اهتزاز پرچم عزای حسینی در هند

پرچم عزای حسینی در همه جا و در میان همه ی ملل مسلمان به اهتزاز درمی آید. در هند هم با همه ی تنوع مذهبی و دینی که دارد، عزای حسینی هر ساله در ماه محرم برپا می شود.

0

مشکات سخاوتی/

ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، نه تنها در ایران، بلکه هر ساله  در جای جای جهان با عظمت خاصی برگزار می‌شود. مسلمانان شیعه و سنی هند نیز با برپایی مراسم عزاداری باشکوه، واقعه ی عاشورا  را زنده نگه می‌دارند.

 

ماه تعطیلات در هند

ماه محرم در هند، تعطیل رسمی و نشانه‌ی شروع سال اسلامی است. ماه محرم برای بسیاری ازکارگران در هند تعطیل است. این ماه اولین ماه تقویم اسلامی است. برخی مسلمانان در طول ساعات روز، بین ساعات نه و ده یا ده و یازده در این ماه روزه می‌گیرند. آن‌ها همچنین ممکن است به طور خاص در جلسات دعا در مساجد یا خانه‌های شخصی حضور پیدا کنند.

همه ی مسلمانان این مناسبت را به شیوه‌ای مشابه برپا نمی‌کنند. برخی از مسلمانان محرم را به عنوان ماه عزاداری و بزرگداشت نبرد کربلا می‌نگرند. محرم در درجه‌ی اول، تعطیلاتی اسلامی است اما ممکن است مردم دیگر مذاهب نیز در آن شرکت کنند یا مراسم مربوط به محرم را در هند برپا کنند.  

4

ترافیک سنگین

ده روزمحرم تعطیلات رسمی در هند است که ادارات دولتی، ادارات پست و بانک‌ها در طول روز بسته هستند. فروشگاه های اسلامی، مشاغل و دیگر سازمان‌ها ممکن است بسته باشند یا ساعات  کاری شان را کاهش دهند. آن‌ها تمایل دارند که در روزهایی که ممکن است نیاز باشد به تماس با مقامات حمل و نقل محلی برای بررسی  جدول زمانی ترافیک، از حمل و نقل عمومی استفاده کنند، چراکه جلسات و اجتماعات  بزرگ دعا،  ممکن است سبب قطع ارتباطات محلی به علت ترافیک شود. این مسأله در حقیقت به طور خاص در نواحی‌ای از هند با جمعیت عمدتا مسلمان مشاهده می‌شود. 

6

شیعه و سنی با همند

هم مسلمانان شیعی و هم مسلمانان سنی مراسم ده روز محرم را در هند و در سرتاسر جهان برپا می‌دارند. بسیاری از مسلمانان شیعه محرم را به عنوان ماه عزاداری می‌شناسند. ده روز محرم این تاریخ را نشان می‌دهد که قتل عام در کربلا صورت گرفته و امام حسین (ع)  در سال ٦١ هجری قمری به شهادت رسیده است*. امام حسین نوه ی حضرت محمد (ص) است و بسیاری از مسلمانان اعتقاد دارند که او در روز نهم، دهم یا یازدهم ماه محرم شهید شده است.

آن‌ها هم چنین اعتقاد دارند که خدا آدم و حوا را در دهم محرم آفریده است، هم‌چنین به اعتقاد برخی، فرعون مصرو سربازانش بعدا در این زمان در دریای سرخ غرق شده‌اند.

1

* در اینجا در متن اصلی،  واژه‌ی “فوت” به کار رفته است که دقیقا معادل کلمه انگلیسی died است. البته ما در ادبیات خود به این نوع مرگ، شهادت می‌گوییم.

منبع:

https://www.timeanddate.com/holidays/india/muharram

/انتهای متن/

درج نظر