افزایش نرخ رشد فرزندآوری در گرو فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه است

رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا گفت: افزایش نرخ رشد فرزندآوری در گرو فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه است.

0
به گزارش به دخت به نقل از فارس، اسماعیل محمودیان در شهرستان نکا، اظهار کرد: فرهنگ‌سازی برای دستیابی به جمعیت مطلوب و اصلاح بینش و نگرش مسئولان و مردم نسبت به پیامدهای منفی کاهش باروری از جمله مسائل مهمی است که اکنون در دستور کار قرار دارد و با تمام توان پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در یک دوره زمانی، فرهنگ‌سازی بر روی کاهش جمعیت بوده است و اکنون با تغییر رویکرد و توجه به فرزندآوری باید تمام مردم و مسئولان برای فرهنگ‌سازی فرزندآوری تلاش کرده و در این زمینه از نیروهای فرهنگی، کارشناسان بهداشت و درمان، پزشکان، رسانه‌ها و … کمک بگیریم تا فرهنگ‌سازی مطلوب انجام شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا با اعلام اینکه باید زمینه‌های ناباروری در بین مردم جامعه به‌درستی تبیین شود، یادآور شد: تحقیقات مختلف در وزارت بهداشت نشان می‌دهد که بخش مهمی از کاهش باروری کشور به‎علت افزایش سن ازدواج و فاصله ازدواج تا بارداری است و در این راستا ممانعت از بچه‌دار شدن بسیاری از زوجین بعد از ازدواج، از چالش‌های مهمی است که با آن روبرو هستیم.

این مسئول با تأکید بر افزایش فرزندآوری و جمعیت سالم در کشور بیان کرد: برای افزایش نرخ باروری باید در جهت ارتقای آگاهی و نگرش افراد جامعه در زمینه عوامل مختلف ناباروری همچون ازدواج دیرهنگام، جلوگیری از باردارشدن در سال‌های اول و غیره اقدامات لازم انجام گیرد تا شاهد افزایش فرزندآوری در جامعه باشیم.

محمودیان با اشاره به اینکه افزایش سن ازدواج، میزان باروری را کاهش می‌دهد، خاطرنشان کرد: تمایل افراد جامعه به ازدواج در سنین بالا، عوامل و مشکلات اقتصادی و مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی در میزان باروری دخیل هستند که موجب شده‌اند، شاهد کاهش چشمگیر باروری به‌عنوان مهم‌ترین تغییر و تحول جمعیتی در دهه‌های اخیر باشیم.

وی با اعلام اینکه برخورداری از مشاوران و کارشناسان زبده برای فرهنگ‌سازی مناسب و تشویق به امر فرزندآوری تأثیر به‌سزایی در این افزایش جمعیت دارد، اضافه کرد: باید با استفاده از توان این مشاوران، از تک‌فرزندی فاصله گرفته و در راستای فرزندآوری در جامعه، فرهنگ‌سازی مناسب انجام گیرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نکا با تأکید بر افزایش جمعیت سالم در جامعه اظهار کرد: جمعیت سالم در گرو استفاده از مواد غذایی و تغذیه سالم و سلامت روح و جسم است که با توجه به شعار هفته سلامت امسال و شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره و عزم ملی برای دسترسی عادلانه برای خدمات سلامت، برای دارا بودن خانواده‌ای سالم باید مسائل سلامت افراد مورد توجه جدی قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه استفاده بیش از حد از کودها و آفت‌کش‌ها در کشاورزی برای سلامت افراد جامعه مضر است، افزود: کشاورزان در استفاده از آفت‌کش‌ها استانداردهای لازم را رعایت کنند و ما نیز در شست‌و‌شو و گندزدایی میوه و سبزیجات نهایت دقت را بکار ببریم.

محمودیان در پایان گفت: لقمه‌های خانگی بهترین میان‌وعده برای دانش‌آموزان هستند که در این راستا باید در دستور کار والدین قرار گیرد تا با پرهیز از خوردن غذاهای فست‌فودی و تنقلات و استفاده از غذای سالم و خانگی، فرهنگ استفاده از غذاهای خانگی و پرهیز از غذاهای فست‌فودی در جامعه نهادینه شود.

/انتهای متن/

درج نظر