اگر می خواهیم حسادت را در کودک مان ریشه کن کنیم

چرا کودکان حسادت می کنند؟ مثلا برادران یوسف چرا به او حسودی می کردند و برادرشان را به چاه انداختند؟ چگونه حسادت بچه ها را برطرف کنیم؟

0

فریبا علیزاده/

 برادران یوسف به او حسودی می کردند و نهایتا بخاطر این حسودی، برادرشان را به چاه انداختند. دلیل حسادت شان چه بود؟

برادران یوسف به دلیل توجه پدرشان به او حسادت کردند و  وی را به چاه انداختند . بقیه بچه ها چطور؟

 

برای اینها حسادت می کنند

احساس خطر و ترس از اینکه مبادا موقعیت فرد از او گرفته شود و دیگران از او جلوتر بیفتد ، مقام پرستی ، تنگ نظری ، میل شدید به برتری طلبی و قدرت ، حمایت بی مورد و توجه افراطی ، طلاق و ازدواج مجدد والدین ، احساس ناامنی ، حق کشی و تبعیض ، ترس از شکست و مردود شدن ، تولد نوزاد جدید در خانواده، مقایسه کودکان با یکدیگر به وسیله والدین ، احساس حقارت ، محرومیت و اضطراب ، تحسین و تمجید بیش از حد یکی از کودکان در حضور دیگران ، تهدید ، ناکامی های دوران کودکی ، استفاده از   روش های تربیتی نادرست در خانواده .

 

رفتارهایی که والدین نباید انجام دهند

  • دستور ندهید که کودک کسی را دوست داشته باشد یا به کسی محبت کند .
  • اگر خودتان دچار حسادت باشید ، ناگزیر الگوی فرزندتان خواهید بود . بنابراین در حضور کودک از بدگویی و ابراز حسادت نسبت به دیگران خودداری کنید .
  • حتی المقدور در دعوای بچه ها دخالت نکنید و به دفاع از یکی از آنها نپردازید .
  • هنگامی که میان او و خواهر یا برادر بزرگتر نزاعی رخ می دهد ، فرزند بزرگ تر را بازجویی نکنید . به خاطر فرزند دوم ، از کودک اول غفلت نکنید .
  • رفتارهای مثبتش را نادیده نگیرید .

 

می خواهید حسادت را ریشه کن کنید؟

روش های مختلفی برای درمان حسادت ، پیشنهاد شده است که با توجه به شناخت علل ، باید از آنها استفاده صحیح به عمل آید . روش های درمان عبارتند از :

آگاه کردن کودک از اینکه مورد توجه و محبت والدین قرار دارد

 رعایت عدالت و انصاف در روابط

 محبت به کودک وقتی که تنهاست

 ایجاد زمینه اعتماد و توجه

 سپردن کودک کوچک تر به کودک حسود برای مراقبت و نگهداری

 جرات دادن

 جایگزین کردن احساسات خشم آلود کودک  ( مثل زدن عروسک به جای خواهر کوچکش )

 قصه گفتن مادر برای کودک برای تسلی دادن به او

استفاده از نقاشی

 آموزش دادن به کودک مبنی بر اینکه اشیا و وسایل خود را به رخ دیگران نکشد

 افزایش اعتماد به نفس

ایجاد روابط خانوادگی مطلوب

 

علت و ریشه حسادت را پیدا کنید

خیلی مهم اس ت که والدین علت حسادت را در کودک خود پیدا کنند تا بتوانند آن را ریشه کن نمایند.

خیلی وقت ها  به دنیا آمدن نوزاد بعدی در خانواده می تواند علت حسادت کودک شما باشد.

