اگر تدبير نکنيم شيوع ايدز بحراني‌تر مي‌شود

0

به گزارش به دخت به نقل از تسنيم، رئيس انجمن مدددکاران اجتماعي ايران با اشاره به اينکه شرايط اجتماعي و فرهنگي کشور مانع از پذيرش بيماري ايدز مي‌شود، گفت: اگر تدبير نکنيم شيوع بيماري ايدز بحراني‌تر مي‌شود.

حسن موسوي‌چلک اظهار کرد: يکي از موضوعاتي که بيش از دو دهه کشور درگير آن شده موضوع بيماري ايدز است. بر اساس آخرين آمار وزارت بهداشت تا پايان سال 93، 29 هزار فرد مبتلا به اين ويروس در کشور شناسايي شدند که اين آمار به صورت تجميعي از 65 تاکنون است.
وي ادامه داد:‌ از تعداد مذکور 12 درصد از مبتلايان زن و بقيه مرد هستند، البته اين آمار مربوط به افراد شناسايي شده است و سازمان بهداشت جهاني معمولاً اين آمار را با ضريب چهار يا پنج در نظر مي‌گيرد. بالاترين مورد مبتلا به ويروس ايدز همچنان از طريق اعتياد و استفاده از سرنگ آلوده است و ابتلا از طريق ارتباط جنسي در رتبه بعدي با 14 درصد قرار مي‌گيرد.
رئيس انجمن مددکاران اجتماعي همچنين گفت: موج چهارم شيوع ايدز به صورت تلفيقي از رفتار پرخطر جنسي و اعتياد در جريان است، افرادي که در سال 93 شناسايي شدند 43 درصد از طريق اعتياد و 37 درصد از طريق رابطه جنسي به اين بيماري مبتلا شده‌اند اما با رصد آمارها هر چه به سال‌هاي اخير نزديک مي‌شويم ابتلا از طريق رفتار پرخطر جنسي افزايش مي‌يابد و موضوع ايدز بحراني‌تر مي‌شود. در سال 93، 27 درصد از مبتلايان زن بودند و اين نشان مي‌دهد روند اين بيماري در حال تغيير مسير به سمت زنان است.
وي تصريح کرد‌: ما در حوزه اعتياد و مواد مخدر توانستيم آسيب‌ها راکاهش دهيم چون بعد از مدتي شرايط اجتماعي و فرهنگي جامعه اين موضوع را پذيرفت و براي درمان و کاهش آن اقدام کرد اما در حال حاضر به دليل اينکه ابتلا به ايدز از دو راه اعتياد و رفتار پرخطر جنسي است در مقابل آن مقاومت وجود دارد و اين مقاومت‌ها ناشي از شرايط فرهنگي و اجتماعي است.
موسوي‌چلک در پايان گفت:‌ ما در موضوع بيماري ايدز نبايد مقاومت نکنيم، بايد آموزش رابطه جنسي سالم و خدمات بهداشتي را در اين حوزه افزايش دهيم ما بايد آموزش روابط زناشويي سالم بدهيم و بدانيم اگر تدبير نکنيم اين بيماري افزايش مي‌يابد.

/انتهای متن/

درج نظر