اقدامات معاونت زنان و خانواده، خرد و کم دامنه است

دکتر زهرا سجادی معاون امور زنان و خانواده دولت نهم و دهم، در رابطه با عملکرد دوساله معاونت زنان و خانواده دولت تدبیر و امید به خبرنگار به‌دخت گفت: متأسفانه اقدامات این دولت در حوزه زنان و خانواده کم دامنه و خُرد است و کارهایی که صورت گرفته عموماً  به دور از جایگاه یک معاونت است.

0

فرشته میرزا/

دکتر زهرا سجادی دبیر مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی در ارزیابی عملکرد معاونت امور زنان و خانواد ریاست جمهوری  اظهار داشت: این مرکز در ابتدا دفتر امور زنان و خانواده نام داشت، سپس به مشاوره ارتقا یافته و درنهایت در دولت دهم به معاونت امور زنان و خانواده رسید. این تغییرات تنها برای تغییر نام نبوده و برای گسترش فعالیت‌ها و توسعه عملکرد امور زنان بوده است اما عملا در این دوره چنین پیشرفتی دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون اقدام ریشه‌ای برای شناسایی و درمان آسیب‌های اجتماعی از سوی این معاونت دیده نشده است، افزود: بررسی عملکرد این معاونت نشان می‌دهد که نظریه‌های بومی-اسلامی برای حل مشکلات زنان و خانواده تبیین نشده است. صرف اقداماتی مثل موافقت‌نامه‌ با آموزش و پرورش برای بهبود وضعیت بهداشتی دانش‌آموزان مدارس یا مشارکت با وزارت ارشاد در برگزاری مراسم هفته جهانی شیر مادر در شأن معاونت رئیس جمهور نیست.

دکتر سجادی با اشاره به مهجور ماندن عبارت «خانواده» در «معاونت امور زنان و خانواده» بیان کرد: پیش بینی طرحی جامع برای زنان و خانواده و ترسیم  نقشه راه برای حرکت به سمت اهداف، از اقداماتی هستند که انتظار می‌رود این معاونت آن را عملی کند.

معاون امور زنان و خانواده دولت نهم و دهم، با انتقاد از عدم ادامه اقدامات دوره‌های پیشین این معاونت اظهار داشت: با وجود رکود شدیدی که در گزارش‌ فعالیت‌های این دوره محسوس است، در مسائل فرهنگی عملکرد درخور این معاونت دیده نمی‌شود؛ با این وجود، حتی عملی مبنی بر تداوم اقدامات دوره‌های پیشین صورت نمی‌گیرد.

این فعال سیاسی گفت: رئیس جمهور در نطق انتخاباتی خود اظهار داشتند که برابری زنان و مردان صورت خواهد گرفت و قرار شد که سهم زنان در اشتغال با تحصیل آن‌ها برابری کند، اما این شعارها هرگز عملی نشد و بعداً خانم مولاوری هم صراحتاً اعلام کردند که در حال حاضر امکان جذب زنان در ساختارهای دولتی وجود ندارد و جالب است که نرخ اشتغال در این دوره نسبت به دوره های قبلی کاهش چشمگیری هم داشته است.

این کارشناس افزود: از بحث تفاهم‌نامه با صندوق جمعیت گرفته تا عدم پیگیری صحیح قانون مرخصی شیردهی مادران و مرخصی دوهفته‌ای مردان، مواردی هستند که جای نقد را به معاونت امور زنان و خانواده دولت باز می‌کند.

سجادی درباره عملکرد بین المللی این معاونت، تأکید کرد: اندیشه های لیبرال- فمینیستی کشورهای غربی هیچ جایگاهی در تحکیم بنیان خانواده ندارد و حضور در کشورهایی مانند فنلاند که از لحاظ فروپاشی خانوادگی رتبه‌ بالایی در جهان دارد و برگزاری تورهای مطالعاتی در این کشورها، برای موضوعاتی چون تحکیم بنیان خانواده غیر از طرح مباحثی مثل برابری زن و مرد در اشتغال، هیچ آثار دیگری نداشته و یکی از اشتباهات این معاونت محسوب می‌شود.

معاون سابق امور زنان و خانواده، ادامه داد: طبق گزارش‌ عملکرد خانم مولاوردی، این مرکز تأثیر قابل ذکری در سیاست و برنامه‌های بین‌المللی حتی برای متحد کردن کشورهای مسلمان نداشته است و حضور ایشان در پنجاه و هشتمین کمیسیون مقام زن منجر به طرح برگزاری مجدد دوره‌های آموزشی ملیکا شد؛ دوره ای که از زمان اصلاحات برگزار می‌شد و در سال 84 تنها برای آموزش 74نفر از زنان، حدود صد میلیون تومان هزینه را به دولت تحمیل کرد، درحالی‌که به نسبت هزینه دستاورد چشم‌گیری هم نداشت.

سجادی در پایان در مورد رویکرد معاونت در حوزه فرزندآوری گفت: با وجود تأکید فراوان مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت، از سوی مقامات دولتی، به طور مداوم اظهاراتی بر خلاف این توصیه‌ها شنیده می‌شود به‌صورتی که معتقدند بچه دار شدن پیش از حل شدن مشکل شغل و مسکن عقلانی نیست. در این زمینه هم معاونت امور زنان و خانواده حرکتی نکرده است.

/انتهای متن/

درج نظر