اگر چپ دست هستید…

در حدود 10 درصد جمعیت دنبا در حال حاضر چپ دست هستند .این مساله است که ممکن است خیلی ها براحتی فراموش کنند. چون ما در جهانی زندگی می کنیم که اکثرا افراد آن راست دست هستند.

0

چپ دست بودن می تواند اثراتی حساس و ظریف را بر روی سلامت روحی و جسمی افراد بر جای گذارد.

مغز و بدن چپ دست ها می تواند به گونه متفاوتی نسبت به افرادی که راست دست هستند و یا کسانی که از هر دو دست خود برای انجام کارهای شان استفاده می کنند، عمل کند.

و اما نکاتی در مورد چپ دست ها :

1-چپ دست بودن تنها به دلیل عوامل ژنتیکی به وجود نمی آید:

آقای یو می گوید که دانشمندان به طور دقیق نمی دانند که چرا برخی چپ دست هستند. اما به گفته آنها نقش ژنها در چپ دست بودن افراد حدود 25 درصد است. به عنوان مثال می توان گفت که چپ دست ها مایلند که همه کارهای خانه شان را خود به تنهایی انجام دهند. قابل توجه است که حتی دو قلوهای یکسان که ژن های مشابه دارند، گاهی می توانند با دو دست کارهای مختلفی را انجام دهند.

نظریه های فراوانی وجود دارن برای مشخص کردن این که هر کس با کدامیدست خود بنویسد. اما یو می گوید که این قضیه غالبا تصادفی است.

2- چپ دست بودن با استرس و اضطراب دوران حاملگی ارتباط دارد:

طی مطالعه ای که در انگلستان صورت گرفت، مشخص شد که نوزاد زنانی که در طول بارداری خود استرس زیادی داشتند پس از تولد، به هنگام لمس صورت خود از دست چپ شان استفاده می کردند.به گفته محققان این می تواند اولین نشانه و علامت یک کودک چپ دست باشد.

مستند دیگری این فرضیه را حمایت می کند. در یک مطالعه که در سال 2008 در سوئد بر روی مادران و کودکان پنج ساله شان صورت گرفت، مشخص شد زنانی که استرس داشتند و یا در طول حاملگی خود افسرده بوده اند، بیشتر مستعد داشتن کودک چپ دست و یا کودکی که از هر دو دست خود استفاده می کند بودند. در مطالعاتی دیگر نیز نوزادانی که به هنگام تولد وزن کمی داشتند و یا از مادرانی که سن آنها بالا بود متولد می شدندٰ، به احتمال زیاد چپ دست می شدند .

3-چپ دستی در دوقلوها رایج تر است:

دوقلوهای یکسان گاهی آیینه تصویر یکدیگر هستند. یک قل که یک خال گوشتی روی گونه راست خود دارد، قل دیگر یک خال گوشتی در همان محل ولی روی گونه چپ خود دارد. زمانی چنین تصور می شد که ترکیب ژنتیکی دوقلوها بایستی آیینه و عکس یکدیگر باشد بنابراین یک قل باید چپ دست و دیگری راست دست باشد. زمانی هم تصور می شد که تمام افراد چپ دست از دوقلوها الهام گرفته اند و قل راست دست آنها در رحم مرده است. اما این فرضیه ها صحت ندارد. چپ دست بودن حدود دو برابر معمول در دو قلوها نسبت به کل جمعیت است . مطالعه ای که در بلژیک در سال 1996 صورت گرفت نشان داد که حدود 21 درصد دوقلوها چه یکسان و چه دوقلوهای نامشابه چپ دست هستند.

4-چپ دست بودن با احتمال مشکلات روانی مرتبط است:

بنا بر مطالعه ای که در دانشگاه یل در سال 2013 انجام گرفت، افرادی که چپ دست هستند احتمال و خطر برخی از ناهنجاری های روحی و مغزی نظیر بیماری اسکیزوفرنی در آنها بیشتر است . زمانی که محققان بیماران را در کلینیک بهداشت روانی مورد معاینه قرار می دادند 40 درصد از آنهایی که بیماری اسکیزوفرنی و یا بیماری نظیر آن را داشتند می گفتند که چپ دست هستند و این میزان بیشتر از 10 درصد افراد چپ دست در جامعه می باشد. همچنین مطالعات نشان داده اند که برخی از حالات روحی مانند بیش فعالی و یا خوانش پریشی (دیسلکسی)در چپ دست ها بیشتر است.

