخلف نسبت به لغو مجوز اقدام شود.

رئیس صنف آرایشگران زنانه محدوده شمیرانات در انتها عنوان می‌کند: در هفته سه تا چهار مورد شکایت مردمی از طریق شورای اصناف منطقه شمیرانات در حال رسیدگی است وسعی ما بر این است که اختلافات را به صورت کدخدا منشانه حل کنیم وکمتر موردی به مراجع بالاتر ارجاع داده می‌شود.این موارد بیشتر اختلافاتی در خصوص تعرفه‌های آرایشی است ومواردی از تخلف نداشته ایم.

لازم به ذکر است که سامانه شکایات مردمی در این خصوص فعال است وهمچنین از طریق تماس با شورای اصناف این شکایات قابل پیگیری است .

 

ارزان اما خطرناک

سیمین ایرانی  اضافه می کند: جدا از بحث حقوقی تخلفات آرایشگران وقوانینی که به این منظور لحاظ می‌شود، نکته حائز اهمیت عوارض بعضا جبران ناپذیر این تخلفات بر سلامت افراد است. گزارشات حاکی از این است که تعداد سالن‌های آرایشی که در آن خدمات پزشکی پوست نظیر بوتاکس، لیزر، ساکشن وفعالیت‌هایی از این دست صورت می‌پذیرد، کم نبوده ومتأسفانه این قبیل اقدامات با نرخ ارزان تری نسبت به مراکز تخصصی ارائه می‌شوند ومتقاضیان بسیاری را جذب می‌کنند.

 

ممنوع حتی برای پزشک عمومی

دکتر سیمین ابراهیم زاده متخصص پوست، مو وزیبایی ضمن اشاره به عوارض خطرناک چنین اقداماتی در محیط‌های آرایشی می‌گوید:هر عقل سلیمی به این نکته واقف است که آرایشگاه مکان مناسبی برای انجام کارهای تخصصی پوست نیست. حیطه فعالیت آرایشگاه تنها در زمینه آرایش افراد باید باشد ودر هیچ نقطه‌ای از جهان تزریق ژل، بوتاکس وفعالیت‌های این چنینی به دست آرایشگران صورت نمی‌گیرد. زیرا این کار نیاز به تخصص خاص دارد.اینکه افرادی ادعا کنند که با گذراندن دوره‌های تخصصی تجربه کافی برای این کار را بدست آورده‌اند، ادعای غلطی است زیرا فرد باید تحصیلات دانشگاهی در رشته تخصصی پوست ومو را گذرانده باشند.

وی در ادامه می‌افزاید: اخیرا با اجرای قوانین جدیدی که در این خصوص وضع شده است، انجام این قبیل کارها از حیطه کار پزشکان عمومی وسایر متخصصین خارج شده است وتخلف محسوب می‌گردد واین در حالی است که این افراد حداقل مدرک پزشکی داشته وبا عوارض داروها آشنا هستند ولی فردی که نه تخصص این کار را دارد ونه سواد علمی قطعا مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد خواهد کرد.در حقیقت اولین شرط اصلی برای پیشگیری از چنین عواقبی آشنایی مردم است.در حال حاضر به دلیل رونق بازار اقدامات زیبایی در کشور متأسفانه شاهد روی آوردن سایر تخصص های پزشکی وآرایشگران به انجام این قبیل خدمات تخصصی هستیم.

 

دکتر متخصص با آرایشگاه کار نمی کند

دکتر ابراهیم زاده  اظهار می‌کند: هیچ پزشک متخصص پوست ومویی در آرایشگاه حاضر به همکاری نبوده واگر مدیر سالن آرایشی چنین ادعایی کند مطمئنا نادرست است.این فعالیت تنها در حیطه کاری پزشکان متخصص پوست ومو است و وزارت بهداشت ودرمان تنها این افراد را مجاز به فعالیت دانسته است زیرا دوره های لازم را دیده وبا عوارض آن آشنا هستند. نکته دیگر اینکه اغلب در آرایشگاه‌ها ومراکز نامعتبر افراد به دنبال سوددهی بیشتر هستند لذا از داروهایی استفاده می‌کنند که ارزان بوده ،کیفیت خوبی نداشته وغیرمجاز وتقلبی هستند.