در این صورت به این نکات توجه کنید:

  • دوران نوزادی او را با نوزادی بچه دیگرتان مقایسه نکنید. مثلا نگویید «تو خیلی گریه می کردی و این کودک از تو آرام تر است».
  • با ورود فرزند جدید ، اوقات خاصی را برای صحبت کردن و رسیدگی به فرزند بزرگ تر اختصاص دهید ؛ مثلا گاهی فرزند کوچک تر را به پدربزرگ و مادربزرگ شان بسپارید و با فرزند بزرگ تر به تنهایی به پارک بروید و درباره مسائل او سخن بگویید ، او را در آغوش بگیرید و ببوسید .
  • کودک را وارد بازی های گروهی و جمعی نمایید و مسئولیت به او بدهید .
  • هرگز در مقابل او بیش از حد در مورد پیشرفت ها و موقعیت های دیگران تعریف نکنید .
  • اجازه دهید حسادتش را به راحتی بروز دهد ؛ مثلا اگر گفت که خیلی از برادرش متنفر است و از او بدش می آید ، به جای آن که بگویید :« این چه حرفی است ؟ مگر او چه کار کرده ؟ تو باید با او مهربان باشی » می توانید در حالی که او را نوازش می کنید بگویید : «تو خیلی ناراحت هستی ، اگر دوست داری امروز با هم به پارک می رویم و صحبت        می کنیم تا ببینیم او چه کار کرده که ناراحت شدی . او نمی داند باید چطور با تو رفتار کند . من سعی می کنم به او یاد بدهم ». ممکن است او در ابتدا نوازش شما را با بدخلقی رد بکند . در این صورت عصبانی نشوید و به محبت ورزیدن ادامه بدهید .
  • در کارهای خانه از او در حد توانش ، کمک بگیرید و او را بعد از انجام کار تشویق نمایید .هرگز کاری که در حد توانش نیست ، از او نخواهید و زمانی که از عهده مسئولیت کامل کاری برنمی آید ، تحقیر و سرزنش ننمایید و از جملات مانند اینکه « کار سختی نبود . چطور نتوانستی انجام بدهی … استفاده نکنید» . به او ثابت کنید در همه حال دوستش دارید و خود او برای شما مهم است . او را در آغوش گرفته ، ببوسید و ابراز علاقه و محبت نمایید .
  • با او همبازی شوید و گاهی از او بخواهید نقش پدر یا مادر را به عهده بگیرد . سعی کنید رفتارهای او را در بازی زیر نظر بگیرید .کودکان در بازی ، یا مانند والدین خود رفتار می کنند یا جوری ایفای نقش می کنند که دوست دارند پدر و مادرشان آن گونه باشند . شما در این بازی می توانید نقش فرزندی حسود را بازی کنید .
  • اگر با نوزاد نورسیده حسادت می کند ، هرگز هنگامی که در حال تعویض پوشک و یا شیر دادن به او هستید و شما را صدا می زند ، نگویید که به این دلیل نمی توانید بیایید . بلکه بگویید دستم بند است و کارم تمام شد می آیم . در انجام کارهای نوزاد از او کمک بگیرید.
  • قبل از ورود فرزند جدید به جمع خانواده ، آگاهی های لازم را به کودک خود بدهید . به او مژده دهید که به زودی خواهر یا برادری خواهد داشت که هم بازی او خواهد شد . در این مواقع به جای اینکه بگویید :« ما تا چند وقت دیگر نوزادمان به دنیا می آید و تو نباید کارهای بچگانه بکنی چون بزرگ شده ای .» می توانید بگویید :« خبری برایت داریم که تو را خوشحال می کند … تو همیشه دوست داشتی خواهر یا برادری داشته باشی که با او بازی کنی و به او چیزهای خوبی که بلدی یاد بدهی …به زودی خواهر یا شاید برادر تو به دنیا می آید . او هیچ کدام از ما را نمی شناسد و نمی تواند حرف بزند و ما باید به او نگاه کنیم تا بفهمیم که چه نیازی دارد . البته حضور تو در کنار ما خیلی کمک می کند . چون تو فاصله سنی کمتری با او داری و بعضی از حرف های او را می فهمی و به ما می گویی .

/انتهای متن/

درج نظر