5-احتمال ابتلا به سرطان سینه در چپ دستها بیشتر است:

چنین به نظر می رسد که چپ دست بودن با برخی مشکلات سلامت جسمی مرتبط باشد . در تحقیقی که در سال 2007 در مجله انگلیسی سرطان منتشر گردید، محققان دریافتند که چپ دست ها احتمال و خطر بالای ابتلا به سرطان سینه را نسبت به راست دست ها مخصوصا پس از یائسگی نشان می دادند.

به گفته دکتر یو سرطان در نتیجه بروز عاملی که بر روند رشد جنین اثر می گذارد، به وجود می آید.

6- چپ دست بودن بر روی سلامت کل بدن شما اثر نمی گذارد:

مدتها دانشمندان تصور می کردند که چپ دست بودن تا حدی با کارکرد سیستم ایمنی مرتبط است و نیز چپ دست بودن می تواند عامل و فاکتوری خطرناک و تهدید کننده برای ناهنجاری و اختلال خود کار ایمنی بدن به شمار رود.

اما به گفته آقای گریم شاو تحقیقات نتوانسته این ادعاها خود را ثابت کند و این فرضیه رد شده است. اما چنین به نظر می رسد یک عامل خود ایمنی چپ دست ها در ارتباط با اختلال ورم و عفونت معده می باشد.

مطالعه ای که در انگلستان در سال 2001 صورت گرفت ثابت کرد که چپ دست ها دو برابر راست دستها احتمال ابتلا به مشکلات روده مانند بیماری التهاب و زخم کولیت (کولون) را دارند.

7-چپ دست بودن با برخی مشکلات خوابیدن همراه است: چپ دست ها به هنگام خوابیدن تکان می خورند و در خواب دائما از یک دنده به دنده دیگر جنبش دارند و یا دست ها و بازوان خود را به هنگام خوابیدن به حرکت درآورده و مثلا لگد می زنند و نیز تحقیقات نشان داده اند که انجام این حرکات در چپ دست ها 94 درصد و در راست دستها 69 درصد می باشد.

8-چپ دست بودن بر روی طول عمر اثر نمی گذارد:

زمانی چنین تصور می شد که افراد چپ دست محکوم به این هستند که زودتر از زمان موعد بمیرند. حتی به یمن مطالعه ای که در سال 1919 در دانشگاه انگلیسی کلمبیا صورت گرفت، ثابت شد که تصادف اتومبیل اکثرا باعث مرگ و میر در میان چپ دستان می شود. بنابراین شایع شد که چپ دست ها بد رانندگی می کنند؛ اما از آنجا که تحقیقات این ادعا ها را رد می کند دانشمندان امروزه می گویند که چه چپ دست و یا راست دست باشید تاثیی بر روی طول عمر شما نخواهد گذاشت.

9-چپ دست بودن می تواند بر روی فعالیت های مدرسه اثر بگذارد:

بر اساس مطالعه ای که در سال 2009 بر روی بچه های یازده ساله و کوچکتر انجام گرفت، محققان استرالیایی در یافتند که چپ دست ها در مقایسه با راست دست ها در بسیاری از زمینه ها مانند خواندن، نوشتن، روابط اجتماعی و سایر مهارت ها کند تر و بدتر عمل می کنند و بچه هایی که با دو دست کار می کنند از چپ دست ها هم بدترند.

یو می گوید:این بچه ها از دو نیمکره مغزشان در روش های نامعمول استفاده می کنند که این روش ها ممکن است آنها را در ریسک و خطر ناتوانایی های خفیف یادگیری قرار دهد و حتی در مواردی کودکانی که با دو دست خود کار می کنند، ممکن است دچار سردرگمی گردند.

10-چپ دست بودن می تواند احتمال اختلال استرس تکانشی (روان تکانی) پیشرفته را بالا ببرد:

در مطالعه ای که در سال 2007 در اسکاتلند صورت گرفت ثابت شد که در چپ دست ها احتمال نشان دادن و بروز علائم استرس و اضطراب پیشرفته که پس از تماشای فیلم های ترسناک به وجود می آید بیشتر است. بنا بر تحقیقات دیگر چپ دست ها احساسات منفی بیشتری را تجربه می کنند و کارکرد مغزآنها بر روی پردازش و کنترل خشم و ترس دشوار تر می شود.

منبع:یاهو/انتهای متن/ر

درج نظر