 

عوارضی در حد مرگ

این متخصص پوست وزیبایی در پاسخ به این پرسش که عوارض انجام فعالیت های تخصصی در مراکز نامعتبر نظیر آرایشگاه چیست می‌گوید:  به طور نمونه در خصوص بوتاکس کمترین عارضه‌ای که ایجاد می‌شود افتادگی پلک واز بین رفتن حالت طبیعی چهره است لیکن عوارضی نظیر دوبینی،سردرد،سرگیجه وحتی مواردی از مرگ بر اثر تزریق بوتاکس چینی گزارش شده است. به این دلیل که بوتاکس از سم بوتولیسم گرفته شده واین سم سمی است که یک گرم از آن قادر است کل مردم دنیا را از بین برود.این سم با اختلال تنفسی وانقباض حنجره باعث مرگ افراد شده است ومتأسفانه در ویال های چینی تا پنج برابر دوز نرمالی که مجاز به تزریق به افراد است دیده شده است واین موارد عوارضی است که در کوتاه مدت قابل مشاهده است ودر درازمدت هم قطعا با رسوب در بدن عوارضی به همراه خواهد داشت.این عوارض تنها بر اثر بوتاکس ایجاد می‌شود وامیدواری ما این است که آرایشگران وافراد غیر مجرب به اقدامات دیگری نظیر تزریق ژل وچربی دست نبرده باشند زیرا عوارضی نظیر غیر قرینگی، عفونت ،التهاب ،تورم وباز شدن سینوس وآبسه در قسمت های مختلف صورت از پیامدهای چنین کاری است.

 

ماساژهای پرعارضه

وی در انتها عنوان می‌کند: شاید برخی از خانم‌ها گمان کنند انجام ماساژصورت در فضاهای آرایشی مشکلی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند درحالی که هر نقطه ای از بدن اگربطور مداوم حرکت داده شود، قطعا شل می‌شود.ماساژ اگر تنها به صورت ضربه‌های کوچک باشد می‌تواند تحریک کننده کلاژن باشد لیکن اگر بوسیله غلتک ووسایل خاص با حرکت وفشار زیاد همراه باشد، عارضه ایجاد می‌کند.یک اقدام دیگر در آرایشگاه‌ها پاکسازی پوست است که بعضا با فشار دادن جوش‌ها منجر به افزایش آکنه وپیدایش لک خواهد شد وتوصیه ما این است که از این قبیل کارها خودداری شود.شاید یک دلیل این امر نرخ ارزان آرایشگاه به نسبت مطب‌های تخصصی باشد که اگر افراد عوارض این کار رابدانند قطعا راضی به فروختن سلامت خود به بهای اندک نخواهند بود.

 

از فروش مواد مخدر تا فال

مواردی که عنوان شد تنها یکی از ده‌ها تخلفی است که بعضا در برخی از سالن‌های آرایشی صورت می‌پذیرد وبرخی از این تخلفات به حدی عواقب خطرناک به همراه دارند که زندگی وحیات اجتماعی افراد را در معرض تهدید قرار می‌دهند؛ فروش مواد مخدری نظیر شیشه وکراک تحت عنوان دارویی برای لاغری وزیبایی ، ارائه مشاوره‌های روان شناسی وپرداختن به فال وفال گیری از سایر تخلفاتی است که از این مراکز گزارش شده وضروری است افراد نسبت به این مسائل آگاه باشند ودانسته خود را در معرض عوارض جبران ناپذیر آن قرار ندهند؛از طرفی نقش مسئولین ذی ربط در خصوص نظارت وبازرسی مداوم از این گونه مراکز بسیار حائز اهمیت است.

/انتهای متن/

درج نظر