افسردگی عامل تشدید حمله قلبی در زنان میانسال

تحقیق جدید نشان می دهد زنان میانسال با سابقه افسردگی در معرض ریسک بالای ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند.

0

به گزارش به دخت به نقل از خبرنگار مهر، محققان بیمارستان ریدینگ پنسیلوانیا با پیگیری وضعیت حدود ۱۱۰۰ زن به مدت ۱۰ سال دریافتند افسردگی تنها فاکتور پرخطر مهم ابتلا به بیماری عروق کرونر در زنان پاین تر از ۶۵ سال است که هیچ سابقه بیماری قلبی در آغاز مطالعه نداشتند.

با این حال محققان دریافتند در زنان بالای ۶۵ سال، سن تنها عامل قابل توجه بروز بیماری قلبی است.

زوژی جیانگ، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما با در نظرگرفتن افسردگی به همراه سایر فاکتورهای پرخطر معروف بیماری عروق کرونر دریافتیم تنها افسردگی عامل چشمگیر بروز بیماری قلبی در زنان کمتر از ۶۵ سال است.»

تیم تحقیق جیانگ وضعیت ۱۰۸۴ زنی که به طور منظم از سال ۲۰۰۴ تحت غربالگری ماموگرافی بودند را مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی آنها ۵۵ سال بود. تمامی این زنان پرسشنامه افسردگی را که شامل سه سوال در مورد احساس غم یا افسردگی؛ درماندگی؛ و دل شکستگی بود تکمیل کردند.

سایر اطلاعات مربوط به فاکتورهای پرریسک بیماری قلبی شرکت کنندگان، نظیر سابقه خانوادگی، وضعیت سیگار کشیدن، میزان ورزش کردن، فشارخون بالا و دیابت نیز بررسی شد.

پرسشنامه مشابه چهار بار در طول ۱۰ سال مطالعه برای شرکت کنندگان ایمیل شد و هرگونه تغییر در وضعیت بیماری قلبی افراد در نظر گرفته می شد.

از بین ۱۰۳۰ زنی که در ابتدای مطالعه هیچ سابقه بیماری قلبی نداشتند درحدود ۱۸ درصد حداقل به یک سوال افسردگی پاسخ «بلی» داده بودند. از بین این زنان، ۹ درصد در طول ۱۰ سال مطالعه، یک یا چند مورد بیماری قلبی را تجربه کرده بودند، درحالیکه در بین زنانی که به سوالات افسردگی پاسخ «خیر» داده بودند تنها ۲ درصد بیماری قلبی را تجربه کرده بودند.

به گفته محققان، افسردگی می تواند موجب افزایش تولید هورمون استرس که نقش مهمی در مشکلات قلبی دارد، شود.

/انتهای متن/

درج نظر